FPA fortsätter temporärt att tolka inspelningar – besvärsnämndens avgörande ändrar inte nuvarande förfarande
Besvärsnämnden för social trygghet träffade ett avgörande om att tolkning av videoinspelningar inte ingår i den tolktjänst som FPA ordnar. FPA ordnar dock tills vidare tolkning av inspelningar såsom till exempel filmer och podcaster om kunden behöver tolkning på grund av sin funktionsnedsättning. Tolkningen baserar sig på temporära anvisningar från december 2024. FPA väntar ännu på andra avgöranden och kan ändra sina anvisningar utifrån dem.
Sammandrag
- Besvärsnämnden för social trygghet träffade ett avgörande om att tolkning av videoinspelningar inte ingår i den tolktjänst som FPA ordnar.
- FPA ordnar dock tills vidare tolkning av till exempel filmer och podcaster om kunden behöver tolkning på grund av sin funktionsnedsättning.
- FPA väntar ännu på ytterligare beslut och kan ändra sina anvisningar utifrån dem.
Titta på sammandraget på teckenspråk.
Besvärsnämnden för social trygghet träffade i juni ett avgörande i ett fall där en tolktjänstkund hade överklagat FPA:s beslut. FPA hade inte ordnat tolkning för en kund med syn- och hörselnedsättning för att följa med en videoinspelning och en direkt videosändning. Nämnden avslog besvären och konstaterade att FPA:s avgörande följer lagen om tolkningstjänst för handikappade personer. Beslutet har vunnit laga kraft eftersom kunden inte överklagade det till försäkringsdomstolen.
Nämnden konstaterade att tolkning av ljud- och videoinspelningar inte ingår i FPA:s skyldighet att ordna tolktjänst. Tolktjänst kan i huvudsak endast beviljas för växelverkan med en annan person. I de situationer som tolkas ska det alltså alltid utöver den sökande och tolken också ingå en tredje part. Nämnden hänvisar vidare i sitt avgörande till regeringens proposition gällande lagen om tolkningstjänst för handikappade personer, där det konstateras att utöver kommunikationssituationer omfattar tolktjänsten också tolkning i liten utsträckning av skriftligt material, såsom blanketter och tidningsartiklar.
Tolkning av inspelningar fortsätter tills vidare enligt temporära anvisningar
Även om tolkning av inspelningar inte ingår i den lagenliga skyldigheten att ordna tolktjänst ordnar FPA tills vidare tolkning av till exempel podcaster, filmer och andra bild- och ljudsändningar som rimlig anpassning* enligt diskrimineringslagen. Förfarandet grundar sig på temporära anvisningar från december 2024. Anvisningarna gäller fortfarande.
Det här gäller också situationer där kunden inte kommunicerar med en annan person men kunden behöver tolkning på grund av sin funktionsnedsättning. En kund hos tolktjänsten kan till exempel på grund av sin hörselnedsättning beställa en tolk för att tolka en podcast i en situation där det inte förekommer någon växelverkan med en annan person, om inspelningen inte är tillgänglig för kunden utan tolkning.
FPA följer fortfarande med avgörandena i besvärsinstanserna och avgör utifrån dem om anvisningarna om tolkning av inspelningar behöver uppdateras.
Mer info
Myndigheter ska göra rimliga anpassningar för personer med funktionsnedsättning. Genom anpassningar tryggas i enskilda fall likabehandling av personer med funktionsnedsättning. Anpassningar innebär till exempel att anpassa arbetsstationen, ordna hjälpmedel eller ta i bruk olika arbetsmetoder eller it-arrangemang. Rimliga anpassningar grundar sig på finländsk lagstiftning, särskilt på diskrimineringslagen. Läs mer om rimlig anpassning på diskrimineringsombudsmannens webbplats.
Läs mer
Meddelande: FPA ändrar temporärt sina anvisningar om tolkning av inspelningar när det gäller personer med funktionsnedsättning
Nyckelord
Kontakter
Seija PeltomäkiförmånschefFPA
Tel:020 635 8832seija.peltomaki@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Nu kan man ansöka om bostadsbidrag för pensionstagare för en närstående1.10.2025 09:34:53 EEST | Pressmeddelande
Det är nu möjligt att sköta en närståendes FPA-ärenden i MittFPA i större utsträckning än tidigare. I MittFPA går det också att för en annan person elektroniskt ansöka om bostadsbidrag för pensionstagare. Det gör ansökningsprocessen snabbare och ger besparingar när man sköter ärenden i MittFPA.
OmaKelassa voi nyt hakea eläkkeensaajan asumistukea läheisen puolesta1.10.2025 09:34:53 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Läheisen Kela-asioita voi hoitaa entistä laajemmin OmaKelassa. Myös eläkkeensaajan asumistuen hakeminen onnistuu sähköisesti toisen puolesta. OmaKelassa asiointi tekee hakemisesta nopeampaa ja tuo säästöjä.
Från 1.10 ska arbetsgivare ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare1.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Tidigare har FPA-förmåner som riktar sig till arbetsgivare kunnat sökas också i tjänsten Ilmoitin.fi. Användningen av eSARA-filer som skickas via Ilmoitin.fi har upphört, och i fortsättningen kan sjukdagpenningar, familjeförmåner och rehabiliteringspenning sökas i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare.
Työnantajat hakevat 1.10. alkaen Kelan etuuksia tulorekisterissä tai Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa1.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Työnantajille suunnattuja Kelan etuuksia on voinut aiemmin hakea myös Ilmoitin.fi-palvelussa. Ilmoitin.fissä lähetettävien eSARA-tiedostojen käyttö on päättynyt, ja jatkossa sairauspäivärahoja, perhe-etuuksia ja kuntoutusrahaa voi hakea tulorekisterissä tai Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Myrbacka ändras29.9.2025 09:27:12 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Myrbacka i Vanda är öppet för självbetjäning måndag–fredag kl. 9–16 och enligt tidsbokning. FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum