Lasten ja nuorten digipalveluiden on oltava luotettavia ja turvallisia

Jaa

Lasten ja nuorten tuen tarve on suuri. Huoleen lasten ja nuorten mielenterveydestä pyritään nyt vastaamaan erilaisilla matalan kynnyksen digipalveluilla. Monia palveluja digitalisoidaan vauhdilla, vaikka niiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta ei tunneta riittävästi. Lapsiasiavaltuutettu ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto peräänkuuluttavat digipalveluihin vankkoja laatukriteereitä.

Lähde: Karolina Grabowska/Pexels

Lapsille ja nuorille suunnattuja matalan kynnyksen digipalveluja, kuten chatteja, ylläpitävät hyvin monenlaiset tahot. Digipalveluja ylläpitävien järjestöjen sekä julkisten ja yksityisten organisaatioiden turvallisuus- ja laatuvaatimuksissa on suuria eroja, ja niihin liittyy myös riskejä.  

Toimijat eroavat toisistaan muun muassa siinä, onko lasten ja nuorten yhteydenottoihin vastaamassa robotti vai ihminen, ammattilainen vai vapaaehtoinen, sekä siinä, miten vapaaehtoispäivystäjien työtä on valvottu ja turvattu. Lapset ja nuoret eivät välttämättä erota palveluja toisistaan. 

Digipalveluilla on paikkansa – palveluketjun pitää toimia

Matalan kynnyksen digipalveluissa kohdataan paljon vaikeissa tilanteissa olevia lapsia ja nuoria. Monella käyttäjällä on itsetuhoisia ajatuksia, ja osa on kokenut väkivaltaa.  

"Chat-kontaktin tarjoaminen huonovointiselle nuorelle ei itsessään tue tai hoida ketään. Toimiva chat-tuki edellyttää taitoa kohdata lapsi ja nuori sekä ammattilaisen tukea vaativimmissa tilanteissa”, sanoo MLL:n auttavien palvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki

Myös lapsen tai nuoren kokonaistilanteen arviointi on kasvottomissa palveluissa vaikeaa. Akuutisti apua tarvitseva lapsi jää usein keskustelun jälkeen yksin vaikeaan tilanteeseen. 

"Laadukkaasti toteutetut matalan kynnyksen digipalvelut vahvistavat lapsen oikeutta ennaltaehkäisevään tukeen, mutta lasten oikeus tarvittaviin erityispalveluihin on turvattava. Tässä yhteistyö viranomaisten kanssa on keskeinen laatukriteeri”, vahvistaa lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.

Matalan kynnyksen digipalvelujen laatua tulee vahvistaa myös tiedottamisella ja valvonnalla.

”Lasten on saatava ymmärrettävää tietoa siitä, mistä matalan kynnyksen palvelussa on kyse ja millaista apua sieltä voi saada. Heidän tulee myös tietää mihin olla yhteydessä, jos lapsi kokee epäkohtia palvelua saadessaan”, Pekkarinen korostaa.

Laatukriteerien minimivaatimukset 

Rikosrekisteriotteet: Alaikäisille suunnatuissa digipalveluissa tulee tarkistaa myös vapaaehtoisten työntekijöiden rikosrekisteriotteet ennen lasten ja nuorten kanssa työskentelyä. Lasten seksuaalisen häirinnän ja seksuaaliväkivallan riskit lisääntyvät, jos alaikäisten kanssa keskustelemaan pääsevät ihmiset, joiden rikosrekisteriotteita ei ole tarkastettu. Tällä hetkellä rikosrekisteriotteen pyytämisen käytännöt vaihtelevat eri tahoilla.  

Koulutus ja tuki: Vapaaehtoisille on tarjottava koulutusta ja ammattilaisten tukea vaativissa tilanteissa. Työntekijöillä on oltava osaamista digitaalisesta ja ikätasoisesta vuorovaikutuksesta sekä digitaaliseen vuorovaikutukseen sovelletuista kohtaamisen taidoista. Heillä tulee olla ymmärrystä arvioida lapsen tilannetta ja tuen tarvetta sekä tietoa ohjata lasta tarvittaessa eteenpäin muiden palvelujen piiriin. 

Selkeä yhteistyö viranomaisten kanssa: Viranomaisten kanssa tehtävän yhteistyön käytäntöjen tulee olla selkeitä sekä yhdessä etukäteen sovittuja. Jos työssä on mukana vapaaehtoisia, vastuu viranomaisyhteistyöstä tulee olla aina ammattilaisella.  

Kohtuullinen jonotusaika: Chat-palveluihin ei saa muodostua ylikuormitusta, ja jonotusaika on kerrottava käyttäjille. 

Läpinäkyvyys palvelusta: Lapselle on kerrottava ymmärrettävästi, millaisessa palvelussa hän asioi ja mitä apua hän voi saada. Lapsille ja nuorille tulisi olla myös paikka, johon kohtaamisen puutteista tai epäoikeudenmukaisuuden kokemuksista digipalveluissa voi ilmoittaa.   

Tietoperustainen kehittäminen: Palvelujen vaikuttavuutta ja hyötyjä on seurattava ja kehitettävä systemaattisesti. 

Lisätietoja

MLL:n ja lapsiasiavaltuutetun kannanotto: Lapsia ja nuoria tukeviin digipalveluihin tarvitaan laatukriteerit. 

Tatjana Pajamäki, Auttavien palvelujen päällikkö, psykoterapeutti, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, tatjana.pajamaki@mll.fi, puh. 050 562 4299 

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu, elina.pekkarinen@oikeus.fi

Lapsiasiavaltuutetun haastattelupyynnöt: Mari Laitinen, hallinnollinen avustaja, mari.laitinen@oikeus.fi, puh. 0295 666 868 

Avainsanat

Linkit

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 68 000 jäsentä, 528 paikallisyhdistystä, 9 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. /www.mll.fihttp://www.mll.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

De digitala tjänsterna för barn och unga ska vara tillförlitliga och trygga7.10.2025 07:25:18 EEST | Pressmeddelande

Barn och unga har ett stort behov av stöd. Man strävar nu efter att svara på oron för barns och ungas psykiska hälsa med olika digitala tjänster med låg tröskel. Många tjänster digitaliseras i snabb takt, även om man inte känner till de digitala tjänsternas effekter och effektivitet tillräckligt väl. Barnombudsmannen och Mannerheims Barnskyddsförbund efterlyser starka kvalitetskriterier för digitala tjänster.

Tiedätkö, mitä poikasi ajattelee naisista? - MLL haastaa isät toimimaan2.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on kiinnittänyt huomiota yhä selkeämmin näkyvään ilmiöön: monet nuoret pojat viettävät paljon aikaa digiympäristöissä sellaisten sisältöjen parissa, joissa väkivalta, häirintä ja kiusaaminen ovat arkipäivää. Arvot ja asenteet saattavat valua myös ruudun ulkopuoliseen elämään. MLL haastaa nyt kaikki isät toimimaan ja keskustelemaan isänpäivään mennessä omien nuorten poikiensa kanssa. Vaikka tällä kertaa kampanjassa puhutellaan erityisesti isiä ja isähahmoja, on viesti tärkeä ihan kaikille vanhemmille.

Utlysningen av Skolfreden 28.8.: Barn och ungdomar lyfter fram kraften i att göra saker tillsammans21.8.2025 07:25:00 EEST | Pressmeddelande

Unga människor har en tro på framtiden och vill vara delaktiga i att bygga upp den. Med skolfredstemat ”Modigare tillsammans!”, som barnen och ungdomarna valt för i år, vill de betona att varje elev har betydelse och möjlighet att påverka. De vill inte vara passiva åskådare, utan delta aktivt i att bygga upp en trygg, rättvis och hoppfull skolgemenskap.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye