SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta

Jaa

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.

S-ryhmän hotelleissa yöpymiset kasvoivat muuta markkinaa nopeammin sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden keskuudessa. Kuva: Nico Backström
S-ryhmän hotelleissa yöpymiset kasvoivat muuta markkinaa nopeammin sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden keskuudessa. Kuva: Nico Backström

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti oli tammi–syyskuussa 8 140,6 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,7 prosenttia.

– Marketkaupassa myynnin kehitys on ollut tasaisen vahvaa koko vuoden. Päivittäistavarakaupassa myyntimme on arviomme mukaan kehittynyt tammi–syyskuussa edelleen alan muuta markkinaa paremmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Suotuisat säät vauhdittivat päivittäistavarakaupan myyntiä kolmannella vuosineljänneksellä. Erityisesti heinäkuun hellejakso lisäsi kesäisten tuotteiden, kuten juomien, jäätelöiden ja grillaustuotteiden kysyntää. Myyntiä piristivät myös arjen alkaminen ja syyskauden käynnistyminen – esimerkiksi hedelmien ja vihannesten menekki oli vahvaa.

Sään vaikutus näkyi myös käyttötavarakaupassa: viileän alkukesän jälkeen kesävaatteiden ja ilmanviilennyslaitteiden kysyntä kasvoi kolmannella kvartaalilla. Kuluttajat tekivät kuitenkin edelleen ostopäätöksiä harkiten ja suosivat edullisia vaihtoehtoja.

Erikoiskaupassa jatkui Sokos.fi-verkkokaupan hyvä kehitys

S-ryhmän erikoiskaupan myynti oli tammi–syyskuussa 187,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta myynti jäi 2,7 prosenttia. Koko vuoden vahvalla kasvu-uralla olleen Sokos.fi-verkkokaupan myynnin hyvä kehitys jatkui vuoden kolmannella kvartaalilla.

Myös syyskuun 3+1 Päivää -kampanja onnistui Sokoksissa ja Emotion-ketjussa hyvin, ja sen myynti nousi ennätystasolle. Kauppa kävi yleistä kehitystä vahvemmin muun muassa kodin tuoteryhmissä, ja naisten ja miesten muodin kysyntä piristyi. Muodin valikoimaa kasvatti verkkokauppaan laajentunut yhteistyö ruotsalaisen Åhlens-tavaratalon kanssa.

Liikennekaupan vakaa kehitys jatkui – sähkölatauksen ja autopesujen kysyntä erityisen vahvaa

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti oli tammi–syyskuussa 1 474,2 miljoonaa euroa. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi euromääräinen myynti jäi edellisvuoden tasosta 5,7 prosenttia.

Kesän aikana tieliikennemäärät nousivat jopa pandemiaa edeltävää tasoa korkeammiksi, mikä näkyi ABC-ketjun palveluiden vilkkaana kysyntänä kolmannella vuosineljänneksellä. Erityisen voimakkaasti kasvoi autopesujen ja sähkölatausten myynti. Onnistunut kesäkausi vauhditti myös ABC-liikennemyymälöiden sisäkauppaa. Asiakkaiden suosiossa on etenkin ABC Ravintoloiden noutopöytä, jonka laajennettu konsepti on saanut erinomaisen vastaanoton.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan kehitys suotuisaa sekä hotelleissa että ravintoloissa

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuoden tasosta 2,6 prosenttia ja oli yhteensä 617,8 miljoonaa euroa. Kesän hellekausi siivitti ravintoloiden myynnin mainioon vireeseen vuoden kolmannella kvartaalilla. Kauppa kävi vilkkaasti etenkin kahviloissa, nopean syömisen ravintoloissa sekä viihderavintoloissa.

Myynnin kehitys oli vahvaa myös matkailukaupassa. S-ryhmän hotelleissa yöpymiset kasvoivat muuta markkinaa paremmin sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden keskuudessa. Erityisen voimakkaasti ovat kasvaneet kansainvälisten matkailijoiden yöpymiset, yli 20 % edellisvuodesta.

Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–9/2025

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–9/2024 (%)
Marketkauppa* 8 140,6 +2,7
Liikennekauppa 1 474,2 -5,7
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 617,8 +2,6
Erikoiskauppa 187,5 -2,7
Muut 341,6 -0,5
S-ryhmä yhteensä 10 761,8 +1,2

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook (at) sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen (at) sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote

Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye