Det nya elektroniska läkarutlåtandet BC förbättrar utlåtandenas kvalitet och stärker klientens ställning inom den sociala tryggheten
År 2026 genomförs en betydande reform som påverkar både läkarnas dagliga arbete och handläggningen av FPA-kundernas förmåner: det nya elektroniska läkarutlåtandet BC tas i bruk. Det är inte bara en teknisk förbättring, utan en del av en mer omfattande utveckling där gränssnittet mellan hälso- och sjukvården och den sociala tryggheten digitaliseras, blir smidigare och allt mer kundorienterat.

Samtidigt som reformen av den sociala tryggheten framskrider är det viktigt att identifiera hur enskilda reformer, exempelvis BC-utlåtandet, stöder helheten. I det här inlägget lyfter jag fram aspekter som gäller smidigheten i läkarnas arbete, patientens ställning, systemens interoperabilitet och effekten av sakkunnigarbetet.
Det nya BC-utlåtandet är mer än en blankett
Det nuvarande elektroniska B-utlåtandet har fått mycket kritik. Läkarna upplever att det är arbetsdrygt att fylla i blanketten och att man måste anteckna samma uppgifter flera gånger. Det elektroniska B-utlåtandet har använts mindre än väntat, och C-utlåtandet har inte kunnat förmedlas elektroniskt.
Nästa år bildar de två utlåtandena tillsammans det nya strukturerade elektroniska BC-utlåtandet, som sparas i Kanta-tjänsterna och som på kundens begäran kan förmedlas direkt till FPA. Att utlåtandet är strukturerat innebär att det har en på förhand överenskommen enhetlig informationsstruktur. Uppgifterna antecknas endast en gång och samma uppgifter kan användas av olika organisationer oberoende av informationssystem.
Reformen medför fyra viktiga fördelar:
1. Läkarens tekniska arbete underlättas. Blanketten byggs upp enligt användningsändamålet och läkaren fyller i endast de punkter som är väsentliga med tanke på den aktuella förmånen. Detta minskar onödigt arbete och frigör tid för patientarbete.
2. Kvaliteten på utlåtandena förbättras. BC-utlåtandets struktur hjälper läkaren att göra anteckningar i enlighet med villkoren för beviljande av förmånerna. Detta i sin tur stöder läkarens sakkunnigbedömning och säkerställer att utlåtandet innehåller just de uppgifter som behövs för att ett förmånsbeslut ska kunna fattas. Det minskar samtidigt mängden av irrelevanta uppgifter som antecknas, vilket gör utlåtandena mer konsekventa och jämförbara.
3. Patientens ställning stärks. Utlåtandena förmedlas utan dröjsmål och på ett informationssäkert sätt till FPA, vilket gör handläggningen av förmånsärendet smidigare och minskar risken för fel. Framöver kommer förmedlingen av utlåtanden också att andra än hälso- och sjukvårdens aktörer, såsom arbetspensionsförsäkringsbolag, vilket effektiverar informationsflödet och förbättrar smidigheten i kundprocesserna.
4. Systemen utvecklas. Ett strukturerat utlåtande möjliggör bättre informationshantering, vilket innebär att läkare kan använda lämpligt beslutsstöd i systemen och att de sakkunniga kan hitta, tolka och använda utlåtanden och informationen i utlåtanden snabbare och mer exakt vid beslutsfattandet inom såväl hälso- och sjukvården som vid FPA.
Utlåtandet stöder sakkunskapen men ersätter den inte
BC-utlåtandet är inte bara en teknisk reform, utan en del av utvecklingen av sakkunnigarbetet, där kvalitet, verkningsfullhet och patientens ställning betonas. Att utfärda ett utlåtande är inte – och får inte vara – en mekanisk åtgärd. Genom att underlätta det tekniska arbetet kan vi frigöra mer arbetstid för läkarna för det som är viktigast: att förstå patientens situation, göra en motiverad bedömning och hitta en etiskt hållbar lösning.
BC-utlåtandet stöder läkarna i deras krävande arbete. Det ersätter inte sakkunskapen, utan stärker den. Samtidigt förbättras patienternas möjligheter att vara delaktiga i sin vård. Patienten kan se sina läkarutlåtanden på MittKanta och MittFPA och kan därför bättre följa hur ärendena framskrider i systemet. Möjligheten att se och följa upp utlåtanden ökar förståelsen och delaktigheten.
Smidighet är inte detsamma som vårdslöshet
Katariina Seittenrantas artikel i Lääkärilehti (3.9.2025) lyfte fram ett viktigt perspektiv: smidighet får inte innebära förenkling på patientens bekostnad . Vid FPA vill vi betona att i fråga om den aktuella reformen betyder smidighet att mängden tekniska och överlappande anteckningar minskar, inte att innehållet i utlåtandena reduceras.
Reformen bygger på tre principer:
• Förbättring av kvaliteten: Strukturerade och styrda anteckningar stöder en konsekvent bedömning som grundar sig på förmånskriterierna. Detta begränsar inte läkarens sakkunskap, utan stöder den.
• Jämlikhet: När utlåtandena grundar sig på samma strukturer och kriterier blir behandlingen av patienter på olika håll i landet jämlikare.
• Samarbete: Formuläret för utlåtandet har utvecklats tillsammans med FPA:s sakkunnigläkare, anställda samt behandlande läkare. I framtiden kommer utlåtandet att vidareutvecklas utifrån respons.
Gemensam utveckling – framgång tillsammans
Strukturen för läkarutlåtande BC är nu klar. THL har publicerat ett utlåtande om kodstrukturen och FPA stöder ibruktagandet med hjälp av anvisningar och en demovideo. Nästa viktiga steg är att integrera läkarutlåtandet i patientdatasystemen i organisationer inom hälso- och sjukvården, utbilda personalen och informera ingående.
FPA har förbundit sig att fortsätta dialogen och utvecklingsarbetet tillsammans med yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och leverantörerna av patientdatasystem. Detta är inte bara en teknisk reform, utan en möjlighet att förbättra informationsflödet, stärka sakkunnigarbetet och stödja kunderna allt bättre.
Tillsammans kan vi säkerställa att det nya utlåtandet fungerar i praktiken – i läkarnas dagliga arbete, till förmån för kunderna och till systemets fördel.
Avslutningsvis: Mot ett tydligare, verkningsfullare och mänskligare system
Utlåtandereformen är ett konkret exempel på hur den tekniska utvecklingen kan stödja kvaliteten i sakkunnigarbetet samt patientens ställning och systemets smidighet. Bedömningen blir inte enklare, men kvaliteten förbättras och jämlikheten ökar. Vi har nu chansen att göra en lyckad reform tillsammans och så att den stöder såväl läkarnas arbete som patienternas rättigheter på bästa möjliga sätt.
Kirsi Vainiemi
överläkare, FPA
Bekanta dig med det nya utlåtandet på fpa.fi/bc-utlatande
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
FPA:s försök med räntefri läkemedelskredit ska trygga kontinuiteten i läkemedelsbehandlingen hos låginkomsttagare7.10.2025 09:04:16 EEST | Pressmeddelande
FPA inleder hösten 2025 ett försök där kunder med låga inkomster kan ansöka om räntefri kredit hos FPA för att betala stora läkemedelskostnader.
Kela kokeilee korotonta lääkeluottoa pienituloisille – tavoitteena turvata lääkehoidon jatkuvuus7.10.2025 09:04:16 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela käynnistää syksyllä 2025 kokeilun, jossa pienituloiset asiakkaat voivat hakea Kelasta korotonta luottoa suurten lääkekustannusten kattamiseen.
Kela piloting interest-free medicine cost credit – securing the continuity of prescription medicine use a priority7.10.2025 09:04:16 EEST | Press release
In autumn 2025, Kela launches a pilot study to test a new type of credit Kela can grant for medicine costs. During the pilot study, low-income customers can apply for interest-free credit from Kela to help them pay high medicine costs.
Uppgraderingen av användargränssnittet i förmånsdatatjänsten Kelmu är klar7.10.2025 08:57:13 EEST | Pressmeddelande
I förmånsdatatjänsten Kelmu har under 2025 gjorts en rad tekniska ändringar som förbättrar användbarheten och tillgängligheten. Ändringarna är nu klara. För användarna syns de i form av ett nytt användargränssnitt.
Etuustietopalvelu Kelmun käyttöliittymän uudistus on saatu valmiiksi7.10.2025 08:57:13 EEST | Tiedote
Etuustietopalvelu Kelmussa on otettu vuoden 2025 aikana käyttöön erilaisia teknisiä uudistuksia, jotka parantavat käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Muutokset on nyt saatu valmiiksi. Käyttäjälle muutokset näkyvät uutena käyttöliittymänä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum