I Nyland fick cirka 630 kilometer väg ny beläggning i år
Finansiering för att minska reparationsskulden har gjort det möjligt att satsa även på upprustning av det lägre vägnätet. Beläggningssäsongen i Nyland är på slutrakan och de sista objekten blir klara i slutet av oktober.

Inom området för NTM-centralen i Nyland beläggs i år cirka 630 kilometer väg.
”Det slutliga utfallet klarnar vid årsskiftet”, berättar Niklas Nevalainen, projektchef för NTM-centralens underhållsenhet
De största entreprenaderna har varit riksväg 4 Onkiniemi–Hartola (21,8 km), riksväg 3 Riihimäki–Uhkoila (28 km), riksväg 1 Grumböle–Veikkola (13,5 km) samt regionväg 3173 Lahdenpohja (19,7 km), där man också genomförde strukturella förbättringar. Därtill har sammanlagt cirka 31 kilometer gång- och cykelleder belagts bland annat i Padasjoki, Lammi, Högfors och Sjundeå.
Mer strukturella förbättringar med mindre pengar
Cirka 80 procent av årets beläggningsarbeten är redan färdiga, och resten slutförs i slutet av oktober. Arbetena har i möjligaste mån förlagts till nattetid, särskilt på de livligt trafikerade lederna i huvudstadsregionen. Allvarliga olyckor har undvikits, även om vissa egendomsskador har inträffat.
71,8 miljoner euro har använts för beläggningarna. Tack vare finansiering för att minska reparationsskulden har medel kunnat riktas särskilt till vägar i det lägre nätet, som ofta också kräver strukturella upprustningar och förbättrad dränering.
"Finansieringen består huvudsakligen av anslag för basväghållningen samt ett separat anslag för reparationsskulden. Utöver detta finns i Nyland några beläggningsobjekt som beviljats medel ur riksdagens fördelningsutrymme. ”Jämfört med i fjol är finansieringsnivån i år cirka en femtedel lägre”, konstaterar Nevalainen.

När konditionsmätningarna är klara framgår det hur beläggningarna har påverkat vägnätets skick. Enligt prognoserna förblir skicket på de livligt trafikerade vägarna oförändrat, medan situationen i det lägre nätet kan förbättras något.
”I första hand behövs mer finansiering för att kunna satsa mer på att upprusta vägarna i det lägre vägnätet och minska mängden beläggningar i dåligt skick, det vill säga eliminera reparationsskulden. Förutom beläggning är det mycket viktigt att sörja för en fungerande dränering och vägarnas strukturella bärighet. Vägar som byggdes för länge sedan är inte dimensionerade för dagens trafikmängder eller fordonsvikter, vilket märks som olika typer av strukturella skador”, säger Nevalainen avslutningsvis.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen, projektchef för underhållsenheten Niklas Nevalainen niklas.nevalainen(at)ely-keskus.fi, tfn 0295 021 234
Bilder


Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Väganvändarna allt mer nöjda med landsvägarnas skick sommaren 202517.11.2025 08:30:00 EET | Pressmeddelande
Resultaten från undersökningen om väganvändarnas nöjdhet sommaren 2025 visar att nöjdheten med landsvägarnas skick inom området för NTM-centralen i Nyland har ökat avsevärt jämfört med föregående år. Ökningen i nöjdhet var särskilt tydlig bland privatpersoner, men även yrkesförare var något mer nöjda än tidigare. Beläggningarnas skick är den viktigaste faktorn som påverkar kundupplevelsen.
Tienkäyttäjät entistä tyytyväisempiä maanteiden tilaan kesällä 202517.11.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kesän 2025 tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulokset osoittavat, että Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tyytyväisyys maanteiden kuntoon on noussut selvästi edellisvuodesta. Tyytyväisyyden kasvu oli erityisen merkittävää yksityishenkilöillä, mutta myös ammattikuljettajien tyytyväisyys kasvoi hieman. Päällysteiden kunto on merkittävin asiakaskokemukseen vaikuttava tekijä.
Jättebergstunneln (Hiidenkallion tunneli) på Ring II i Esbo är stängd för trafik nattetid 19.11.–20.11.202513.11.2025 08:16:00 EET | Pressmeddelande
Tunneln kommer att vara stängd i båda riktningarna nattetid mellan 19.11.–20.11.2025 från kl. 22.00 till 05.00.
Espoossa Kehä II:n Hiidenkallion tunneli suljetaan liikenteeltä 19.11.–20.11.2025 yöaikaan13.11.2025 08:16:00 EET | Tiedote
Tunneli suljetaan molempiin suuntiin 19.11.–20.11.2025 välisenä yönä kello 22.00–05.00.
Vinterunderhållet inleddes redan i början av oktober och fortsätter fram till 30.4.20267.11.2025 14:06:00 EET | Pressmeddelande
”Vinterunderhållet har redan börjat med halkbekämpning, dvs. saltning”, konstaterar Henri Aaltonen, underhållsansvarig vid Närings-, trafik- och miljöcentralen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum