Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Myrbacka ändras
FPA:s serviceställe i Myrbacka i Vanda är öppet för självbetjäning måndag–fredag kl. 9–16 och enligt tidsbokning. FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Från och med 1.10 är FPA:s serviceställe i Myrbacka öppet för självbetjäning måndag till fredag kl. 9–16. Då kan kunddatorerna användas för att sköta FPA-ärenden på nätet.
Dessutom är servicestället öppet enligt tidsbokning. Man kan boka tid via FPA:s telefontjänst. Med tidsbokning får man även digitalt stöd. Det digitala stödet är avsett för kunder som vill sköta sina FPA-ärenden självständigt men som behöver hjälp med att använda kunddatorerna.
– Vi ändrade våra öppettider för att vi vill erbjuda kunderna mer service med tidsbokning. På så sätt kan vi erbjuda tillräckligt med stöd till alla som besöker servicestället. Brådskande kundsituationer kan skötas alla dagar, säger Mari Harju, centerchef för FPA:s södra kundserviceenhet.
Servicestället i Myrbacka finns på Kopparbergsvägen 25. Servicestället har varit stängt under sommaren och öppnar igen 1.10.2025.
Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon
I FPA:s e-tjänst för privatpersoner, MittFPA, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. I MittFPA ser man också i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. Telefontjänsten är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen gör samtalet snabbare, eftersom kundrådgivaren ser kundens uppgifter genast när hen svarar. Det går också att ringa till FPA utan att identifiera sig och då identifieras kunden på annat sätt under samtalet.
I MittFPA kan man lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa vardag. FPA:s kundrådgivare ringer kunden inom en halvtimme från den tid kunden har önskat.
Läs mer
Kontakter
Mari HarjuservicecenterchefFPA
Tel:050 592 4985fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Nytt nyhetsbrev för personer som arbetar med äldre – beställ och håll dig uppdaterad26.9.2025 09:37:42 EEST | Pressmeddelande
FPA börjar ge ut ett nytt nyhetsbrev med information om aktuella ändringar i förmånerna och praktiska tips för personer som arbetar med äldre. Nyhetsbrevet är avsett för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.
Uusi uutiskirje tukee ikääntyneiden kanssa työskenteleviä – tilaa ja pysy ajan tasalla26.9.2025 09:37:42 EEST | Tiedote
Kela aloittaa uuden uutiskirjeen, joka kokoaa ajankohtaiset etuusmuutokset ja käytännön vinkit ikääntyneiden asiakastyöhön. Kirje on suunnattu sote-alan ammattilaisille.
FPA kartlägger barnfamiljers erfarenheter med en enkät25.9.2025 09:02:21 EEST | Pressmeddelande
I FPA:s kundgemenskap inbjuds barnfamiljer att berätta om sina erfarenheter av FPA och komma med förslag om hur tjänsterna kan utvecklas. Samtidigt erbjuds barn möjlighet att ge uttryck för sina tankar med hjälp av en teckningsuppgift.
Kela selvittää lapsiperheiden kokemuksia kyselyllä25.9.2025 09:02:21 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela kysyy asiakasyhteisössään, miten lapsiperheiden asiointi Kelan kanssa sujuu ja miten palveluja tulisi kehittää. Samalla lapsille tarjotaan mahdollisuus kertoa näkemyksistään piirustustehtävän avulla.
Kela conducts survey on customer experiences among families with children25.9.2025 09:02:21 EEST | Press release
Kela’s upcoming survey for the members of Kela’s Customer Community asks families with children about their use of Kela’s services and how those services should be developed. The survey also includes a way for children to express themselves through a drawing task.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum