De digitala tjänsterna för barn och unga ska vara tillförlitliga och trygga

Dela

Barn och unga har ett stort behov av stöd. Man strävar nu efter att svara på oron för barns och ungas psykiska hälsa med olika digitala tjänster med låg tröskel. Många tjänster digitaliseras i snabb takt, även om man inte känner till de digitala tjänsternas effekter och effektivitet tillräckligt väl. Barnombudsmannen och Mannerheims Barnskyddsförbund efterlyser starka kvalitetskriterier för digitala tjänster.

Photo: Karolina Grabowska / Pexels

Digitala tjänster med låg tröskel för barn och unga, såsom chattar, upprätthålls av många olika aktörer. Det finns stora skillnader i säkerhets- och kvalitetskraven mellan organisationer som upprätthåller digitala tjänster, både inom den offentliga, privata och ideella sektorn, och dessa skillnader medför även risker.  

Aktörerna skiljer sig från varandra bland annat i fråga om huruvida en robot eller en människa, en yrkesutbildad person eller en frivillig svarar på barns och ungas kontakter samt i fråga om hur frivilligjourernas arbete har övervakats och tryggats. Barn och unga skiljer inte nödvändigtvis åt tjänsterna. 

De digitala tjänsterna har sin plats – servicekedjan måste fungera

I digitala tjänster med låg tröskel möter man många barn och unga som befinner sig i svåra situationer. Många användare har självdestruktiva tankar och en del har upplevt våld.  

”Att erbjuda en ung person som mår dåligt chattkontakt stöder eller vårdar inte i sig någon. Ett fungerande chattstöd förutsätter förmåga att möta barn och unga samt stöd av en yrkesutbildad person i mer krävande situationer", säger Tatjana Pajamäki, chef för MLL:s hjälptjänster. 

Det är också svårt att bedöma barnets eller den ungas helhetssituation i ansiktslösa tjänster. Ett barn som behöver akut hjälp blir ofta ensam i en svår situation efter diskussionen. 

"De högklassigt genomförda digitala tjänsterna med låg tröskel stärker barnets rätt till förebyggande stöd, men barnens rätt till nödvändiga specialtjänster bör tryggas. Här är samarbetet med myndigheterna ett centralt kvalitetskriterium", bekräftar barnombudsman Elina Pekkarinen.

Kvaliteten på digitala tjänster med låg tröskel ska också stärkas genom information och övervakning.

”Barn ska få förståelig information om vad en tjänst med låg tröskel handlar om och hurdan hjälp man kan få där. De ska också veta vem de kontaktar om barnet upplever missförhållanden när hen får service", betonar Pekkarinen.

Minimikrav för kvalitetskriterierna 

Straffregisterutdrag: I digitala tjänster för minderåriga bör man också kontrollera de frivilliga arbetstagarnas straffregisterutdrag innan man arbetar med barn och unga. Riskerna för sexuella trakasserier och sexuellt våld mot barn ökar om personer vars straffregisterutdrag inte har granskats får möjlighet att diskutera med minderåriga. För närvarande varierar praxisen för begäran om straffregisterutdrag mellan olika instanser.  

Utbildning och stöd: Frivilliga ska erbjudas utbildning och stöd av yrkesutbildade personer i krävande situationer. De som jobbar bör ha kompetens i digital interaktion och interaktion enligt åldersnivå samt färdigheter i bemötande som tillämpas på digital växelverkan. De ska ha förståelse för att bedöma barnets situation och stödbehov samt information om att vid behov hänvisa barnet vidare till andra tjänster. 

Tydligt samarbete med myndigheterna: Praxis för samarbetet med myndigheter ska vara tydlig och överenskommen på förhand. Om frivilliga deltar i arbetet ska ansvaret för myndighetssamarbetet alltid ligga hos en yrkesutbildad person.  

Skälig kötid: Chattjänsterna får inte bli överbelastade och användarna ska informeras om kötiden. 

Transparens i tjänsten: Barnet ska på ett förståeligt sätt informeras om i vilken tjänst hen uträttar ärenden och vilken hjälp hen kan få. Det ska också finnas en plats för barn och unga ska dit man kan anmäla brister i bemötandet eller upplevelser av orättvisa i digitala tjänster.   

Kunskapsbaserad utveckling: Tjänsternas effektivitet och nytta ska följas upp och utvecklas systematiskt. 

Mer information

MLL:s och barnombudsmannens ställningstagande: Det behövs kvalitetskriterier för digitala tjänster som stöder barn och unga

Tatjana Pajamäki, chef för Hjälptjänster, psykoterapeut, Mannerheims Barnskyddsförbund, tatjana.pajamaki@mll.fi, tfn 050 562 4299 

Elina Pekkarinen, barnombudsman, elina.pekkarinen@oikeus.fi

Intervjuförfrågningar till barnombudsmannen: Mari Laitinen, administrativ assistent, mari.laitinen@oikeus.fi, tfn  0295 666 868 

Nyckelord

Länkar

Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en medborgarorganisation öppen för envar. Vårt mål är att främja barnets och familjens välbefinnande. MLL erbjuder familjer ett tillfälle att bekanta sig med varandra och delta i frivilligarbete, medborgaraktivitet och fritidssysselsättning. MLL är Finlands största barnskyddsorganisation och har 68 000 medlemmar i 528 lokalföreningar runt om i Finland. Lokalföreningarnas verksamhet stöds av 9 distriktsorganisationer. www.mll.fi/sv/ - http://www.mll.fi/sv/

Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Survey on poverty among families with children: low income reflected in lack of food and clothing – Good Holiday Spirit campaign helps families during the holidays11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote

A survey conducted by the Mannerheim League for Child Welfare (MLL) and the Finnish Red Cross reveals that poverty manifests itself in the everyday lives of low-income families with children as mental distress and a lack of basic necessities. The Good Holiday Spirit campaign, which starts on Thursday, will help distribute food gift vouchers to a total of 18,000 low-income families with children in Finland.

Enkät om fattigdom i barnfamiljer: fattigdomen syns som brist på mat och kläder – insamlingen Jul i Sinnet hjälper familjer i jul11.11.2025 04:00:00 EET | Pressmeddelande

En enkät som Mannerheims Barnskyddsförbund och Finlands Röda Kors har gjort visar att fattigdomen kommer fram i mindre bemedlade barnfamiljers vardag som psykiskt trångmål och brist på basförnödenheter. Genom insamlingen Jul i Sinnet som startar på torsdag delas matpresentkort ut åt sammanlagt 18 000 mindre bemedlade barnfamiljer i vårt land.

Lapsiperheköyhyys-kysely: vähävaraisuus näkyy puutteena ruuasta ja vaatteista – Hyvä Joulumieli -keräyksellä autetaan perheitä jouluna11.11.2025 04:00:00 EET | Tiedote

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin toteuttama kysely tuo esiin, että köyhyys näkyy vähävaraisten lapsiperheiden arjessa henkisenä ahdinkona ja puutteena perusasioista. Torstaina käynnistyvän Hyvä Joulumieli -keräyksen turvin jaetaan ruokalahjakortit yhteensä 18 000 vähävaraiselle lapsiperheelle kotimaassa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye