Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Varha-applikationen fyller ett år – redan nästan 90 000 registrerade användare

Dela

Varha-applikationen, den digitala servicekanalen för Egentliga Finlands välfärdsområde, har nu varit i bruk i ett år. Nästan 90 000 personer i Egentliga Finland har registrerat sig i applikationen och antalet användare växer med cirka 4 000 personer per vecka.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Programchef Tapio Järvenpää säger att applikationens popularitet har överträffat förväntningarna och att alla åldersgrupper i Egentliga Finland har tagit Varha-applikationen till sig.

– Vi startade utvecklingen av digitala tjänster rätt sent, men sedan dess har den gått snabbt. Med hjälp av applikationen kan vi erbjuda service för betydande kundvolymer. Varha har flera utvecklingsteam som varje månad lanserar egna tjänster i Varha-applikationen. Det kan handla om enskilda blanketter eller större helheter, såsom chatt- och meddelandetjänster eller distansmottagningar, sammanfattar Järvenpää.

Höjd­punk­ter under det förs­ta året:

  • Över 90 000 registrerade användare.
  • Över 45 000 chattsamtal under det första året.
  • 15 000 tidsbokningar för corona- och influensavaccinationer via applikationen. I september, när tidsbokningen öppnades, bokades över 11 000 vaccinationstider på två veckor.
  • Chattjänsterna är den populäraste serviceformen i applikationen. Kunderna kan kontakta Varhas tjänster via chatten, få en bedömning av sitt vårdbehov och även boka tid.
  • Varha-applikationen fungerar också via datorn på digi.varha.fi

Över hälften av användarna har laddat applikationen till en smartenhet. Detta rekommenderas också, eftersom meddelandena från applikationen då kan skickas direkt till telefonen, via vilken det är lätt att sköta ärenden.

Övergången från traditionell service på en viss adress och per telefon till digital service har stundvis varit utmanande.

– Ibland överstiger efterfrågan utbudet, vilket leder till exceptionellt långa väntetider för kunderna. Det har också förekommit oväntade avbrott i applikationen, som ständigt utvecklas och växer. Vi strävar hela tiden efter att förbättra applikationen både vad gäller teknik och tjänster. För ett år sedan lanserade vi applikationen, trots att vi var medvetna om att den hade brister, säger Järvenpää.

Mer än 1 500 re­gi­stre­ra­de yr­kes­per­so­ner

Även yrkespersonerna vid Varha har börjat använda applikationen: över 1 500 anställda vid Varha har redan registrerat sig som yrkesmässiga användare av Varha-applikationen. Det innebär att de kan kommunicera med kunder och patienter via applikationen istället för att använda traditionell post, sms eller telefon. Exempelvis lagras ett meddelande till kunden i applikationen, och då kan kunden läsa det oberoende av tidpunkt eller plats. I framtiden ska kunden också få kallelser till den specialiserade sjukvården, instruktioner för förberedelser inför undersökningar och vårdanvisningar via applikationen.

Under återstoden av året kommer man bland annat att lansera fler meddelandetjänster och distansmottagningar. Meddelandetjänsten utvidgas till konsultation mellan yrkespersoner, vilket underlättar och i bästa fall påskyndar lösningen av kundens ärende redan i Varha-applikationen. Inom tjänster för äldre utökas meddelandetjänsten till boendetjänsterna, kund- och servicehandledningen och socialt arbete på basis av erfarenheter från hemvården och rehabiliterande bedömningsperioder i hemmet. Meddelandetjänsten utvidgas också till rådgivningarna inom Varha.

Senare i år öppnas tidsbokningen till ÅUCS Laboratorier och till rådgivningarna. Distansmottagningar kommer att införas inom mun- och tandvården, socialservicen för personer i arbetsför ålder, samt vid ÅUCS Orto och inom psykiatrin. Fler blanketter kommer också att införas.

– Vi är medvetna om att utvecklingen av digitala tjänster vid Varha fortfarande är i ett tidigt skede. Vårt mål är att utveckla de digitala tjänsterna enligt principen om kontinuerlig förbättring och att göra digitaliseringen till en naturlig del av de befintliga tjänsterna. Vi strävar efter att förtydliga helheten av Varhas digitala tjänster och att underlätta deras användning. De digitala lösningarna kommer att spela en viktig roll i framtiden, och målet är att utveckla både Varha-applikationen och andra digitala tjänster på ett kundorienterat sätt, säger Rita Arjonen, ledande sakkunnig.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Kansalaisten kuuluu huolehtia omasta varautumisestaan – viranomaiset huolehtivat yhteiskunnan toiminnasta7.10.2025 14:22:48 EEST | Tiedote

Varautumisella asukkaat, yritykset ja viranomaiset valmistautuvat pahan päivän varalle – pienistä häiriötilanteista isompiin kriiseihin. Asukkaiden tulisi varautua pärjäämään kotona esimerkiksi sähköjen tai vedentulon katkettua vähintään kolme vuorokautta eli 72 tuntia. Viranomaiset pyrkivät torjumaan riskejä ennalta ja auttavat häiriötilanteissa ja niistä toipumisessa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye