Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Koskelan varikkohankkeella muurattiin peruskivi omintakeisesti muuraamatta mitään – jälkipolville teetettiin muistoksi laatta, joka löytyy seuraavat 100 vuotta tulevan varikon ulkoseinältä

Jaa

Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista 1.10. peruskiven muuraustapahtumalla.

Kuvassa tilaajan projektijohtaja Lotta Koski-Lammi ja allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen pitelevät muistolaattaa,  josta löytyvät tämän päivän raitiolinjat ja teksti tontin historiasta.
Tilaisuudessa perinteiset aikakapselit jätettiin toteuttamatta ja julkistettiin muistolaatta, josta löytyvät tämän päivän raitiolinjat ja teksti tontin historiasta. Kuvassa tilaajan projektijohtaja Lotta Koski-Lammi ja allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen. Kuva: Sami Perttilä

Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista 1.10.2025 peruskiven muuraustapahtumalla. Tilaisuudessa perinteiset aikakapselit jätettiin toteuttamatta ja julkistettiin muistolaatta, josta löytyvät tämän päivän raitiolinjat ja teksti tontin historiasta. Muistolaattaa pääsee uuden Koskelan raitiovaunuvarikon valmistuttua ihailemaan varikon ulkoseinältä. 

Koskelan varikkohankkeen toteutusvaihe alkoi joulukuussa vuonna 2024 ja heti tammikuussa 2025 aloitettiin vanhan varikon purkutyöt. ”Toteutusvaihe on edennyt hyvin aikataulussa ja tällä hetkellä toteutetaan paalulaattatöitä ja seuraavaksi ovat runkotyöt alkamassa”, summaa Akseli-allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen.  

Hankkeen tilaajana on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja palveluntuottajana toimii Akseli-niminen allianssi, johon kuuluvat Kaupunkiliikenteen lisäksi päätoteuttajana Skanska ja suunnitteluosapuolina Sweco, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.

Varikkoa rakennetaan kunnianhimoisin ympäristötavoittein, ja hankkeelle myönnettiin juuri suunnitteluvaiheen BREEAM Outstanding -sertifikaatti. Uuden varikon on määrä valmistua alkuvuodesta 2029. Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko Ruskeasuon varikon ohella. 

Tilaisuudessa päästiin kuulemaan varikon tulevia käyttäjiä, joita edustivat liikennöintiyksikön johtaja Johan Nykvist ja kunnossapitoyksikön kehityspäällikkö Rami Iiskola Kaupunkiliikenteeltä.

Tilaajan projektijohtaja Lotta Koski-Lammi nostaa Koskelan varikkohankkeen tärkeäksi arvoksi avoimen yhteistyön. ”Olemme rakentamassa 100 vuoden varikkoa ja tavoitteenamme on, että Koskelan uusi varikko mahdollistaa Kaupunkiliikenteen kehittyvän toiminnan seuraavan sadan vuoden ajan.”

Koski-Lammi jatkaa, että tavoitteena on toteuttaa erinomaisella laadulla sekä onnistua yhteistyössä käyttäjien kanssa. ”Pyrimme hankkeella kaikessa siihen, että teemme asiat aidosti yhdessä. Varikon tulevat käyttäjät ovat oleellisia tekijöitä hankkeen onnistumisessa ja halusimme tänään tässä tapahtumassakin tuoda käyttäjien edustajat ja heidän ajatuksensa esille”, kertoo Koski-Lammi. 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Havainnekuva uudesta Koskelan raitiovaunuvarikosta.
Uuden Koskelan raitiovaunuvarikon on tarkoitus valmistua alkuvuodesta 2029. Havainnekuva: Arkkitehtityöhuone APRT
Lataa
Kuvassa tilaajan projektijohtaja Lotta Koski-Lammi ja allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen pitelevät muistolaattaa,  josta löytyvät tämän päivän raitiolinjat ja teksti tontin historiasta.
Tilaisuudessa perinteiset aikakapselit jätettiin toteuttamatta ja julkistettiin muistolaatta, josta löytyvät tämän päivän raitiolinjat ja teksti tontin historiasta. Kuvassa tilaajan projektijohtaja Lotta Koski-Lammi ja allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen. Kuva: Sami Perttilä
Lataa
Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista peruskiven muuraustapahtumalla. Kuva: Sami Perttilä
Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista peruskiven muuraustapahtumalla. Kuva: Sami Perttilä
Lataa

Linkit

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye