Kirjakauppaliitto kuuluu kokonaisuuteen

Erikoiskaupan liitto Etu ry

Kirjakauppaliitto

Perinteet kunniaan – kirjakaupat ovat ikääntyneen väestön ensisijainen ostopaikka kirjakauppatuotteille

Jaa

Kirjakauppaliitto toteutti yhdessä Erikoiskaupan liiton kanssa poikkeuksellisen laajan kyselytutkimuksen ikääntyneiden kulutustottumuksista. Suomalaisten 55 vuotta täyttäneiden kuluttajien tärkein kirjakauppatuotteiden ostopäätökseen vaikuttava tekijä on kirjoittaja ja kirjailija ja ensisijainen ostopaikka on kirjakauppa. Hinnan merkitys vähenee kuluttajan iän karttuessa. Kirjakaupat ovat pitäneet pintansa kirjakauppatuotteiden hankintapaikkana. 

Kirjoittaja, laatu ja hinta keskiössä

Kirjakaupat pitävät pintansa 55+ -vuotiaiden suomalaisten ensisijaisena ostopaikkana kirjakauppatuotteille. Hypermarketit eivät ole vanhimpien ikäluokkien eivätkä eläkeläisten ensisijainen valinta, vaan kirjakauppatuotteet haetaan kirjakaupoista. Kirjakaupoista eniten ostetaan paperituotteita ja toiseksi eniten kirjoja. 

Kirjoittaja, hinta sekä laatu vaikuttavat kirjakaupoissa ostopäätökseen kaikista eniten. Kierrätettävyys sekä ympäristöä säästävät materiaalit olivat puolestaan ostokriteereiden häntäpäässä, vaikka aiheet puhututtavat mediassa laajasti ja vaikuttavat poliittiseen päätöksentekoon merkittävästi. Ostettavan tuotteen hinnan merkitys vähenee iän myötä ja kirjoittajan tai kirjailijan merkitys ostopäätöksessä kasvaa.

Nykyajan kirjailmiöt eivät ole saavuttaneet ikääntyneempää kuluttajakuntaa

Booktok-ilmiö tai kirjasome eivät näy 55+ -ikäryhmän ostovalinnoissa: Vastausten perusteella some, nettiyhteisöt ja -foorumit, tekoälyt, vlogit ja blogit ovat ikääntyneille merkityksettömiä kirjakauppatuotteisiin liittyvinä tietolähteinä. Tietoa haetaan tarjousilmoittelusta sekä verkkosivuilta. 

Viime vuosina äänikirjapalvelut ovat vallanneet kirjamarkkinaa. Tutkimuksen mukaan ikääntyneempi väestö ei ole edistänyt markkinan kehittymistä, sillä 85 % tutkimukseen osallistuneista ei ole käyttänyt maksullisia äänikirjapalveluja. 

”Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että ainakin tutkitun ikäryhmän kulutustottumuksien mukaan kirjakaupat ovat säilyttäneet merkityksensä ja arvonsa – kirjat ja paperituotteet halutaan edelleen hankkia perinteisesti juuri kirjakaupoista. Tutkimuksessa ei selvitetty tuloksen syytä, mutta uskon, että laajaa valikoimaa sekä asiantuntevaa henkilökuntaa arvostetaan edelleen”, pohtii Laura Karlsson, Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja. 

Tutkimustulokset

Tutustu myös koko erikoiskaupan tutkimustuloksiin!

Tutkimusyhtiö Verian toteutti verkkokyselyn probabilistisessa suomalaisessa internetpaneelissa kesällä ja alkusyksystä 2025 suomen kielellä. Vastausajat olivat keskimäärin 15 minuuttia. Kukin vastaaja vastasi yleisiin kulutuskäyttäytymistä kartoittaviin kysymyksiin sekä lisäksi korkeintaan neljään eri toimialaan, joista vastaajalla on itsellään kokemusta. Nuorimmat vastaajat olivat 55-vuotiaita, vanhimmat yli 90-vuotiaita.

Tulokset on vakioitu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen tulosten niin sanottu luottamusväli 95 % luottamustasolla vaihtelee 50 % vastaustasolla ±1,7 prosenttiyksikön (kokonaistulokset) ja ±3,8 prosenttiyksikön (toimialakohtaiset tulokset) välillä.

Lisätietoja:                                                                                     

Laura Karlsson
Toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto ry
050 571 5511
laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi

Kirjakauppaliitto on kirja- ja paperikauppojen järjestö, joka tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä edistää lukemista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kirjakauppaliitto on kirja- ja paperikauppojen järjestö, joka tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä edistää lukemista. www.kirjakauppaliitto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kirjakauppaliitto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye