Koskelan varikkohankkeella muurattiin peruskivi omintakeisesti muuraamatta mitään – jälkipolville teetettiin muistoksi laatta, joka löytyy seuraavat 100 vuotta tulevan varikon ulkoseinältä
Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista 1.10. peruskiven muuraustapahtumalla.

Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista 1.10.2025 peruskiven muuraustapahtumalla. Tilaisuudessa perinteiset aikakapselit jätettiin toteuttamatta ja julkistettiin muistolaatta, josta löytyvät tämän päivän raitiolinjat ja teksti tontin historiasta. Muistolaattaa pääsee uuden Koskelan raitiovaunuvarikon valmistuttua ihailemaan varikon ulkoseinältä.
Koskelan varikkohankkeen toteutusvaihe alkoi joulukuussa vuonna 2024 ja heti tammikuussa 2025 aloitettiin vanhan varikon purkutyöt. ”Toteutusvaihe on edennyt hyvin aikataulussa ja tällä hetkellä toteutetaan paalulaattatöitä ja seuraavaksi ovat runkotyöt alkamassa”, summaa Akseli-allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen.
Hankkeen tilaajana on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja palveluntuottajana toimii Akseli-niminen allianssi, johon kuuluvat Kaupunkiliikenteen lisäksi päätoteuttajana Skanska ja suunnitteluosapuolina Sweco, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
Varikkoa rakennetaan kunnianhimoisin ympäristötavoittein, ja hankkeelle myönnettiin juuri suunnitteluvaiheen BREEAM Outstanding -sertifikaatti. Uuden varikon on määrä valmistua alkuvuodesta 2029. Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko Ruskeasuon varikon ohella.
Tilaisuudessa päästiin kuulemaan varikon tulevia käyttäjiä, joita edustivat liikennöintiyksikön johtaja Johan Nykvist ja kunnossapitoyksikön kehityspäällikkö Rami Iiskola Kaupunkiliikenteeltä.
Tilaajan projektijohtaja Lotta Koski-Lammi nostaa Koskelan varikkohankkeen tärkeäksi arvoksi avoimen yhteistyön. ”Olemme rakentamassa 100 vuoden varikkoa ja tavoitteenamme on, että Koskelan uusi varikko mahdollistaa Kaupunkiliikenteen kehittyvän toiminnan seuraavan sadan vuoden ajan.”
Koski-Lammi jatkaa, että tavoitteena on toteuttaa erinomaisella laadulla sekä onnistua yhteistyössä käyttäjien kanssa. ”Pyrimme hankkeella kaikessa siihen, että teemme asiat aidosti yhdessä. Varikon tulevat käyttäjät ovat oleellisia tekijöitä hankkeen onnistumisessa ja halusimme tänään tässä tapahtumassakin tuoda käyttäjien edustajat ja heidän ajatuksensa esille”, kertoo Koski-Lammi.
Yhteyshenkilöt
Antti LeskinenSkanska, allianssin projektipäällikkö
Puh:0400907952antti.leskinen@skanska.fiLotta Koski-LammiKaupunkiliikenne Oy, hankejohtaja
Puh:050 412 3312lotta.koski-lammi@kaupunkiliikenne.fiKuvat



Linkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Metron järjestelmiä ja metrojunia uusitaan - Liikenteenohjausjärjestelmä muuttuu lähivuosina4.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Pääkaupunkiseudun metron vanhoja järjestelmiä uusitaan vaiheittain tulevien vuosien aikana. Muutokset tehdään osana Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishanketta (METKA), jonka tavoitteena on parantaa metron turvallisuutta ja luotettavuutta. METKA-hankkeen käsittely päätöksenteossa etenee ja ehdolliset hankintapäätöksetdesta junankulunvalvontajärjestelmästä sekä radioverkosta on tehty.
Raitiovaunujen hankintapäätös etenee markkinaoikeuteen – hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta20.10.2025 17:00:05 EEST | Tiedote
Markkinaoikeudelta 20.10. saadun tiedon mukaan pääkaupunkiseudun uusia raitiovaunuja koskevasta hankintapäätöksestä on valitettu. Hankintapäätöksen mukaisesti Skoda Transtechin tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön pakollisista vaatimuksista kymmentä, vaunujen tekniseen ominaisuuteen liittyvää vaatimusta. Valituksi tullut Stadlerin tarjous oli siis kahdesta saadusta tarjouksesta ainoa, joka täytti kaikki tarjouspyynnön vaatimukset.
Pääkaupunkiseudun raitioliikenne laajenee - Helsingin ja Vantaan uudet raitiovaunut toimittaa Stadler6.10.2025 16:13:10 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi on valittu Stadler. Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus päätti asiasta 6.10.2025 kokouksessaan. Hankinta on merkittävä koko pääkaupunkiseudulle.
Itäkeskuksen metroaseman kunnostus alkaa6.10.2025 09:22:01 EEST | Tiedote
Itäkeskuksen metroaseman kunnostuksella varmistetaan aseman turvallisuus ja toimintavarmuus, sekä parannetaan viihtyvyyttä. Työt aloitetaan kattotöillä lokakuun alussa 2025.
Junatien metrosillan projektinjohtourakan toteuttajaksi valittiin Kreate Oy3.10.2025 14:01:53 EEST | Tiedote
Junatien metrosillan uusimisen projektinjohtourakan toteuttajaksi on valittu Kreate Oy. Asiasta päätti Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta 3.10.2025. Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme