
Muoti- ja urheilukauppa kuuluu kokonaisuuteen
Erikoiskaupan liitto Etu ry
Tutkimus: Hinta ei ratkaise yli 55-vuotiailla – elintason nousu näkyy ikääntyvien kulutuksessa
Tänään julkistettu kulutustutkimus paljastaa, että yli 55-vuotiaiden vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden ostopäätöksiä ohjaa muita vähemmän hinta ja vastuullisuustekijät jäävät lähes merkityksettömiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden hankintaa ja kuinka ostaminen muuttuu iän karttuessa. Vanhuuseläkeläisten taloudellinen asema on vahvistunut, ja heidän kulutuksensa lähenee jo työikäisten tasoa.
55-65 -vuotiaiden kulutus ei juurikaan poikkea muista ikäryhmistä, ja selvä väheneminen näkyy vasta eläkkeelle jäämisen jälkeen. Eläkeiän nousu näyttää osaltaan siirtäneen kulutuksen laskua. Ikääntyneiden naisten rahankäyttö vaatteisiin ja kenkiin on selvästi miesten tasoa korkeampi, mutta urheiluvälineisiin matalampi. Kummallakin eläkkeelle siirtymisen kohdalla kulutus laskee selvästi.
Vaatteet ja kengät
Kotona asuvat lapset vaikuttavat merkitsevästi yli 55 vuotiaiden vaate ja kenkäostoksiin. – yli 55-vuotiaat, joilla on lapsia kotona, tekevät kolme kertaa useammin vaate- ja kenkäostoksia kuin ne joilla lapset eivät asu kotona.
Verkko-ostaminen vähenee iän myötä, etenkin miehillä, kun taas naiset käyttävät verkkoa selvästi aktiivisemmin. Verkko-ostoksissa kiinalaiset verkkokaupat ovat vasta kolmannella sijalla kotimaisten ja EU verkkokauppojen jälkeen. Ikääntyvän väestön liikkumiskyvyn lasku suosii verkkokauppoja.
Ostopäätösten taustat
Yli 55-vuotiaat eivät ole tarjousmetsästäjiä sen enempää kuin muutkaan, ja merkkiuskollisuus näyttää säilyvän iän karttuessa. Sosiaalinen media ei vaikuta ostopäätöksiin – vain 3 % yli 55-vuotiaista kertoo hakevansa inspiraatiota somesta, kun alle 24-vuotiailla vastaava osuus on 25 %.
Kun hinta oli kolme vuotta sitten tärkein ostopäätöksen peruste, nyt se on yli 55-vuotiailla vasta kolmanneksi tärkein tekijä. Vastuullisuus ja eettisyys mainitaan kyllä, mutta ne eivät käytännössä nouse ratkaiseviksi vaate- tai kenkäostoksilla.
Urheiluvälineet
Urheiluvälineiden merkitys vähenee iän myötä, naisilla huomattavasti miehiä enemmän. Vuonna 2024 Verianin tutkimuksen mukaan 7 % 55 vuotta täyttäneistä osti urheiluvälineitä puolen vuoden välein tai useammin – nyt osuus on noussut 9 %:iin.
Naiset ostavat eniten kuntourheiluvälineitä, miehet puolestaan laajasti kaikenlaisia urheiluvälineitä. Kiinalaisista verkkokaupoista ostaa 14 % yli 55-vuotiaista. Hakukoneet ovat tiedonlähteenä vasta kolmannella sijalla, kun taas sosiaalinen media, blogit ja tekoälysovellukset eivät vaikuta juuri lainkaan.
Hinnan merkitys vähenee iän karttuessa, ja asiakaspalvelun rooli kasvaa erityisesti eläkkeelle siirryttäessä. Ikääntyneiden miesten rahankäyttö urheiluvälineisiin on selvästi korkeampi kuin naisten, mutta kokonaiskulutus laskee iän myötä lineaarisesti.
Eläkeläiset on kasvava kuluttajaryhmä
”Tämän ja aikaisempien tutkimusten perusteellaon on nähtävissä trendi, että myös ikääntyvät kuluttajat haluavat edelleen pukeutua hyvin ja liikkua aktiivisesti. Kyseessä on Suomen ostovoimaisin ja kasvava väestöryhmä, jonka kulutuskäyttäytymisellä on merkittävä vaikutus muoti- ja urheilukaupassa.” sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Vaikka eläkkeelle siirtyminen laskee kuluttamista, pudotus ei välttämättä ole tulevaisuudessa yhtä voimakasta. "Vanhuuseläkeläisten taloudellinen asema Suomessa on keskimäärin hyvä ja asema on parantunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana. Tämä kehitys näkyy erityisesti 2000-luvun alkuvuosina vanhuuseläkeiän saavuttaneilla ikäluokilla, tarkasteltiinpa asiaa tulojen, varallisuuden tai kulutuksen kautta.”
– Elintason nousu näkyy myös vanhuuseläkeläisten kulutuksessa. Vanhuuseläkeläisten kulutus on lähentynyt työikäisten kulutusta. Eläkeaika näyttäytyy entistä aktiivisempana ja osallistuvampana elämänvaiheena, toteaa Eläketurvakeskuksen ekonomisti Kati Ahonen. "
Lisätietoja:
Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry,
+358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi
Kati Ahonen, Ekonomisti, Eläketurvakeskus, 029 411 2539
Lähde: ETU ryn Verianilla teettämä kyselytutkimus: tutkimusjohtaja Mikko Hormio, mikko.hormio@veriangroup.com. Tutkimuksessa haastateltiin 3330 Suomessa asuvan henkilöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Velimatti KankaanpääToimitusjohtaja
Puh:+358 400 600 037velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fiTietoja julkaisijasta
Muoti- ja urheilukauppa ry on alan yhteistyö- ja edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on parantaa jäsenyritysten toimintaedellytyksiä ja edistää toimialan yhteisiä etuja.
Vuonna 2024 muotikaupan arvo oli 3,3 miljardia ja urheilukaupan arvo 1,3 miljardia euroa. Yhdistyksen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, kaupat, tavaratalot ja marketit sekä brändit ja tavarantoimittajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Muoti- ja urheilukauppa
Kotitalouksien kulutuksessa käänne jo tapahtunut?24.9.2025 08:24:55 EEST | Tiedote
Muodin kulutuksen käänne näyttäisi jo tapahtuneen. Muotikauppa on kasvanut kolmena viimeisenä kuukautena, ja tämä on tilastojen perusteella aikaisemmin ennakoinut kuluttajakäyttäytymisen muutosta.
Suomalaiset säästävät - muoti- ja urheilukaupoissa se näkyy22.8.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten vaateostokset kasvoivat kappalemäärissä, mutta arvo laski. Kiinalaiset verkkokaupat hallitsevat jo kymmenesosaa markkinoista. Pyöräkauppa kärsi hallituksen päätöksistä, ja vaatteiden ja kenkien kierrätys kääntyi laskuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme