Kela/FPA

Det nya elektroniska läkarutlåtandet BC förbättrar utlåtandenas kvalitet och stärker klientens ställning inom den sociala tryggheten

Dela

År 2026 genomförs en betydande reform som påverkar både läkarnas dagliga arbete och handläggningen av FPA-kundernas förmåner: det nya elektroniska läkarutlåtandet BC tas i bruk. Det är inte bara en teknisk förbättring, utan en del av en mer omfattande utveckling där gränssnittet mellan hälso- och sjukvården och den sociala tryggheten digitaliseras, blir smidigare och allt mer kundorienterat.

Infografen visar hur andelen B-läkarutlåtanden som förmedlas elektroniskt inte vuxit lika mycket som andelen elektroniskt förmedlade A-läkarintyg. Infografen visar även att antalet A-intyg år 2024 var över en miljon per år medan C-utlåtandena bara var 97000 stycken samma år.

Samtidigt som reformen av den sociala tryggheten framskrider är det viktigt att identifiera hur enskilda reformer, exempelvis BC-utlåtandet, stöder helheten. I det här inlägget lyfter jag fram aspekter som gäller smidigheten i läkarnas arbete, patientens ställning, systemens interoperabilitet och effekten av sakkunnigarbetet.

Det nya BC-utlåtandet är mer än en blankett

Det nuvarande elektroniska B-utlåtandet har fått mycket kritik. Läkarna upplever att det är arbetsdrygt att fylla i blanketten och att man måste anteckna samma uppgifter flera gånger. Det elektroniska B-utlåtandet har använts mindre än väntat, och C-utlåtandet har inte kunnat förmedlas elektroniskt.

Nästa år bildar de två utlåtandena tillsammans det nya strukturerade elektroniska BC-utlåtandet, som sparas i Kanta-tjänsterna och som på kundens begäran kan förmedlas direkt till FPA. Att utlåtandet är strukturerat innebär att det har en på förhand överenskommen enhetlig informationsstruktur. Uppgifterna antecknas endast en gång och samma uppgifter kan användas av olika organisationer oberoende av informationssystem.

Reformen medför fyra viktiga fördelar:

1. Läkarens tekniska arbete underlättas. Blanketten byggs upp enligt användningsändamålet och läkaren fyller i endast de punkter som är väsentliga med tanke på den aktuella förmånen. Detta minskar onödigt arbete och frigör tid för patientarbete.

2. Kvaliteten på utlåtandena förbättras.  BC-utlåtandets struktur hjälper läkaren att göra anteckningar i enlighet med villkoren för beviljande av förmånerna. Detta i sin tur stöder läkarens sakkunnigbedömning och säkerställer att utlåtandet innehåller just de uppgifter som behövs för att ett förmånsbeslut ska kunna fattas. Det minskar samtidigt mängden av irrelevanta uppgifter som antecknas, vilket gör utlåtandena mer konsekventa och jämförbara.

3. Patientens ställning stärks. Utlåtandena förmedlas utan dröjsmål och på ett informationssäkert sätt till FPA, vilket gör handläggningen av förmånsärendet smidigare och minskar risken för fel. Framöver kommer förmedlingen av utlåtanden också att andra än hälso- och sjukvårdens aktörer, såsom arbetspensionsförsäkringsbolag, vilket effektiverar informationsflödet och förbättrar smidigheten i kundprocesserna.

4. Systemen utvecklas. Ett strukturerat utlåtande möjliggör bättre informationshantering, vilket innebär att läkare kan använda lämpligt beslutsstöd i systemen och att de sakkunniga kan hitta, tolka och använda utlåtanden och informationen i utlåtanden snabbare och mer exakt vid beslutsfattandet inom såväl hälso- och sjukvården som vid FPA.

Utlåtandet stöder sakkunskapen men ersätter den inte

BC-utlåtandet är inte bara en teknisk reform, utan en del av utvecklingen av sakkunnigarbetet, där kvalitet, verkningsfullhet och patientens ställning betonas. Att utfärda ett utlåtande är inte – och får inte vara – en mekanisk åtgärd. Genom att underlätta det tekniska arbetet kan vi frigöra mer arbetstid för läkarna för det som är viktigast: att förstå patientens situation, göra en motiverad bedömning och hitta en etiskt hållbar lösning.

BC-utlåtandet stöder läkarna i deras krävande arbete. Det ersätter inte sakkunskapen, utan stärker den. Samtidigt förbättras patienternas möjligheter att vara delaktiga i sin vård. Patienten kan se sina läkarutlåtanden på MittKanta och MittFPA och kan därför bättre följa hur ärendena framskrider i systemet. Möjligheten att se och följa upp utlåtanden ökar förståelsen och delaktigheten.

Smidighet är inte detsamma som vårdslöshet

Katariina Seittenrantas artikel i Lääkärilehti (3.9.2025) lyfte fram ett viktigt perspektiv: smidighet får inte innebära förenkling på patientens bekostnad . Vid FPA vill vi betona att i fråga om den aktuella reformen betyder smidighet att mängden tekniska och överlappande anteckningar minskar, inte att innehållet i utlåtandena reduceras.

Reformen bygger på tre principer:

• Förbättring av kvaliteten: Strukturerade och styrda anteckningar stöder en konsekvent bedömning som grundar sig på förmånskriterierna. Detta begränsar inte läkarens sakkunskap, utan stöder den.

• Jämlikhet: När utlåtandena grundar sig på samma strukturer och kriterier blir behandlingen av patienter på olika håll i landet jämlikare.

• Samarbete: Formuläret för utlåtandet har utvecklats tillsammans med FPA:s sakkunnigläkare, anställda samt behandlande läkare. I framtiden kommer utlåtandet att vidareutvecklas utifrån respons.

Gemensam utveckling – framgång tillsammans

Strukturen för läkarutlåtande BC är nu klar. THL har publicerat ett utlåtande om kodstrukturen och FPA stöder ibruktagandet med hjälp av anvisningar och en demovideo. Nästa viktiga steg är att integrera läkarutlåtandet i patientdatasystemen i organisationer inom hälso- och sjukvården, utbilda personalen och informera ingående.

FPA har förbundit sig att fortsätta dialogen och utvecklingsarbetet tillsammans med yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och leverantörerna av patientdatasystem. Detta är inte bara en teknisk reform, utan en möjlighet att förbättra informationsflödet, stärka sakkunnigarbetet och stödja kunderna allt bättre.

Tillsammans kan vi säkerställa att det nya utlåtandet fungerar i praktiken – i läkarnas dagliga arbete, till förmån för kunderna och till systemets fördel. 

Avslutningsvis: Mot ett tydligare, verkningsfullare och mänskligare system

Utlåtandereformen är ett konkret exempel på hur den tekniska utvecklingen kan stödja kvaliteten i sakkunnigarbetet samt patientens ställning och systemets smidighet. Bedömningen blir inte enklare, men kvaliteten förbättras och jämlikheten ökar. Vi har nu chansen att göra en lyckad reform tillsammans och så att den stöder såväl läkarnas arbete som patienternas rättigheter på bästa möjliga sätt.

Kirsi Vainiemi
överläkare, FPA

Bekanta dig med det nya utlåtandet på fpa.fi/bc-utlatande

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye