Terveysasemien puhelinasiointia nopeutetaan tekoälyavustajalla – testataan ensin Novassa ja Kyllössä
Keski-Suomen hyvinvointialue kehittää terveysasemien puhelinpalveluun esitietoja keräävää tekoälyavustajaa. Tavoitteena on nopeuttaa hoitoon pääsyä ja vapauttaa sairaanhoitajien aikaa puheluihin vastaamiseen.

Tekoälyavustajaa testataan aluksi terveysasemien puhelinpalveluissa Kyllön terveysasemalla 30.9. alkaen ja Novan terveysasemalla 7.10. alkaen. Sairaanhoitaja pystyy tekoälyavustajan keräämistä esitiedoista hahmottamaan asiakkaan tilanteen ja kysymään tarvittavat tarkentavat kysymykset hoidon tarpeen arvion tekemiseksi. Vain osa terveysasemalle soitetuista puheluista ohjautuu testausvaiheessa tekoälyavustajalle, muut puhelut ohjautuvat jonon kautta sairaanhoitajalle kuten ennenkin.
Esitietojen antaminen etukäteen nopeuttaa asiointia
Käyttöönoton ensimmäisessä vaiheessa asiakas voi kertoa esitiedot oireistaan jo jonottamisen aikana, jolloin hänen asiansa hoitaminen käynnistyy nopeammin. Tekoälyavustaja kerää asiakkaalta samat tiedot kuin sairaanhoitaja keräisi. Esitietojen keruun jälkeen tekoälyavustaja jättää takaisinsoittopyynnön sairaanhoitajalle, joka hyödyntää esitietoja hoidon tarpeen arvioinnissa. Tekoälyavustaja ei tee hoidon tarpeen arviointia tai mitään hoitoon liittyviä päätöksiä.
Kun sairaanhoitajan aikaa ei kulu niin paljon esitietojen keräämiseen, asiakkaat saavat palvelua nopeammin. Lisäksi sairaanhoitajan aikaa säästää tekoälyavustajan tekemä kirjallinen koonti, jota sairaanhoitaja voi käyttää kirjaamisen pohjana.
Asiakas voi halutessaan ohittaa tekoälyavustajan esitietokyselyn ja palata jonoon missä vaiheessa tahansa. Kehittämistyön näkökulmasta on tärkeää, että mahdollisimman moni vastaisi esitietokyselyyn keskustelemalla tekoälyavustajan kanssa. Tekoälyavustajasta voi antaa palautetta Keski-Suomen hyvinvointialueen palautekäytäntöjen mukaisesti.
Ainutlaatuista kehittämistyötä Suomessa
Tekoälyavustajaa kehitetään osana EU-rahoitteista Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Osa Kestävän kasvun ohjelman rahoituksesta on myönnetty nimenomaan innovaatioratkaisun kehittämiseksi, ja innovaation kehittämiseen myönnettiin rahaa vain osalle alueista. Vastaavaa kehittämistyötä ei tehdä vielä muualla Suomessa.
– On ollut hienoa, että Keski-Suomen hyvinvointialue on päässyt ensimmäisten joukossa tällaiseen kehittämistyöhön, iloitsee projektipäällikkö Minna Teiskonen. – Kehittämistyössä mukana olevat hoitajat ovat olleet innostuneesti mukana rakentamassa sujuvampaa asiointia, kun he ovat nähneet millaisia mahdollisuuksia tekoälyn hyödyntäminen voi tuoda puhelinasiointiin.
Kehittämistyössä panostetaan erityisesti asiakaslähtöisyyteen ja tietoturvallisuuteen. Voit lukea tekoälyavustajan kehittämisestä lisää verkkosivuiltamme täältä ja tutustua tarkemmin tekoälyavustajan kanssa keskusteluun.
Tekoälyavustajaa kehitetään yhdessä asiantuntijaorganisaatio Deloitten kanssa.
– Moni asiakas suosii asioinnissaan yhä puhelinta, ja erilaiset tekoälyavusteiset apurit ovat jo pitkään olleet tukemassa asiakaspalvelijoiden työtä perinteisessä puhelinpalvelussa. Asiakas saa ratkaistua ongelmansa aiempaa nopeammin ja on tyytyväisempi palveluun, Deloittella terveydenhuollon teknologiapalveluista Suomessa vastaava Janne Gerdt sanoo.
– Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa on monella toimialalla osa arkea, ja tekoälysovellukset tulevat yhä vahvemmin osaksi myös terveydenhuoltoa. Tekoäly ei kuitenkaan ole korvaamassa ihmisiä, vaan tukemassa ja tehostamassa heidän työtään. Olemme nähneet vastaavissa projekteissa ulkomailla, miten tällainen teknologia voi parantaa terveydenhuollon palveluiden saatavuutta, Gerdt toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna Teiskonen, projektipäällikkö, Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelma, p. 040 5390833, minna.teiskonen(at)hyvaks.fi
Anne Kirmanen, palvelupäällikkö, avoterveydenhuollon palvelut, p. 050 3680241, anne-maarit.kirmanen(at)hyvaks.fi
Janne Gerdt, business technology, partner, Deloitte, p. 050 5826056 janne.gerdt(at)deloitte.fi
Viestinnän yhteyshenkilö: Sanni Saarelainen, p. 040 539 4332, sanni.saarelainen(at)hyvaks.fi
Linkit
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.
Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue
#hyvaks #hyväarkikaikille
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue
Hyvinvointialueen kotiin toimitettavissa aterioissa muutoksia Joutsan ja Luhangan alueella loppuvuodesta 202525.9.2025 13:24:28 EEST | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialueen kotiin toimitettavissa aterioissa tapahtuu muutoksia Joutsan ja Luhangan alueella loppuvuodesta 2025, kun Joutsan tuotantokeittiön toiminta päättyy. Muutoksen aikataulu tarkentuu syksyn aikana.
Seniorin hyvinvointineuvola palkittiin kansallisen Kestävän kasvun ohjelman parhaimpana toimintamallina25.9.2025 12:55:27 EEST | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialueen seniorin hyvinvointineuvolan toimintamalli sai tunnustusta keskiviikkona pidetyssä Suomen Kestävän kasvun ohjelman lopputilaisuudessa. Tilaisuudessa palkittiin paras Kestävän kasvun ohjelmassa kehitetty toimintamalli yhteensä 67 toimintamallin joukosta. Seniorin hyvinvointineuvola pääsi jaetulle ykkössijalle yhdessä Helsingin kaupungin maahanmuuttajataustaisten nuorten ja perheiden monialaisen toimintamallin kanssa.
Omaishoidon tuen myöntäminen käynnistyy uudelleen Keski-Suomen hyvinvointialueella25.9.2025 10:23:59 EEST | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialue ryhtyy jälleen myöntämään omaishoidon tukea 1.10.2025 alkaen. Aluevaltuusto päätti lisätä omaishoidon määrärahaa kuluvalle vuodelle 9.9.2025 kokouksessaan. Hyvinvointialue keskeytti omaishoidon uusien tukien myöntämisen 1.5.2025 alkaen, koska omaishoidon tuki on määrärahasidonnainen ja kuluvan vuoden määrärahat oli sidottu myönnettyihin tukiin.
Keski-Suomen hyvinvointialue hakee hankerahoitusta lastensuojelun kokemustiedon hyödyntämiseen ja yhteisvanhemmuuden tuen kehittämiseen25.9.2025 08:47:26 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteishankkeen tavoitteena on luoda pysyviä toimintatapoja vahvistamaan lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa turvallisuutta, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta koko Keski-Suomen alueella.
Keski-Suomen hyvinvointialueen turvallisuuslautakunnan päätöksiä 24.09.2025 kokouksesta24.9.2025 17:02:14 EEST | Tiedote
Turvallisuuslautakunta piti kokouksensa 24.09.2025. Lautakunta hyväksyi kokouksessaan 24.9.2025 asiat esityslistan mukaisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme