Den digitala identitetsplånboken erbjuder smidighet och datasäkerhet i finländarnas vardag – den nya applikationen tas i bruk i slutet av 2026
Finländarna får i bruk en ny applikation som gör det lättare att uträtta ärenden med både myndigheter och privata tjänsteleverantörer. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) utvecklar som bäst en europeisk digital identitetsplånbok som samlar officiella intyg och erbjuder ett säkert sätt att identifiera sig och dela information digitalt. Applikationen som används i smarttelefonen publiceras i slutet av 2026 och dess egenskaper utvidgas stegvis.

Den europeiska digitala identitetsplånboken utvecklas som en del av verkställandet av Europeiska unionens förnyade eIDAS-förordning under finansministeriets ledning. Plånboksapplikationen fungerar som ett verktyg för stark autentisering inom hela EU. Via den kan användaren också till exempel göra elektroniska signaturer och utnyttja olika intyg då hen uträttar ärenden digitalt och på plats.
– Applikationen ersätter inte fysiska dokument, utan kan användas vid sidan av dem, avgiftsfritt och frivilligt, berättar MDB:s ledande sakkunnig Anssi Ahlberg.
Säkerhet och smidighet i vardagen som prioritet
Syftet med den digitala identitetsplånboken är att göra medborgarnas vardag smidigare genom att samla olika intyg på ett ställe. Intygen kan användas i stället för fysiska kort och intyg när man uträttar ärenden med myndigheter och senare även med aktörer inom den privata sektorn.
Det centrala syftet med plånboken är också att främja användarnas informationssäkerhet och dataskydd. Användaren bestämmer själv vilka uppgifter hen vill föra in i plånboken och för vilka ärenden hen vill dela dem. Användaren är själv den enda som har tillgång till de uppgifter som förts in i plånboken och när hen använder plånboken ser hen alltid vilka uppgifter som delas och till vem. Uppgifterna om plånbokens användare sparas inte heller i ett centraliserat register, så användarnas uppgifter är säkra till exempel vid omfattande dataintrång.
Vid elektronisk identifiering är plånboken en metod för stark autentisering vid sidan av bankkoder, mobilcertifikat och medborgarcertifikat. Vid identifiering i myndighetstjänster fungerar plånboken på samma sätt i alla EU-länder.
Elektroniska intyg vid sidan av fysiska kort
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som tillhandahåller identitetsplånboken bygger upp det tekniska genomförandet av plånboken, vars centrala egenskap vid sidan av identifiering och elektroniska signaturer är möjligheten att utnyttja olika intyg. De egentliga intygen utvecklas och beviljas dock av samma aktörer som fysiska kort eller intyg.
Avsikten är att samtidigt som plånboken publiceras i december 2026 också publicera ett digitalt identitetsbevis som kan användas i plånboken och som Polisstyrelsen producerar tillsammans med MDB. Det digitala identitetsbeviset som beviljas av polisen kommer att vara ett officiellt dokument som kan jämställas med pass och identitetskort. Med det digitala identitetsbeviset kan användaren styrka sin identitet eller ålder utan att till exempel dela sitt namn eller sin exakta födelsetid när hen bevisar att hen är myndig. Det fungerar dock inte som resedokument på samma sätt som ett traditionellt pass.
Under de närmaste åren är det också meningen att Traficoms digitala körkort ska tas med i plånboken. Utvecklingen av körkortet väntar för närvarande på godkännande av EU:s körkortsdirektiv och definition i nationell lagstiftning. Traficom följer aktivt med hur direktivet framskrider och förbereder sig på att verkställa det i Finland.
Även andra organisationer inom den offentliga sektorn producerar intyg för plånboken enligt sina egna tidtabeller, och dessutom kan aktörer inom den privata sektorn skapa intyg för plånboken enligt sina egna möjligheter och tidtabeller.
Nya möjligheter för organisationer – ett fungerande plånboksekosystem skapas tillsammans
Organisationer inom den privata och offentliga sektorn kan utnyttja den europeiska digitala identitetsplånboken antingen genom att använda den eller producera intyg till den. Plånboken erbjuder ett säkert och enhetligt sätt att dela och ta emot officiella intyg samt identifiera medborgare i hela EU.
För dem som utnyttjar intygen blir det möjligt att med plånboken till exempel kontrollera användarens ålder eller identitet utan tunga systeminvesteringar. För dem som producerar intygen erbjuder plånboken ett effektivt och inom EU enhetligt sätt att uträtta ärenden och minskar det manuella arbetet och pappersprocesserna.
– De som utfärdar och utnyttjar intygen bildar ett plånboksekosystem som förutom plånbokens användare gynnar alla parter. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata uppmuntrar organisationer att utnyttja plånboken, eftersom den erbjuder mest förmåner när den har ett brett utbud av intyg, berättar Ahlberg.
Utvecklingen av den europeiska digitala identitetsplånboken är i full gång vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och vid de ämbetsverk som producerar intyg. Vi bjuder också med andra organisationer i arbetet så att vi tillsammans kan erbjuda ett omfattande utbud av intyg och andra funktioner så snart som möjligt efter att den europeiska digitala identitetsplånboken blivit tillgänglig för finländarna i slutet av 2026.
Nyckelord
Kontakter
Anssi AhlbergLedande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto
Projektchef, den europeiska digitala identitetsplånboken
Pekka RehnÖverdirektör, Avdelningen Kunder
Tel:0295 535 046pekka.rehn@dvv.fiBilder



Länkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum