Tillgången till den specialiserade sjukvården förbättrades avsevärt
Köerna har förkortats med hjälp av mertidsarbete, arbetet har omorganiserats och patienter som väntat på sitt första besök har prioriterats. Nästan alla remisser har kunnat behandlas inom tre veckor.
Inom verksamhetsområdet för den psykosociala servicen har remisserna behandlats snabbt – på mindre än en vecka. Köer har däremot uppstått till de undersökningar som görs för att stöda diagnostiken. Och nu har köerna förkortats genom att utveckla klinikverksamheten. Undersökningar av neuropsykiatriska symtom och den vårdstig som används vid dylika symtom har utvecklats och överförts till basservicen, vilket förbättrat vårdtillgången.
Inom de operativa och medicinska specialiteterna har man förkortat köerna med hjälp av mertidsarbete. Dessutom har den specialiserade sjukvården prioriterat de patienter som ännu inte kunnat erbjudas ett första besök. I synnerhet inom ortopedin har situationen blivit avsevärt bättre. Situationen inom urologin och gastrokirurgin har också hållits på en god nivå. Väntetiderna till allmänkirurgin, kärlkirurgin och plastikkirurgin har blivit kortare. Situationen är svårast inom gynekologin och ögonsjukdomarna, eftersom dessa specialiteter har obesatta läkarvakanser.
– Personalen har aktivt arbetat för att vi ska hitta lösningar som hjälper oss att förkorta köerna. Tack vare god planering och gott samarbete har situationen blivit bättre, säger verksamhetsområdesdirektör Christian Palmberg som ansvarar för sjukhusservicen.
Trots den positiva utvecklingen kan välfärdsområdet ännu inte till alla delar erbjuda specialiserad sjukvård inom lagstadgade tidsfrister. Flera utvecklingsåtgärder vidtas som bäst för att man så fort som möjligt ska kunna erbjuda service inom de lagstadgade gränserna. Valvira följer fortsättningsvis upp situationen.
I mars 2024 ålade Valvira (Tillsynsmyndigheten för social- och hälsovården) fjorton välfärdsområden att förbättra tillgången till sin icke-brådskande specialiserade sjukvård senast 31.3.2025 för att invånarna ska få sin vård inom de lagstadgade maximala väntetiderna. Österbottens välfärdsområde lyckades förbättra tillgången till vård och undvek Valviras vite. Valviras beslut publicerades 9.10.2025.
På olika håll i Finland har väntetiderna till den specialiserade sjukvården blivit längre till stor del på grund av att de inskränkningar som gjordes i servicen under coronapandemin skapade en flaskhals i servicen.
Kontakter
Christian PalmbergVerksamhetsområdesdirektör, sjukhusservice
Tel:040 579 6181christian.palmberg@ovph.fiKosti HyvärinenVerksamhetsområdesdirektör, rehabilitering och psykosocial service
Tel:040 620 4823kosti.hyvarinen@ovph.fiSofia SvartsjöVerksamhetsområdesdirektör, sosial- och hälsocentral
Tel:050 518 1091sofia.svartsjo@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänsterna utökas – sex chattar öppna både i ÖVPH-appen och på webbplatsen5.12.2025 11:06:00 EET | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde tar i bruk två nya chattjänster den 8 december. Preventivrådgivningens chatt och mentalvårds- och beroendechatten betjänar alla invånare i hela välfärdsområdet.
Chat-palvelut laajenevat – kuusi chattia palvelee sekä ÖVPH-sovelluksessa että verkkosivuilla5.12.2025 11:01:00 EET | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueella avataan kaksi uutta chat-palvelua 8. joulukuuta. Ehkäisyneuvolan chat sekä mielenterveys- ja riippuvuuschat palvelevat koko alueen asukkaita.
Tillfälligt problem i bokningen av färdtjänst3.12.2025 13:05:00 EET | Pressmeddelande
En del av de klienter som använder färdtjänst kunde inte boka skjuts på måndag och tisdag. Orsaken är att Vaasan Ulataksi Oy bytt system. En del klienters uppgifter överfördes inte till det nya systemet. När problemet upptäcktes togs det gamla systemet i bruk vid sidan av det nya.
Kuljetuspalveluiden varaamisessa tilapäinen ongelma3.12.2025 13:05:00 EET | Tiedote
Osa kuljetuspalveluita käyttävistä asiakkaista ei voinut varata kyytiä maanantaina ja tiistaina. Syynä on Vaasan Ulataksin järjestelmän vaihtaminen. Osan asiakkaista tiedot ei siirtynyt uuteen järjestelmään. Kun ongelma havaittiin, otettiin rinnalle käyttöön vanha järjestelmä.
Utredningarna på sjätte våningen i H-huset i Vasa fortsätter3.12.2025 12:05:00 EET | Pressmeddelande
Man har ännu inte hittat någon förklaring till problemen med inomhusluften i H-huset. Avdelningen för cancer- och blodsjukdomar är fortfarande i tillfälliga utrymmen i S-huset. I utredningarna har man inte konstaterat att det skulle vara skadligt för hälsan att vistas i H-husets lokaler eller att verksamheten borde flyttas till andra lokaler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum