Kela selvittää lapsiperheiden kokemuksia kyselyllä
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela kysyy asiakasyhteisössään, miten lapsiperheiden asiointi Kelan kanssa sujuu ja miten palveluja tulisi kehittää. Samalla lapsille tarjotaan mahdollisuus kertoa näkemyksistään piirustustehtävän avulla.
Kela avasi viime vuonna asiakasyhteisön, jonka jäsenet pääsevät vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Seuraavassa kyselyssä kartoitetaan lapsiperheiden kokemuksia Kela-asioinnista sekä toiveita palvelujen kehittämiseksi. Kysely on avoinna 26.9.–3.10.2025.
Kyselyyn voivat osallistua kaikki, joiden taloudessa asuu alaikäisiä lapsia ainakin osan aikaa tai jotka osallistuvat lastensa Kela-asioiden hoitamiseen.
– Kela haluaa ymmärtää paremmin erilaisia lapsiperheitä ja sitä, miten voisimme palvella perheitä entistä kokonaisvaltaisemmin. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta ja kehitystarpeista sekä siitä, miten asiointi Kelan kanssa voisi sujua entistä helpommin, sanoo strateginen muotoilija Laura Kinnunen Kelasta.
Lasten näkemykset esiin piirustustehtävällä
Kyselyyn liittyy myös erillinen tehtävä lapsille, jossa pyydetään piirtämään kuva unelmien päivästä oman perheen kanssa. Piirustuksen voi lähettää valokuvana, ja mukaan toivotaan lyhyt kuvaus teoksen sisällöstä. Tehtävään voi osallistua, vaikka vanhempi ei vastaisi varsinaiseen kyselyyn.
Lasten piirustukset tuovat esiin perheiden arjen toiveita ja kokemuksia visuaalisella tavalla. Piirustuksen lähettäneet voivat halutessaan osallistua myös arvontaan.
– Meille on tärkeää saada myös lasten ääni kuuluviin, ja piirustusten avulla ymmärrämme paremmin heidän näkökulmiaan, kertoo Kinnunen.
Asiakasyhteisön jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palveluihin
Kelan asiakasyhteisö on avoin kaikille 16 vuotta täyttäneille. Yhteisö toimii pääosin digitaalisesti, ja kutsut kyselyihin tulevat sähköpostitse. Jokainen jäsen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Vastaukset annetaan anonyymisti, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tähän mennessä asiakasyhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo mukaan eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia henkilöitä.
Lisätietoja
Yhteyshenkilöt
Laura Kinnunenstrateginen muotoilijaKela
Asiakkuuksien hallinta
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
I oktober betalade en patient i genomsnitt 37 euro för ett läkarbesök inom valfrihetsförsöket13.11.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
I oktober användes möjligheten till valfrihet mest i Mellersta Finlands välfärdsområde. Den vanligaste orsaken till läkarbesöken var sjukdomar i rörelseorganen.
Asiakas maksoi valinnanvapauskokeilun lääkärikäynnistä lokakuussa keskimäärin 37 euroa13.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Lokakuussa kokeilua hyödynnettiin eniten Keski-Suomen hyvinvointialueella. Yleisin syy hakeutua vastaanotolle olivat tuki- ja liikuntaelinten sairaudet.
Bostadsbidraget för pensionstagare justeras med två års mellanrum – skicka justeringsansökan i tid12.11.2025 10:09:15 EET | Pressmeddelande
De regelbundna justeringarna av bostadsbidraget för pensionstagare vid årsskiftet kan fördröja handläggningen av ansökningarna. Utbetalningen av bostadsbidraget avbryts inte om ansökan har lämnats in till FPA i tid.
Eläkkeensaajan asumistuki tarkistetaan kahden vuoden välein – lähetä tarkistushakemus ajallaan12.11.2025 10:09:15 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuoden vaihteessa tehtävät eläkkeensaajan asumistuen määräaikaistarkistukset voivat hidastaa hakemusten käsittelyä. Asumistuen maksaminen ei keskeydy, jos hakemus on toimitettu Kelaan ajoissa.
Housing allowance for pensioners reviewed every two years – file the application for review in time12.11.2025 10:09:15 EET | Press release
The periodic reviews of the housing allowance for pensioners at year-end may cause delays in the processing of applications. The payment of the housing allowance is not interrupted if the application is submitted to Kela in time.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme