Kysely: Suomalaiset jakautuvat sähkönkäytössä kahteen leiriin – toiset haluavat vaivattomuutta, toiset optimoivat säästöjä
Suomalaiset ovat kahtiajakautunutta kansaa sähkön kuluttajakäyttäytymisen suhteen, osoittaa Oomin Norstatilla teettämä kyselytutkimus. Oomin Sähköbarometri 2025 -tutkimuksen mukaan 46 prosenttia suomalaisista ei halua nähdä vaivaa seuratakseen sähkön hintaa tai ajoittaakseen käyttöään hintavaihtelun mukaan. Samaan aikaan 38 prosenttia suomalaisista pyrkii optimoimaan sähkön käyttöä pörssisähkön hintavaihtelun mukaan. Tutkimus paljastaa, että kuluttajien hyvin toisistaan erilaiset tarpeet korostavat tarvetta monipuolisille ja joustaville sähkösopimusratkaisuille.
Kyselytutkimus osoittaa, että suomalaisille sähkölaskun ennustettavuus on erittäin tärkeää. Lähes kaksi kolmesta vastaajasta pitää tärkeänä, että sähkölaskun suuruus on ennustettavissa ja he haluavat tietää täsmälleen, mitä sähkö tulee maksamaan tulevina kuukausina.
‒ Tutkimuksemme vahvistaa sen, minkä näemme jo arjessa: suomalaiset suhtautuvat sähköön hyvin eri tavoin ja jopa selkeää polarisaatiota on nähtävillä. Osa asiakkaista seuraa aktiivisesti hintoja ja haluaa hyödyntää edullisimmat hetket, kun taas toisille tärkeintä on vaivattomuus ja ennustettavuus. Meidän on pystyttävä tarjoamaan molemmille kuluttajaryhmille joustavia ratkaisuja, sanoo Oomin kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jani Peuhkurinen.
Yllättävän moni suomalainen eli 63 prosenttia seuraa sähkön hinnan vaihtelua vähintään kuukausitasolla, ja jopa 9 prosenttia vastaajista kertoi seuraavansa sähkön hintaa tuntitasolla. Oman sähköyhtiön mobiilisovellus on 40 prosentille suosituin kanava seurata sähkön spot-hintaa.
Kahtiajakautuminen näkyy selvimmin siinä, että kyselyn mukaan melkein puolet eli 46 prosenttia suomalaisista ei halua nähdä vaivaa seuratakseen sähkön hintaa tai ajoittaakseen sähkön käyttöä hintavaihtelun mukaan. Toisaalta toinen puoli kuluttajista on innokkaita optimoijia, sillä jopa 42 prosenttia vastaakin huomanneensa, että pörssisähkösopimus ja oman sähkön käytön ajoittaminen edullisimmille tunneille mahdollistaa merkittävän säästön sähkölaskussa.
Sähkön hinnannousu huolettaa, mutta tietämys ontuu – kolmasosa suomalaisista ei tiedä omaa sähkönkulutustaan
Kyselytutkimuksesta selviää, miten hyvin suomalaisten kokevat tietävänsä sähköön liittyvät asiat ja mitkä asiat heitä huolettavat.
Yli puolet suomalaisista (53 %) pelkää sähkön hinnan nousua ja haluaa suojautua yllättäviltä hintavaihteluilta. Samaan aikaan suomalaisten tietämys omista sähköasioista on osin vajavaista: kolmasosa vastaa, ettei tiedä taloutensa sähkönkulutusta. Vain 54 prosenttia tuntee hyvin eri sähkösopimustyypit. Naiset ja alle 25-vuotiaat tuntevat eri sähkösopimustyypit muita huonommin: naisista 47 prosenttia tuntee sähkösopimustyypit hyvin, alle 25-vuotiaista 43 prosenttia.
– Sähkön ostamisessa tieto ei lisää tuskaa, vaan päinvastoin. Pieni määrä lisätietoa sähköstä voi jo lieventää huolia. Vaikka sähkölasku koostuu monesta tekijästä, pystyy myös kuluttaja vaikuttamaan sähkölaskuunsa erityisesti valitsemalla itselleen sopivimman sopimustyypin ja kiinnittämällä huomiota kulutukseensa. Kulutusvaikutukselliset ja pörssisähkösopimukset myös mahdollistavat säästöjä kulutuksen ajoittamisella, sanoo Peuhkurinen.
Kysyttäessä suomalaisilta huolista sähkön ostamiseen ja käyttöön liittyen tulevaisuudessa, nousi suurimmaksi huoleksi sähkön hinnan nousu (68 %). Muiksi huoliksi nousivat energiaomavaraisuus Suomessa (42 %), sähkön hinnan jatkuva vaihtelu (35 %) sekä sähkön riittävyys Suomessa (30 %). Vähiten huolettavat sähköyhtiöiden luotettavuus (23 %), sähkön tuotantotavan vastuullisuus (15 %), sähkösopimusvaihtoehtojen vertailun vaikeus (11 %) ja sähkösopimusten hintavertailun vaikeus (9 %).

Tietoa tutkimuksesta
Oomin Sähköbarometri -kyselytutkimus 2025 toteutettiin heinä-elokuun 2025 vaihteessa. Tutkimuksessa haastateltiin 1 571 suomalaista 18‒75 -vuotiasta, ja se edustaa kohderyhmää sukupuolen, iän ja asuinpaikan osalta. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Norstatin internet-paneelissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jani PeuhkurinenOomi Oy / Kuluttajaliiketoiminnan johtaja
Puh:050 392 7512jani.peuhkurinen@oomi.fiPäivi SaarinenOomi Oy / Viestintäjohtaja
Puh:0401962350paivi.saarinen@oomi.fiTietoa Oomista
Oomi on yksi Suomen suurimmista energiapalveluyhtiöistä. Palvelemme tällä hetkellä yli 500 000 kuluttaja- ja yritysasiakasta ympäri Suomen. Liikevaihtomme vuonna 2024 oli 373,9 milj. euroa ja meillä työskentelee noin 110 oomilaista. Tarjoamme koteihin ja yrityksille sähkön lisäksi laajan kirjon arkea helpottavia energiapalveluja. Kehitämme uusia palveluja tehdäksemme asiakkaidemme arjesta sujuvampaa ja kestävämpää. Meillä on vahva kasvustrategia ja tavoitteenamme on olla Suomen halutuin kumppani muuttuvan arjen palveluissa ja energiamurroksen ratkaisuissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oomi Oy
Kokemäen Sähkön sähkönmyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomille18.9.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Oomi Oy ja Kokemäen Sähkö Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka myötä Kokemäen Sähkön vähittäismyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomin asiakkaiksi 1.10. 2025. Jatkossa Kokemäen Sähkön strategiana on keskittyä ydintoimintoihin, kuten jakelu- ja siirtoverkon kehittämiseen, ylläpitoon ja paikallisiin energiaratkaisuihin, joissa yhtiö voi tuottaa parasta arvoa asiakkailleen. Muutos ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä. Nyt suunnitteilla oleva järjestely koskee kaikkia Kokemäen Sähkön sähkönmyyntisopimusasiakkaita.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto antoi hyväksyntänsä Oomin ja Lumme Energian yhdistymiselle9.9.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt liiketoimintakaupan, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Kaupan odotetaan toteutuvan loppuvuoden aikana. Oomilla ja Lumme Energialla on yhteensä yli 800 000 asiakasta ympäri Suomen.
Oomin ja Forecan selvitys: Tilastollisesti vuoden hyväntuulisin päivä on 26. elokuuta26.8.2025 07:27:48 EEST | Tiedote
Suomalaiset seuraavat innokkaasti sääennusteita ‒ ja yhä useampi myös sähkön spot-hinnan vuoksi. Jo reilulla kolmanneksella suomalaisista on pörssisähkösopimus ja yli puolet haluaa pienentää sähkölaskuaan mahdollisimman paljon. Vaikka sähkön hintaan vaikuttavat monet tekijät, Oomin ja Forecan selvitys paljastaa, mitä sää oikeastaan kertoo pörssisähkön hinnasta kuluttajalle ja millaiset tuuliolosuhteet suosivat pörssisähkön käyttäjän lompakkoa.
Oomi ja Lumme Energia ovat sopineet yhdistymisestä ‒ syntyy Suomen johtava sähkön vähittäismyyjä13.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Oomi ja Lumme Energian omistaja Suur-Savon Sähkö ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Oomilla ja Lumme Energialla on yhteensä yli 800 000 asiakasta ympäri Suomen. Järjestelyn toteutuminen vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän. Muutos ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä.
Oomi laajentaa liiketoimintaansa ja perustaa Oomi Mobiili -operaattorin5.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Energiapalveluyhtiö Oomi lähtee uutena toimijana mukaan puhelinliittymien markkinoille. Oomi aikoo tuoda markkinoille oman liittymäpalvelunsa ja tarjota asiakkaille helpon vaihtoehdon hankkia sähkösopimus ja puhelinliittymä samalla kertaa. Uuden liiketoiminta-alueen valmistelut ovat käynnissä ja puhelinliittymät tuodaan tarjolle asiakkaille vielä vuoden 2025 aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme