Vasas ultralöpning ger resultat – energi och lycka har stärkts i imagoundersökningen
Vasas imageundersökning som nu genomförts för tredje gången visar att Vasaregionen fortfarande har en stark och känd image bland finländarna. Enligt undersökningen förknippar människor fortfarande Vasa med havet, tvåspråkigheten och soligheten. Att ändra på imagen är en långsam process, men våra strategiska fokusområden, såsom energi och lycka, har fått ett starkare fotfäste.
46% av respondenterna upplever att lycka beskriver Vasa rätt bra eller mycket bra. Energiimagen är nu sju procentenheter starkare än i den föregående mätningen. Dessa teman har redan i flera år ingått i Vasa stads strategi och marknadsföring.
Vasas varumärkesslogan - ”Vasa - Nordens energihuvudstad” och ”I Vasa är det lätt att vara lycklig” - har blivit mera kända bland särskilt unga, svenskspråkiga och de som nyligen besökt staden. Båda sloganen upplevs som positiva och överensstämmande med verkligheten. Varumärkessloganen är dock fortfarande relativt okända för den breda allmänheten.
– Jag brukar säga att när det gäller att ändra på imagen är det inte fråga om ett sprinterlopp och inte ens ett maraton, utan snarare om ett ultramaraton. Det är glädjande att se att våra strategiska fokusområden - energi och lycka - börjar synas allt mer i undersökningsresultaten, det vill säga vi ultralöper i rätt riktning och vi fortsätter vår resa, konstaterar stadens kommunikations- och marknadsföringsdirektör Leena Forsén.
Kändheten och intresset ökar bland unga
Undersökningen genomfördes för tredje gången av Miltton Oy. Vasas kändhet har hållits på ungefär samma nivå, med en stigande trend: år 2019 var kändheten 11 %, år 2022 12 % och nu år 2025 känner 15 % till Vasa ganska bra eller mycket bra.
– Vasas kändhet har ökat under hela undersökningsperioden. Fastän stegen är små och staden långsamt blir mera känd, ser vi att riktningen är tydligt positiv, berättar forskare Mikaela Solatie hos Miltton.
Dessutom är staden nu mera känd bland unga under 25 år. Vasa upplevs som en speciellt attraktiv studiestad, eftersom 37 % av respondenterna upplever Vasa som en ganska eller mycket attraktiv studiestad. Även benägenheten att flytta efter arbete har ökat särskilt bland de unga och de som är i arbetslivet.
– De studerande är en enorm möjlighet för oss, så det är fint att se att utvecklingen är positiv särskilt i de yngre åldersgrupperna. Unga vuxna samt de som är yngre än 40 år är grupper som största delen av marknadsföringen riktar sig till, berättar VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus.
Hav och kultur intresserar resenärer
Vasaregionens attraktivitet som semesterdestination för finländare har hållits på en stabil nivå. Kvarkens skärgård, kulturupplevelser och evenemang väcker intresse särskilt bland resenärer som söker aktiviteter, unga och barnfamiljer. Under de två senaste åren har antalet turister i Vasaregion ökat något och Vasa har blivit populärare särskilt bland barnfamiljer och unga vuxna. Dessutom är det värt att notera, att de som har besökt regionen en gång, gärna kommer tillbaka.
– Fina upplevelser på en semesterresa kan väcka intresse för att flytta till eller studera i Vasa. Turister är till nytta för vårt näringsliv, men de har också en mycket viktig roll för att sprida en positiv bild av Vasa. Under semestern lägger många upp positiva inlägg till exempel på sociala medier, vilket ger oss massor av synlighet, konstaterar Visit Vasas verkställande direktör Max Jansson.
Miltton genomförde våren 2025 (och 2022 och 2019) en enkätundersökning, där 1 000 fullvuxna finländares åsikter om Vasa utreddes. Samplet motsvarar statistiskt finländare, som inte är Vasabor, i fråga om ålder, kön, läge och språk med en felmarginal på +/- 3,1 %-enheter. Undersökningen beställdes av Vasa stad.
Nyckelord
Kontakter
Leena ForsénKommunikations- och marknadsföringsdirektör
Tel:+358 40 635 0762leena.forsen@vaasa.fiMari KattelusMarknadsföringschefVASEK oy
Tel:+358400681048mari.kattelus@vasek.fiMax JanssonVerkställande direktörVisit Vasa
Tel:+358405335083max.jansson@visitvaasa.fiMikaela SolatieForskareMiltton
Dokument
Länkar
I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.
Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad
Vaasan ultrajuoksu tuottaa tulosta – energia ja onnellisuus vahvistuneet imagotutkimuksessa29.9.2025 12:40:15 EEST | Tiedote
Vaasan kaupungin kolmatta kertaa toteutettu imagotutkimus osoittaa, että Vaasan seutu herättää suomalaisissa edelleen vahvoja ja tunnistettavia mielikuvia. Tutkimuksen mukaan meri, kaksikielisyys ja aurinkoisuus ovat edelleen yleisimpiä Vaasaan liitettyjä asioita. Mielikuvien muutos on hidasta, mutta strategiset painopisteet kuten energia ja onnellisuus ovat alkaneet näkyä entistä selvemmin.
Vasa museers byggnadsforskare berättar om byggnadsskydd för privathus på kulturevenemangets seminarium 4.10 i Övermark29.9.2025 11:19:25 EEST | Pressmeddelande
I rollen som Österbottens regionala ansvarsmuseum håller Vasa museers byggnadsforskare Outi Orhanen en föreläsning om byggnadsskydd 4.10 med särskild fokus på hus i privat ägo.
Vaasan museoiden rakennustutkija kertoo yksityistalojen rakennussuojelusta kulttuuritapahtuman seminaarissa 4.10. Ylimarkussa29.9.2025 11:19:20 EEST | Tiedote
Pohjanmaan alueellisen vastuumuseon roolissa Vaasan museoiden rakennustutkija Outi Orhanen pitää 4.10. luennon, jossa käsitellään rakennussuojelua erityisesti yksityisten omistamien talojen näkökulmasta.
Vasa stadshus förvandlas till ett Las Vegas-kasino26.9.2025 19:10:39 EEST | Pressmeddelande
Stadens födelsedag firas 2.10. med röd matta, amerikanare och konsert.
Vaasan kaupungintalo muuttuu Las Vegasin kasinoksi26.9.2025 19:10:16 EEST | Tiedote
Vaasan kaupungin syntymäpäiviä juhlitaan punaisella matolla, amerikanraudalla ja kaupunginorkesterin konsertilla torstaina 2. lokakuuta, kun kaupungintalo muuttuu yhden illan ajaksi tyylikkääksi Las Vegasin kasinoksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum