Business Finland

Finländska företag inom hälsosektorn räds inte den ombytliga situationen i USA

Dela

USA är det största och mest populära exportmålet för företag inom hälsoteknologibranschen, säger Tarja Enala från Business Finland. Även om USA:s politiska linje nu förändras snabbt anses samarbete med stora aktörer, såsom Mayo Clinic som har utsetts till världens bästa sjukhus, vara värt att eftersträva.

Enligt Tullen var värdet på exporten av hälsoteknologi till USA 856 miljoner euro år 2024.
Enligt Tullen var värdet på exporten av hälsoteknologi till USA 856 miljoner euro år 2024. Susanna Lehto

Enligt Tullen var värdet på exporten av hälsoteknologi till USA 856 miljoner euro år 2024. Det näst största området var Tyskland med 265 miljoner euro och på tredje plats var Kina med 157 miljoner.

– Trots det osäkra läget riktar sig våra kunder framför allt till USA. Det råder en osäkerhet på grund av tullavgifter som eventuellt kan införas för medicintekniska produkter eller andra produkter inom hälsobranschen, säger Tarja Enala på Business Finland, som leder programmet Health 360 Finland. Enligt Enala kan effekterna vara betydande och skapa en press att omorganisera företagens leveranskedjor.

Å andra sidan säger experten Titta Houni från Business Finlands New York-kontor att Trumps administration strävar efter att lätta på regleringen av hälsoteknologi för att främja innovation och effektivitet.

–  Centrala åtgärder är att avskaffa regler som bedömts vara onödiga, påskynda godkännandeprocesser, främja användningen av distanshälsovård och artificiell intelligens samt lätta på tillsynsstrukturerna. Denna linje gör det lättare att ta sig in på marknaden, men väcker förstås också oro kring patientsäkerheten och dataskyddet, kommenterar Houni.

Världens bästa sjukhus är intresserat av finländsk kompetens

AMPlify, som är verksamt i USA, är ett program riktat till finländare, särskilt till tillväxtinriktade unga finländska företag, som stöder inträde på den amerikanska hälsovårdsmarknaden. Via AMPlify kan företaget få hjälp med till exempel utmaningar som rör reglering, testning eller registrering – eller sikta på långsiktiga partnerskap.  Man samarbetar med Mayo Clinic, som utsetts till världens bästa sjukhus åtta gånger i rad.

– USA är vårt viktigaste marknadsområde, där vår nuvarande kundkrets främst består av läkemedelsföretag och forskningsorganisationer. Vårt nästa mål är att öppna den kliniska laboratoriemarknaden för vårt kit, som redan har CE-märkning och som nyligen har börjat tillverkas i Kalifornien. Här kan till exempel samarbete med Mayo Clinic, synlighet och kontakter via evenemang ha en central roll, säger NADMED Oy:s verkställande direktör och grundare Jari Närhi.

I den ansökan som avslutades i vår deltog 25 företag, varav 11 valdes ut: Algorithmiq, Arivin Therapeutics, Biohit, Genomill Health, MultivisionDx, NADMED, Orbican, Orcason Medical, Otos Health, SoihtuDTx och Vitalsigns.

Ett annat exempel på en tjänst inom Business Finlands Health 360 Finland-program som gäller den amerikanska hälsovårdssektorn är möjligheten att delta i Finlands paviljong vid en av världens mest betydelsefulla hälsovårdskonferenser. HLTH USA samlar över 12 000 experter, investerare och beslutsfattare från hela världen.

I HLTH USA 2025-evenemanget för hälsobranschen i Las Vegas den 20–22.10.2025 deltog följande företag från Finland: Buddy Healthcare, Business Oulu, CleverHealth Network, Curify Labs, Kiwecare / Smart PD Solutions, Koite Health, Moncyte Health, NADMED, Otos Health, Peilivision, Klinik AI, Soundless och Solid IO.

Kiwecares verkställande direktör Juha Remahl tror att USA kommer att förbli det viktigaste tillväxtområdet trots den föränderliga politiska atmosfären:

–  Vi utvecklar AI-baserad distansuppföljning av bukhinnedialys i realtid samt tidig identifiering av bukhinneinflammation. I USA satsar vi på att förstå de nationella kraven samt på samarbete med en betydande lokal aktör. Datadriven patientsäkerhet och en eventuell minskning av regleringen stöder vårt marknadsinträde.

Visste du: Business Finland finansierade förra året hälsorelaterade projekt med över 65 miljoner euro. År 2023 var finansieringen 58 miljoner euro. Målet för detta år är att bevilja över 65 miljoner euro i finansiering för innovationer och nya lösningar inom hälsosektorn.

 

Nyckelord

Kontakter

Mer information:

Tarja Enala, programdirektör, Health 360 Finland
Business Finland
tarja.enala@businessfinland.fi
+358 50 436 1287


Företagens kommentarer:

Jari Närhi, verkställande direktör och grundare
NADMED Oy
jari.narhi@nadmed.com
+358 40 560 3165

Juha Remahl, verkställande direktör
Kiwecare / Smart PD Solutions
juha.remahl@kiwecare.com+358 505522161

Kommunikation:
Maria Arruda, Head of Communications
Business Finland
maria.arruda@businessfinland.fi
+358 400 933 913

Bilder

Tarja Enala / Business Finland
Tarja Enala / Business Finland
Ladda ned bild
Jari Närhi NADMED
Jari Närhi NADMED
Ladda ned bild
Juha Remahl / Kivecare
Juha Remahl / Kivecare
Ladda ned bild

Länkar

Business Finland är en finländsk offentlig aktör som erbjuder innovationsfinansiering och internationaliseringstjänster, främjar turism och investeringar samt lockar experter till Finland. Inom organisationen arbetar 650 experter på 37 verksamhetsställen ute i världen och 16 i Finland. Business Finland ingår i Team Finland-nätverket. www.businessfinland.fi

Följ Business Finland

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Business Finland

Finnish Healthcare Companies Deliver Stability Amid U.S. Uncertainty13.10.2025 07:58:00 EEST | Press release

The United States remains the largest and most attractive export market for Finland´s health technology sector, says Tarja Enala from Business Finland. Although US policy is currently in a state of flux, Finnish companies continue to strengthen their presence there. Cooperation with major players such as the Mayo Clinic — ranked as the best hospital in the world—demonstrates the confidence and long-term commitment of Finnish firms to the U.S. market.

Kilpailija-analyysi: Miten Suomen ruokamatkailu vertautuu naapurimaihin?30.9.2025 08:15:25 EEST | Tiedote

Tuore kilpailija-analyysi osoittaa, että Suomella on kaikki edellytykset vahvistaa asemaansa ruokamatkailussa. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo liittäneet ruoasta kertomisen osaksi matkailun tarinaa, ja selvitys antaa eväitä siihen, miten Suomi voi erottua omilla ainutlaatuisilla vahvuuksillaan. Visit Finlandin tilaama selvitys on osa maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa kolmen vuoden projektia, jonka tavoitteena on nostaa suomalaista ruokamaakuvaa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye