Kela selvittää asiakkaiden toiveita palvelukanavien kehittämiseksi
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela kerää asiakkaiden kokemuksia ja toiveita palvelukanavien kehittämiseksi. Kysely on avoinna Kelan asiakasyhteisössä 26.10.2025 saakka, ja siihen voivat osallistua kaikki, jotka ovat asioineet Kelan kanssa viimeisen vuoden aikana.
Kela kartoittaa asiakkaiden kokemuksia ja kehitysideoita palvelukanavista, kuten verkkoasioinnista, puhelinpalvelusta ja asioinnista palvelupisteissä. Tavoitteena on saada monipuolinen kuva asiakkaiden näkemyksistä ja odotuksista, jotta palveluja voidaan kehittää entistä paremmin vastaamaan erilaisiin elämäntilanteisiin.
Kyselyyn voivat osallistua kaikki, jotka ovat asioineet Kelan kanssa viimeisen vuoden aikana. Vastauksia kerätään Kelan asiakasyhteisössä 26.10.2025 saakka, ja vastaava kysely toteutetaan myös joissakin Kelan palvelupisteissä.
– Kela haluaa ymmärtää paremmin erilaisia asiakkaita ja sitä, miten voisimme palvella entistä kokonaisvaltaisemmin. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta ja kehitystarpeista sekä siitä, miten asiointi Kelan kanssa voisi sujua entistä helpommin, sanoo Kelan asiakkuusyksikön Anna Pellinen.
Miten haluaisit asioida Kelan kanssa tulevaisuudessa?
Kela kehittää jatkuvasti palvelukanaviaan vastaamaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita. Kyselyssä selvitetään myös asiakkaiden odotuksia tulevaisuuden asiointitavoista. Asiakkaat voivat kertoa, miten he toivoisivat asioivansa Kelan kanssa esimerkiksi vuonna 2030.
Tällä hetkellä Kela-asioita voi hoitaa verkossa, puhelimitse ja paikan päällä yli 200 kunnassa. Osa asiakaspalvelupisteistä on yhteisiä muiden toimijoiden kanssa, ja monissa paikoissa asiointi onnistuu myös etäpalveluna videoyhteyden kautta. Verkossa henkilökohtaista neuvontaa saa chatissä tai viestillä OmaKelassa. Ympäri vuorokauden avustaa myös Kelan chattirobotti. Yleisiä neuvoja saa lisäksi Kelan Facebook-, Instagram- ja Jodel-kanavissa.
Vuonna 2024 Kelan puhelinpalvelussa vastattiin 2,2 miljoonaan puheluun, palvelupisteissä käytiin 700 000 kertaa ja OmaKelassa asioitiin yli 43 miljoonaa kertaa. 83 prosenttia hakemuksista tehtiin verkossa.
Asiakasyhteisön jäsenenä voi vaikuttaa Kelan palveluihin
Kelan asiakasyhteisö on avoin kaikille 16 vuotta täyttäneille. Yhteisö toimii pääosin digitaalisesti, ja kutsut kyselyihin tulevat sähköpostitse. Jokainen jäsen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Vastaukset annetaan anonyymisti, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tähän mennessä asiakasyhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo mukaan eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia henkilöitä.
Lisätietoja
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna Pellinenkehittämisen asiantuntijaKela, Asiakkuusyksikkö
Puh:050 552 2085anna.pellinen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA genomför ett försök med ett pristak vid upphandlingen av talterapi inom ramen för krävande medicinsk rehabilitering 202619.11.2025 09:15:35 EET | Pressmeddelande
Upphandlingen av terapitjänster inom ramen för FPA:s krävande medicinska rehabilitering förnyas 2026. Utöver de ändringar som FPA informerat om tidigare genomförs ett försök med ett pristak vid upphandlingen av talterapi. Syftet med försöket är att stävja ökningen av kostnaderna och säkerställa en rimlig prissättning av tjänsterna. FPA ordnar en skriftlig marknadsdialog för serviceproducenter inom talterapi under 2025.
Kela kokeilee hintakattoa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen puheterapian hankinnassa vuonna 202619.11.2025 09:15:35 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden hankinta uudistuu vuonna 2026. Aiemmin kerrottujen muutosten lisäksi Kela kokeilee puheterapian hankinnassa hintakattoa. Kokeilun tavoitteena on hillitä kustannusten kasvua ja varmistaa palvelujen kohtuullinen hinnoittelu. Kela järjestää kirjallisen markkinavuoropuhelun puheterapian palveluntuottajille vuoden 2025 aikana.
Kelan valtuutetut jatkavat keskustelua lähityön linjauksista ja johtamisesta marraskuun lopussa18.11.2025 18:42:26 EET | Tiedote
Kelan valtuutetut kävivät kokouksessaan lyhyen keskustelun Kelan uusista lähityön linjauksista ja pääjohtajasta. Valtuutetut päättivät järjestää aiheesta erillisen kokouksen marraskuun lopussa.
Regeringen föreslår att moderskapsunderstödet höjs – värdet 210 euro från 1.4.202618.11.2025 08:54:11 EET | Pressmeddelande
Regeringen har föreslagit en höjning av moderskapsunderstödet som en del av budgetpropositionen för 2026. Om riksdagen godkänner förslaget är moderskapsunderstödets värde 40 euro högre än tidigare från och med 1.4.2026.
Hallitus esittää korotusta äitiysavustukseen – avustuksen arvo olisi 210 euroa 1.4.2026 alkaen18.11.2025 08:54:11 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Hallitus on ehdottanut äitiysavustukseen korotusta osana valtion talousarvioesitystä vuodelle 2026. Jos eduskunta hyväksyy ehdotuksen, äitiysavustus on 1.4.2026 alkaen 40 euroa aiempaa suurempi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme