Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer
År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.

Aktiveringen av Suomi.fi-meddelanden har sedan maj i år föreslagits i samband med identifieringen i myndigheternas e-tjänster och för närvarande använder över 2,2 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden.
"Från och med 2026 aktiveras tjänsten också för de cirka två miljoner personer som identifierar sig i den offentliga förvaltningens e-tjänster genom stark autentisering, men som ännu inte har använt Suomi.fi-meddelanden. Samtycke till att aktivera tjänsten efterfrågas inte längre", berättar projektchef Annette Hotari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Aktiveringen av Suomi.fi-meddelanden meddelas i samband med identifieringen.
Ändringen gäller dock inte personer som inte använder den offentliga förvaltningens e-tjänster, minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller som har en gällande intressebevakningsfullmakt.
Kom ihåg att följa din nya postlåda
”Suomi.fi-meddelanden är medborgarnas elektroniska postlåda för myndighetspost. Till postlådan kommer post från flera olika myndigheter och Suomi.fi-meddelandena ersätter pappersposten. I fortsättningen kommer många viktiga brev att finnas i en och samma tjänst – snabbt och säkert. Till Suomi.fi-meddelanden kan man också skicka sådana meddelanden som inte får skickas per e-post", berättar Hotari.
Att övergå till att ta emot elektronisk myndighetspost i stället för papperspost kräver ändringar i de egna rutinerna. ”Du bör följa den elektroniska postlådan på samma sätt som den fysiska postlådan du har hemma. Du får en notifikation om ett nytt elektroniskt meddelande till din e-post. Även Suomi.fi-applikationen skickar en notifikation om ett nytt meddelande om du har tagit i bruk applikationen. Nyttan med digital post är att den kan läsas var som helst och när som helst", förklarar Hotari.
Men om jag vill ha min myndighetspost i pappersformat också i fortsättningen?
Övergången till digital myndighetspost innebär inte att ingen i fortsättningen kan ta emot myndigheternas post på papper.
"Även om Suomi.fi-meddelandena aktiveras i samband med identifieringen 2026, kan användaren om hen så önskar återgå till att ta emot papperspost", berättar Hotari.
Om du använder Suomi.fi-applikationen är det viktigt att komma ihåg att meddelandetjänsten inte försvinner genom att du raderar applikationen. En anmälan om återgång till papperspost ska göras i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan göra ändringen först efter att Suomi.fi-meddelandena aktiverats 2026, inte innan.
Valet att ta emot papperspost gäller ett halvt år åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, aktiveras Suomi.fi-meddelanden på nytt.
Om du vill kan du också själv när som helst aktivera Suomi.fi-meddelanden på nytt genom att ladda ner Suomi.fi-applikationen eller aktivera tjänsten på suomi.fi/meddelanden.
Finansministeriet bereder en lagändring
All myndighetspost kommer dock inte digitalt till Suomi.fi-meddelanden, eftersom vissa myndigheter också kan använda andra digitala kanaler för elektronisk kommunikation. Varje organisation informerar om detta i sina tjänster.
Finansministeriet bereder som bäst en lagändring som ger mottagaren frihet att välja via vilken digital posttjänst hen vill läsa myndigheternas delgivningar och andra myndighetsmeddelanden. För att möjliggöra valfriheten krävs också en teknisk lösning som är under beredning.
Ännu i början av 2026 kan mottagaren inte själv välja var hen vill läsa myndighetspost. Denna möjlighet är under beredning och förverkligas först i ett senare skede om lagförslagen godkänns.
Mer information
Vad innebär ändringen?
- När en myndig person identifierar sig i början av 2026 eller därefter för första gången i någon av den offentliga förvaltningens e-tjänster aktiveras Suomi.fi-meddelanden, dvs. en elektronisk postlåda för myndighetsmeddelanden.
- Den offentliga förvaltningens e-tjänster är till exempel kommunens, den statliga myndighetens eller välfärdsområdets e-tjänster.
- Suomi.fi-meddelanden aktiveras för alla som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare.
- Till Suomi.fi-meddelanden skickas elektronisk post från flera olika myndigheter. Samma brev skickas inte längre som papperspost.
- Om du uträttar ärenden för ett företag eller någon annan person aktiveras Suomi.fi-meddelandena för dig själv – inte för den person eller det företag för vars räkning du ska uträtta ärenden.
Fördelar för medborgare och myndigheter
Suomi.fi-meddelanden
- påskyndar och underlättar kommunikationen
- är alltid tillgänglig: du kan läsa meddelandena var som helst och när som helst
- sparar tid
- minskar den offentliga förvaltningens kostnader och användningen av papper
- skickar notifikation om ny myndighetspost både per e-post och via Suomi.fi-mobilapplikationen.
Men om jag vill ha papperspost?
- Suomi.fi-meddelanden aktiveras inte om du inte använder myndigheternas e-tjänster. Då får du även i fortsättningen myndighetspost i pappersform.
- Observera att en del myndigheter också kan använda andra digitala kanaler för elektronisk kommunikation.
- Ändringen gäller inte minderåriga eller personer som står under intressebevakning.
- Efter att du aktiverat Suomi.fi-meddelanden kan du återgå till att använda papperspost genom att ändra inställningarna. Valet gäller ett halvt år åt gången.
Hur kan jag läsa elektroniska meddelanden?
- Du kan läsa myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att logga in i Suomi.fi-webbtjänsten och välja "Meddelanden".
- Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet.
- Du får alltid en notifikation till din e-post när du får ett nytt meddelande till Suomi.fi-meddelanden.
- Du får också notifikationer om inkomna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen om du har laddat ner appen.
Du kan också aktivera Suomi.fi-meddelanden på https://suomi.fi/meddelanden eller genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen.
Nyckelord
Kontakter
Annette Hotariledande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295535028annette.hotari@dvv.fiMaria Juka-LahdenperäService ägare, Suomi.fi-meddelandenDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 334maria.juka-lahdenpera@dvv.fiBilder





Länkar
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är en informationssäker elektronisk postlåda som ersätter myndighetspost som skickas i pappersform. Åtskilliga myndigheter använder tjänsten och antalet ökar hela tiden. Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig. Till Suomi.fi-meddelanden kan man också skicka sådana meddelanden som inte får skickas per e-post.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Suomi.fi-mobilapplikationens användare får också notifikationen direkt via applikationen.
I oktober 2025 använder redan över 2,2 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden.
Du kan aktivera Suomi.fi-meddelanden genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen eller identifiera dig på adressen https://suomi.fi/meddelanden. Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet. Genom att aktivera Suomi.fi-meddelanden får du i fortsättningen också elektronisk post från flera olika myndigheter.
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Vad handlar övergången till digital myndighetskommunikation om?
Finland övergår stegvis till elektronisk myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Myndiga personer som loggar in i myndigheternas e-tjänster får i samband med Suomi.fi-identifikation utan separat samtycke Suomi.fi-meddelanden, om de inte redan har aktiverat tjänsten.
De som inte kan använda digitala tjänster får även i fortsättningen myndighetspost på papper, om de inte själva väljer något annat. Mottagandet av elektroniska meddelanden kan också avbrytas genom att meddela detta, varvid meddelandena åter skickas som papperspost. Om en person som har valt papperspost fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, skapas en elektronisk postlåda på nytt efter tidsfristen i Suomi.fi-meddelanden.
Övergången till digital kommunikation medför betydande fördelar. Det sparar tiotals miljoner euro av samhällets medel per år och underlättar medborgarnas vardag. Myndighetsposten är snabbt tillgänglig, finns på ett ställe och är alltid åtkomlig.
Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand till Suomi.fi-meddelanden för alla som uträttar ärenden elektroniskt. Utöver Suomi.fi-meddelanden kan medborgarna fortfarande få myndighetspost även till andra digitala kanaler om de har aktiverat dem.
Senare under 2026 är avsikten att man ska kunna välja att få myndighetspost förutom till Suomi.fi även till någon annan digital posttjänst som uppfyller myndigheternas informationssäkerhets- och andra krav för meddelandeförmedling. Valfriheten förutsätter lagstiftning och en teknisk lösning som ännu är i startgroparna.
Läs mer: https://dvv.fi/digi-ensin-hanke
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum