Jyväskylän yliopisto

Opettajan uran alku on odotusten ja ideaalien välillä tasapainoilua

Jaa

Tuore tutkimus paljastaa vastavalmistuneiden opettajien kokevan usein ristiriitaa sen välillä, miten he haluaisivat työtään toteuttaa ja mitä työelämä heiltä odottaa. Tutkijoiden mukaan koulutuksen ja työelämän realiteettien välistä kuilua voitaisiin kaventaa huomioimalla vahvemmin työelämän näkökulmia jo opettajaksi kouluttautumisessa.

Opettajankoulutuksen ja työelämän realiteettien välistä kuilua voitaisiin kaventaa huomioimalla vahvemmin työelämän näkökulmia jo opettajaksi kouluttautumisessa.
Opettajankoulutuksen ja työelämän realiteettien välistä kuilua voitaisiin kaventaa huomioimalla vahvemmin työelämän näkökulmia jo opettajaksi kouluttautumisessa. Kuvituskuva: Mostphotos/Wavebreakmedia

Työelämään siirtyminen on kenen tahansa vastavalmistuneen elämässä usein haasteellinen vaihe. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ammatillista toimijuutta heidän siirtyessään opettajankoulutuksesta työelämään. Tutkimusta varten aineistoa kerättiin joukolta sekä ammatillisen- että luokanopettajakoulutuksen käyneitä opettajia.

”Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyössä toteuttamat tutkimukset tarjoavat monialaista ja arvokasta tietoa siitä, miten opettajia voidaan tukea työelämäsiirtymässä – ei ainoastaan käytännön, vaan myös identiteettien ja ammatillisen toimijuuden tasoilla”, toteaa hankkeen johtaja Aleksi Fornaciari Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.

Työelämäsiirtymä haastaa ja kasvattaa

Tutkimuksen mukaan siirtymä koulutuksesta työelämään ei ole ainoastaan organisatorinen muutos vaan myös henkilökohtainen ja ammatillinen neuvotteluprosessi, jossa opettaja joutuu kohtaamaan erilaiset odotukset, arvomaailmat sekä toisaalta instituutioiden rakenteiden asettamat reunaehdot.

”Opettajat kohtaavat työelämään siirtyessään jännitteitä esimerkiksi silloin, kun koulutuksen ja työelämän toimintakulttuurit törmäävät. He joutuvat pohtimaan uudelleen opettajan rooliaan ja vastuutaan sekä sovittamaan henkilökohtaisia arvojaan ja pedagogisia ihanteitaan käytännön työelämään”, Fornaciari kertoo.

”Nämä jännitteet voivat haastaa opettajan ammatillista identiteettiä, mutta samalla ne tarjoavat mahdollisuuksia kasvuun ja uudelleenorientoitumiseen.”

Tutkimuksen mukaan opettajan ammatillinen toimijuus rakentuu vuorovaikutuksessa muiden toimijoiden, kuten työelämän edustajien, opiskelijoiden, kollegoiden ja koulutusorganisaation rakenteiden kanssa. Tämä näkökulma haastaa perinteisen käsityksen opettajasta itsenäisenä toimijana ja korostaa yhteisöllisyyden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä.

”Tutkimuksemme tarjoaa eväitä paitsi opettajankouluttajille opetuksenkehittämiseen ja opiskelijoiden näkökulman ymmärtämiseen, myös opettajankoulutusten opetussuunnitelmatyöhön, kehittämiseen ja resursointiin laajemmin”, Fornaciari jatkaa.

Tutkimusartikkeli Opettajien ammatillisen toimijuuden jännitteet työelämäsiirtymässä on julkaistu Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa (2/2025).

Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston opettajien koulutuksen monitieteinen kehittämis- ja tutkimusverkosto JYU.Edun toimintaa. Hanketta on rahoittanut Kansallisen opettajien koulutuksen ja tutkimuksen yhteistyöverkosto (KOPTUKE).

Artikkeli

Fornaciari, A., Juutilainen, M., Heikkilä, M., Vilppola, J., Saranpää, M., & Roos-Salmi, M. (2025). Opettajien ammatillisen toimijuuden jännitteet työelämäsiirtymässä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja. https://doi.org/10.54329/akakk.163759 

Yhteyshenkilöt

Aleksi Fornaciari, Jyväskylän yliopisto
aleksi.fornaciari@jyu.fi
puh. 0408055194

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Digitaaliset työkalut tuovat kaupunkilaisten positiiviset äänimaisemakokemukset esiin2.10.2025 14:00:00 EEST | Tiedote

TaM Aura Kaarivuo tarkastelee väitöskirjassaan kaupunkiäänimaisemien suunnittelua kansalaisten kokemusten ja tunteiden näkökulmasta. Tutkimus osoittaa, että perinteiset menetelmät eivät riitä tavoittamaan kaupunkilaisten subjektiivisia äänikokemuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää uusien kaupunkialueiden suunnittelussa sekä olemassa olevien kaupunkiympäristöjen muutosprosesseissa tai kehitystyössä.

Diagnooseista on tullut identiteettityön välineitä – väitöstutkimus osoittaa, miten kotimainen nykykirjallisuus sekä tukeutuu diagnostiseen kieleen että haastaa sen kulttuurista asemaa2.10.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Psykiatriset ja neuropsykiatriset diagnoosit ovat lääketieteellisiä taudinmääritteitä, mutta ne ovat levinneet arkipuheeseen, taiteeseen ja viihteeseen sekä ihmisten tapoihin ymmärtää itseään ja muita. FM Jani Tanskasen väitöstutkimus diagnoosien ilmentymistä kotimaisessa nykykirjallisuudessa ja kirjallisuuden tulkitsemisen tavoissa tuo havainnollisesti esiin, että yleistynyt tapa puhua diagnostisesti voi kaventaa käsitystä normaalista – mutta samalla tutkimus osoittaa, että kirjallisuus voi haastaa diagnoosien kulttuurista asemaa.

Jyväskylän yliopiston uudet ympäristötieteen alan työelämäprofessorit tuovat asiantuntijuutta kestävän tulevaisuuden rakentamiseen2.10.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Syyskuun alussa nimitetyt työelämäprofessorit vahvistavat Jyväskylän yliopiston ympäristötieteen ja planetaarisen hyvinvoinnin osaamista. Saara Vauramon ja Kaisa Mustajärven tavoitteena on ympäristö- ja luontovaikutusten arvioinnin kehittäminen yhdistämällä tutkimus, käytännön soveltaminen ja koulutus. Pyrkimyksenä on myös laajentaa opiskelijoiden ymmärrystä työelämän mahdollisuuksista ja siitä, miten oma osaaminen voi kytkeytyä erilaisiin urapolkuihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye