Varha-applikationen fyller ett år – redan nästan 90 000 registrerade användare
Varha-applikationen, den digitala servicekanalen för Egentliga Finlands välfärdsområde, har nu varit i bruk i ett år. Nästan 90 000 personer i Egentliga Finland har registrerat sig i applikationen och antalet användare växer med cirka 4 000 personer per vecka.

Programchef Tapio Järvenpää säger att applikationens popularitet har överträffat förväntningarna och att alla åldersgrupper i Egentliga Finland har tagit Varha-applikationen till sig.
– Vi startade utvecklingen av digitala tjänster rätt sent, men sedan dess har den gått snabbt. Med hjälp av applikationen kan vi erbjuda service för betydande kundvolymer. Varha har flera utvecklingsteam som varje månad lanserar egna tjänster i Varha-applikationen. Det kan handla om enskilda blanketter eller större helheter, såsom chatt- och meddelandetjänster eller distansmottagningar, sammanfattar Järvenpää.
Höjdpunkter under det första året:
- Över 90 000 registrerade användare.
- Över 45 000 chattsamtal under det första året.
- 15 000 tidsbokningar för corona- och influensavaccinationer via applikationen. I september, när tidsbokningen öppnades, bokades över 11 000 vaccinationstider på två veckor.
- Chattjänsterna är den populäraste serviceformen i applikationen. Kunderna kan kontakta Varhas tjänster via chatten, få en bedömning av sitt vårdbehov och även boka tid.
- Varha-applikationen fungerar också via datorn på digi.varha.fi
Över hälften av användarna har laddat applikationen till en smartenhet. Detta rekommenderas också, eftersom meddelandena från applikationen då kan skickas direkt till telefonen, via vilken det är lätt att sköta ärenden.
Övergången från traditionell service på en viss adress och per telefon till digital service har stundvis varit utmanande.
– Ibland överstiger efterfrågan utbudet, vilket leder till exceptionellt långa väntetider för kunderna. Det har också förekommit oväntade avbrott i applikationen, som ständigt utvecklas och växer. Vi strävar hela tiden efter att förbättra applikationen både vad gäller teknik och tjänster. För ett år sedan lanserade vi applikationen, trots att vi var medvetna om att den hade brister, säger Järvenpää.
Mer än 1 500 registrerade yrkespersoner
Även yrkespersonerna vid Varha har börjat använda applikationen: över 1 500 anställda vid Varha har redan registrerat sig som yrkesmässiga användare av Varha-applikationen. Det innebär att de kan kommunicera med kunder och patienter via applikationen istället för att använda traditionell post, sms eller telefon. Exempelvis lagras ett meddelande till kunden i applikationen, och då kan kunden läsa det oberoende av tidpunkt eller plats. I framtiden ska kunden också få kallelser till den specialiserade sjukvården, instruktioner för förberedelser inför undersökningar och vårdanvisningar via applikationen.
Under återstoden av året kommer man bland annat att lansera fler meddelandetjänster och distansmottagningar. Meddelandetjänsten utvidgas till konsultation mellan yrkespersoner, vilket underlättar och i bästa fall påskyndar lösningen av kundens ärende redan i Varha-applikationen. Inom tjänster för äldre utökas meddelandetjänsten till boendetjänsterna, kund- och servicehandledningen och socialt arbete på basis av erfarenheter från hemvården och rehabiliterande bedömningsperioder i hemmet. Meddelandetjänsten utvidgas också till rådgivningarna inom Varha.
Senare i år öppnas tidsbokningen till ÅUCS Laboratorier och till rådgivningarna. Distansmottagningar kommer att införas inom mun- och tandvården, socialservicen för personer i arbetsför ålder, samt vid ÅUCS Orto och inom psykiatrin. Fler blanketter kommer också att införas.
– Vi är medvetna om att utvecklingen av digitala tjänster vid Varha fortfarande är i ett tidigt skede. Vårt mål är att utveckla de digitala tjänsterna enligt principen om kontinuerlig förbättring och att göra digitaliseringen till en naturlig del av de befintliga tjänsterna. Vi strävar efter att förtydliga helheten av Varhas digitala tjänster och att underlätta deras användning. De digitala lösningarna kommer att spela en viktig roll i framtiden, och målet är att utveckla både Varha-applikationen och andra digitala tjänster på ett kundorienterat sätt, säger Rita Arjonen, ledande sakkunnig.
Nyckelord
Kontakter
Tapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiDokument
Egentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhas ansökan om tilläggsfinansiering godkändes inte9.10.2025 15:55:25 EEST | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde får inte den ansökta tilläggsfinansieringen av staten. Enligt den beredningsgrupp som har utrett tilläggsfinansieringen äventyras för närvarande inte tjänsterna inom social- och hälsovården samt inom räddningsväsendet i Varhas område.
Varhan lisärahoitushakemusta ei hyväksytty9.10.2025 15:55:25 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue ei saa valtiolta hakemaansa lisärahoitusta. Lisärahoitusta selvittäneen valmisteluryhmän mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut eivät tällä hetkellä Varhan alueella ole vaarantuneet.
Medborgarna ska ta ansvar för sin egen beredskap – myndigheterna ansvarar för samhällets funktion7.10.2025 14:22:48 EEST | Pressmeddelande
Genom beredskap förbereder sig invånare, företag och myndigheter för svåra tider – från små störningar till större kriser. Invånare bör kunna klara sig hemma i minst tre dygn, det vill säga 72 timmar, till exempel vid el- eller vattenavbrott. Myndigheterna strävar efter att förebygga risker samt stöda under störningar och återhämtning.
Kansalaisten kuuluu huolehtia omasta varautumisestaan – viranomaiset huolehtivat yhteiskunnan toiminnasta7.10.2025 14:22:48 EEST | Tiedote
Varautumisella asukkaat, yritykset ja viranomaiset valmistautuvat pahan päivän varalle – pienistä häiriötilanteista isompiin kriiseihin. Asukkaiden tulisi varautua pärjäämään kotona esimerkiksi sähköjen tai vedentulon katkettua vähintään kolme vuorokautta eli 72 tuntia. Viranomaiset pyrkivät torjumaan riskejä ennalta ja auttavat häiriötilanteissa ja niistä toipumisessa.
Varha inleder samarbetsförhandlingar gällande sjukhusavdelningen i Somero6.10.2025 16:12:18 EEST | Pressmeddelande
Avsikten är att flytta tjänsterna vid sjukhusavdelningen i Somero till Salo sjukhus fr.o.m. 1.1.2026. De samarbetsförhandlingar som hänför sig till ändringen börjar i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) den 7 oktober. Förhandlingarna omfattar totalt cirka 40 uppgifter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum