Kela/FPA

FPA kartlägger kundernas önskemål för utveckling av servicekanalerna

Dela

FPA genomför en enkät om kundernas erfarenheter och önskemål för att utveckla servicekanalerna. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap till och med 26.10.2025. Alla som har uträttat ett ärende hos FPA under det senaste året kan delta.

FPA kartlägger kundernas erfarenheter och utvecklingsidéer i fråga om FPA:s olika servicekanaler, såsom e-tjänsten, telefontjänsten och serviceställena. Målsättningen är att få en mångsidig bild av kundernas åsikter och förväntningar så att tjänsterna kan utvecklas för att bättre svara mot behoven i olika livssituationer.

Alla som har uträttat ett ärende hos FPA under det senaste året kan delta i enkäten. Svaren samlas in i FPA:s kundgemenskap till och med 26.10.2025. En motsvarande enkät genomförs också på en del av FPA:s serviceställen.

– FPA vill öka sin förståelse för olika kunder och hur vi kan betjäna dem på ett mer övergripande sätt. Med hjälp av enkäten hoppas vi på att få omfattande information om kundupplevelsen och vilka utvecklingsbehov det finns samt om hur vi kan göra det lättare för kunderna att sköta sina FPA-ärenden, säger Anna Pellinen vid FPA:s kundrelationsenhet.

Hur skulle du vilja sköta dina FPA-ärenden i framtiden?

FPA utvecklar kontinuerligt sina servicekanaler så att de svarar mot kundernas varierande behov. I enkäten kartläggs också kundernas förväntningar på framtidens servicekanaler. Kunderna kan berätta hur de skulle vilja sköta sina FPA-ärenden till exempel år 2030.

För närvarande kan kunderna sköta sina FPA-ärenden på nätet, per telefon och på serviceställen i mer än 200 kommuner. En del av serviceställena är gemensamma med andra aktörer, och på många serviceställen kan man också sköta sina ärenden i form av distansservice via en videolänk. På nätet får man personlig rådgivning via chatten eller genom att skicka ett meddelande i MittFPA. FPA:s chattbot står till tjänst dygnet runt. Allmänna råd ges dessutom i FPA:s kanaler på Facebook, Instagram och Jodel. 

År 2024 svarade FPA:s telefontjänst på 2,2 miljoner samtal, serviceställena besöktes 700 000 gånger och antalet inloggningar i MittFPA översteg 43 miljoner. Av ansökningarna gjordes 83 procent i e-tjänsten.

Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka FPA:s tjänster

FPA:s kundgemenskap är öppen för alla som fyllt 16 år. Gemenskapen fungerar främst digitalt och inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post. Varje medlem kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Svaren ges anonymt och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.

Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska. Kundgemenskapen har redan närmare 2 000 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder kommer med i gemenskapen.

Mer information

Gå med i kundgemenskapen

Information om kundgemenskapen

Kundförståelse och serviceutveckling

Nyckelord

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye