Kela selvittää lapsiperheiden kokemuksia kyselyllä
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela kysyy asiakasyhteisössään, miten lapsiperheiden asiointi Kelan kanssa sujuu ja miten palveluja tulisi kehittää. Samalla lapsille tarjotaan mahdollisuus kertoa näkemyksistään piirustustehtävän avulla.
Kela avasi viime vuonna asiakasyhteisön, jonka jäsenet pääsevät vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Seuraavassa kyselyssä kartoitetaan lapsiperheiden kokemuksia Kela-asioinnista sekä toiveita palvelujen kehittämiseksi. Kysely on avoinna 26.9.–3.10.2025.
Kyselyyn voivat osallistua kaikki, joiden taloudessa asuu alaikäisiä lapsia ainakin osan aikaa tai jotka osallistuvat lastensa Kela-asioiden hoitamiseen.
– Kela haluaa ymmärtää paremmin erilaisia lapsiperheitä ja sitä, miten voisimme palvella perheitä entistä kokonaisvaltaisemmin. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta ja kehitystarpeista sekä siitä, miten asiointi Kelan kanssa voisi sujua entistä helpommin, sanoo strateginen muotoilija Laura Kinnunen Kelasta.
Lasten näkemykset esiin piirustustehtävällä
Kyselyyn liittyy myös erillinen tehtävä lapsille, jossa pyydetään piirtämään kuva unelmien päivästä oman perheen kanssa. Piirustuksen voi lähettää valokuvana, ja mukaan toivotaan lyhyt kuvaus teoksen sisällöstä. Tehtävään voi osallistua, vaikka vanhempi ei vastaisi varsinaiseen kyselyyn.
Lasten piirustukset tuovat esiin perheiden arjen toiveita ja kokemuksia visuaalisella tavalla. Piirustuksen lähettäneet voivat halutessaan osallistua myös arvontaan.
– Meille on tärkeää saada myös lasten ääni kuuluviin, ja piirustusten avulla ymmärrämme paremmin heidän näkökulmiaan, kertoo Kinnunen.
Asiakasyhteisön jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palveluihin
Kelan asiakasyhteisö on avoin kaikille 16 vuotta täyttäneille. Yhteisö toimii pääosin digitaalisesti, ja kutsut kyselyihin tulevat sähköpostitse. Jokainen jäsen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Vastaukset annetaan anonyymisti, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tähän mennessä asiakasyhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo mukaan eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia henkilöitä.
Lisätietoja
Yhteyshenkilöt
Laura Kinnunenstrateginen muotoilijaKela
Asiakkuuksien hallinta
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Priset på gynekologbesök har stigit dubbelt så mycket som den allmänna prisnivån sedan 201625.9.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
Priset på ett privat gynekologbesök har stigit med mer 40 procent sedan 2016 samtidigt som antalet besök har minskat klart. Prisstegringen överskrider tydligt utvecklingen av den allmänna prisnivån.
Gynekologien hinnat ovat kasvaneet kaksi kertaa niin paljon kuin yleinen hintataso vuodesta 201625.9.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Yksityisen gynekologikäynnin hinta on noussut yli 40 prosenttia vuodesta 2016 samalla, kun käyntimäärät ovat vähentyneet selvästi. Hintojen nousu ylittää selvästi yleisen hintatason kehityksen.
Kela kehittää vammaisetuuksien viestintää – kerro, mitä tietoa tarvitset asiakkaiden tukemiseen24.9.2025 14:03:32 EEST | Tiedote
Kela kerää näkemyksiä siitä, millaista tietoa ja tukea sote-alan ammattilaiset, järjestöt ja muut yhteistyökumppanit tarvitsevat vammaisetuuksiin liittyvässä työssään. Vastauksilla parannetaan viestintää ja yhteistyötä, jotta asiakkaiden ohjaaminen ja tukeminen olisi mahdollisimman sujuvaa.
FPA:s sjukförsäkringsersättningar ökade med nästan 360 miljoner euro – ersättningarna för privatläkarbesök nästan tredubblades22.9.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 betalade FPA sammanlagt 4,7 miljarder euro i sjukförsäkringsersättningar. Utgifterna ökade med 8 procent från året innan. Den relativt sett största förändringen gällde ersättningarna för privatläkararvoden, som nästan tredubblades i och med att ersättningsnivåerna steg. De här uppgifterna framgår av FPA:s sjukförsäkringsstatistik 2024.
Kelan sairausvakuutuskorvaukset kasvoivat lähes 360 miljoonaa euroa – yksityisellä lääkärillä käynneistä maksetut korvaukset lähes kolminkertaistuivat22.9.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Vuonna 2024 Kela maksoi sairausvakuutuskorvauksia yhteensä 4,7 miljardia euroa. Menot kasvoivat edellisvuodesta 8 prosenttia. Suhteellisesti suurin muutos tapahtui yksityislääkärin palkkioiden korvauksissa, jotka lähes kolminkertaistuivat korvaustasojen nousun myötä. Tiedot selviävät Kelan sairausvakuutustilastosta 2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme