Kela selvittää asiakkaiden toiveita palvelukanavien kehittämiseksi
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela kerää asiakkaiden kokemuksia ja toiveita palvelukanavien kehittämiseksi. Kysely on avoinna Kelan asiakasyhteisössä 26.10.2025 saakka, ja siihen voivat osallistua kaikki, jotka ovat asioineet Kelan kanssa viimeisen vuoden aikana.
Kela kartoittaa asiakkaiden kokemuksia ja kehitysideoita palvelukanavista, kuten verkkoasioinnista, puhelinpalvelusta ja asioinnista palvelupisteissä. Tavoitteena on saada monipuolinen kuva asiakkaiden näkemyksistä ja odotuksista, jotta palveluja voidaan kehittää entistä paremmin vastaamaan erilaisiin elämäntilanteisiin.
Kyselyyn voivat osallistua kaikki, jotka ovat asioineet Kelan kanssa viimeisen vuoden aikana. Vastauksia kerätään Kelan asiakasyhteisössä 26.10.2025 saakka, ja vastaava kysely toteutetaan myös joissakin Kelan palvelupisteissä.
– Kela haluaa ymmärtää paremmin erilaisia asiakkaita ja sitä, miten voisimme palvella entistä kokonaisvaltaisemmin. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta ja kehitystarpeista sekä siitä, miten asiointi Kelan kanssa voisi sujua entistä helpommin, sanoo Kelan asiakkuusyksikön Anna Pellinen.
Miten haluaisit asioida Kelan kanssa tulevaisuudessa?
Kela kehittää jatkuvasti palvelukanaviaan vastaamaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita. Kyselyssä selvitetään myös asiakkaiden odotuksia tulevaisuuden asiointitavoista. Asiakkaat voivat kertoa, miten he toivoisivat asioivansa Kelan kanssa esimerkiksi vuonna 2030.
Tällä hetkellä Kela-asioita voi hoitaa verkossa, puhelimitse ja paikan päällä yli 200 kunnassa. Osa asiakaspalvelupisteistä on yhteisiä muiden toimijoiden kanssa, ja monissa paikoissa asiointi onnistuu myös etäpalveluna videoyhteyden kautta. Verkossa henkilökohtaista neuvontaa saa chatissä tai viestillä OmaKelassa. Ympäri vuorokauden avustaa myös Kelan chattirobotti. Yleisiä neuvoja saa lisäksi Kelan Facebook-, Instagram- ja Jodel-kanavissa.
Vuonna 2024 Kelan puhelinpalvelussa vastattiin 2,2 miljoonaan puheluun, palvelupisteissä käytiin 700 000 kertaa ja OmaKelassa asioitiin yli 43 miljoonaa kertaa. 83 prosenttia hakemuksista tehtiin verkossa.
Asiakasyhteisön jäsenenä voi vaikuttaa Kelan palveluihin
Kelan asiakasyhteisö on avoin kaikille 16 vuotta täyttäneille. Yhteisö toimii pääosin digitaalisesti, ja kutsut kyselyihin tulevat sähköpostitse. Jokainen jäsen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Vastaukset annetaan anonyymisti, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tähän mennessä asiakasyhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo mukaan eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia henkilöitä.
Lisätietoja
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna Pellinenkehittämisen asiantuntijaKela, Asiakkuusyksikkö
Puh:050 552 2085anna.pellinen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Folkpensionsindexet medför en höjning på 0,5 procent för en del av FPA:s förmåner – många förmåner förblir på samma nivå som under 202514.10.2025 13:00:42 EEST | Pressmeddelande
FPA har fastställt poängtalet för folkpensionsindex från och med 1.1.2026. Indexjusteringen på 0,5 procent som görs vid årsskiftet gäller endast en del av förmånerna.
Kansaneläkeindeksi tuo 0,5 prosentin korotuksen osaan Kelan etuuksista – moni etuus pysyy vuoden 2025 tasolla14.10.2025 13:00:42 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on vahvistanut kansaneläkeindeksin pisteluvun 1.1.2026 alkaen. 0,5 prosentin suuruinen indeksitarkistus tehdään vuodenvaihteessa vain osaan etuuksista.
Upcoming index adjustment of 0.5 per cent only applies to some Kela benefits – many benefits will stay at the 2025 level14.10.2025 13:00:42 EEST | Press release
Kela has confirmed the value of the National Pensions Index as of 1 January 2026. An index adjustment of 0.5 per cent will be made as of the beginning of 2026, but only to some benefits.
Utgifterna för arbetslöshetsförmåner ökade år 2024 – flest förmånstagare i östra Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 betalades arbetslöshetsförmåner till ett sammanlagt belopp av 4 miljarder euro, vilket var 5 procent mera än året innan. Utgifterna för de inkomstrelaterade arbetslöshetsförmånerna ökade betydligt, men utgifterna för grundtrygghetsförmånerna minskade. Det här framgår av FPA:s färska statistik över arbetslöshetsförmåner.
Työttömyysturvamenot kasvoivat vuonna 2024 – Itä-Suomessa eniten etuuksien saajia9.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuonna 2024 työttömyysturvaa maksettiin yhteensä 4 miljardia euroa, mikä oli 5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ansioturvan menot kasvoivat selvästi, mutta perusturvan menot vähenivät. Tiedot käyvät ilmi Kelan tuoreesta työttömyysturvatilastosta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme