POP Pankkikeskus osk

Tuore tutkimus: ”Työmyyräkulttuuri” on vahvoilla; suomalaiset palkitsevat itseään ruokaan panostamalla, matkustamalla ja liikkumalla – shoppailulla itseään hemmottelee vain joka neljäs

Jaa

POP Pankin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat palkinneet itseään viimeisen puolen vuoden aikana panostamalla ruokaan (42 %), matkustamalla (33 %) tai liikkumalla (30 %). Shoppailemalla itseään on palkinnut noin 25 prosenttia vastaajista. Miehistä ja 45 –54-vuotiaista noin joka neljäs ei ole palkinnut itseään. Aktiivisemmin itseään hemmottelevat naiset sekä 18– 34-vuotiaat (ei ole palkinnut itseään 13 %, 10 %). Pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä kuntia yleisempää (ei ole palkinnut itseään 18 %  vrs. 25 %).

”Säästäminen on hyvin rationaalinen reaktio talouden viimeaikaisiin liikkeisiin, mutta itseensä satsaamisesta kannattaa pitää kiinni. Itsensä palkitseminen heijastuu omaan jaksamiseen, joka heijastuu taas työhyvinvointiin ja laajemmin taas yleiseen hyvinvointiin”, toteaa johtaja Timo Hulkko POP Pankista.

Timo Hulkko, johtaja, POP Pankki
Timo Hulkko, johtaja, POP Pankki

”Suomalainen luterilainen työkulttuuri on työkeskeistä ja viimeaikaiset uutiset talouden tilasta ovat voineet lisätä henkistä kuormitusta. On tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan ja löytää työlleen vastapainoa – on se sitten vaikka ruoanlaiton, matkustamisen tai liikunnan kautta.”

”Se, että vain joka neljäs hemmottelee itseään shoppailemalla, on mielenkiintoinen ilmiö. Tämä voi viitata taloudelliseen tilanteeseen, mutta se voi myös viitata kuluttajien arvojen muuttumiseen.”

”Mielenkiintoista on myös, että tulotaso ei sinänsä vaikuttanut itsensä palkitsemisen rakenteeseen isossa kuvassa sen suuremmin. Se, että pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä paikkakuntia yleisempää, voi selittyä sillä, että esimerkiksi ostopalvelumahdollisuuksia on isommilla paikkakunnilla enemmän. Tämä voi myös olla viite  siitä, että työelämä voidaan kokea pääkaupunkiseudulla hektisemmäksi, jolloin itsensä palkitsemiselle voidaan kokea enemmän tarvetta”.

Tutkimuksen POP Pankille teki Iro Research ajalla 16.-24.9.2025. Tutkimukseen osallistui 1000 suomalaista. Otos on painotettu vastaamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinpaikan ja maakunnan mukaan. Virhemarginaali on enintään ±3,2 prosenttiyksikköä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot, tutkimusaineisto ja haastattelupyynnöt:

Timo Hulkko via Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankkikeskus, puh. 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi

Kuvat

Suomalaiset ja itsensä palkitseminen, tutkimus, lokakuu 2025
Suomalaiset ja itsensä palkitseminen, tutkimus, lokakuu 2025
POP Pankki, Iro Research
Lataa

Tietoja julkaisijasta

POP Pankki -ryhmä on suomalainen 700 henkeä työllistävä finanssiryhmä, jonka visiona on olla vakavarainen, henkilökohtaisen digitaalisen palvelun ja parhaan asiakastyytyväisyyden pankki, joka kasvattaa markkinaosuuttaan kannattavasti. POP Pankki -ryhmään kuuluu 18 itsenäistä POP Pankkia, keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj sekä POP Pankkikeskus osk. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankki jatkaa menestymistä valtakunnallisessa pankkivertailussa15.9.2025 06:03:50 EEST | Tiedote

POP Pankilla on EPSI Ratingin pankkivertailussa tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Henkilöasiakkaiden pankkivertailussa POP Pankki sijoittui toiseksi niukalla erolla. Yritysasiakasmittauksessa POP Pankki sai 77,4 indeksipistettä toimialan keskiarvon ollessa 70,9. Henkilöasiakasmittauksessa toimialan keskiarvo oli 73,6 indeksipistettä, POP Pankki ylitti tämän reilusti ansaiten 81 indeksipistettä. Petosten ennaltaehkäisyn osalta POP Pankki sai henkilö- ja yritysasiakkailta parhaat arviot. POP Pankki menestyi myös pankkien vastuullisuusmielikuvaa luotaavassa kestävyysindeksimittauksessa.

POP Pankki -ryhmän liiketoiminta kasvussa, alkuvuoden tulos hyvällä tasolla markkinakorkojen laskusta huolimatta13.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

POP Pankki -ryhmän tulos ennen veroja oli 35,9 miljoonaa euroa. Tulos heikkeni odotetusti markkinakorkojen laskun seurauksena vertailukauden 46,5 miljoonasta eurosta. Ryhmän luottokanta kasvoi 1,3 prosenttia, talletuskanta 2,1 prosenttia ja nettopalkkiotuotot kehittyivät positiivisesti. Myös sijoitusten nettotuotot kasvoivat vertailukaudesta. Laskevien markkinakorkojen myötä ryhmän korkokate supistui 12,3 prosenttia 84,2 miljoonaan euroon. Liiketoimintavolyymien kasvusta huolimatta entisestään vahva ydinvakavaraisuus nousi 25,3 prosenttiin.

POP Pankin kansalaissuhdanne-ennuste: kuluttajien ostohousuihin kaivataan kiristysvyön sijaan henkseleitä – palkansaajien ostovoima kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia17.6.2025 08:14:45 EEST | Tiedote

POP Pankin ennusteen avainluvut: BKT kasvaa tänä vuonna prosentin nousten ensi vuonna 1,4 prosenttiin yksityisen kulutuksen ja investointien vetämänä. Vuonna 2025 investointien ennakoidaan kasvavan 2 prosenttia, ja ensi vuonna 5,9 prosenttia. Inflaatio on tänä vuonna prosentin luokkaa sen kiihtyessä ensi vuonna 1,5 prosenttiin, kun talouskasvu elpyy ja korkojen lasku tasaantuu. Tuonnin kasvu kääntyy pitkän laskukauden jälkeen hivenen plussalle 0,3 prosenttiin ja ensi vuonna ollaan jo 4 prosentin kasvussa. Vienti puolestaan kasvaa tänä vuonna 1,7 prosenttia kiihtyen ensi vuonna kolmeen prosenttiin. 12 kuukauden Euriborin asettunee tänä vuonna keskimäärin 2,2 prosenttiin ja ensi vuonna 2,4 prosenttiin. Bensan hinta on keskimäärin tänä vuonna noin 1,70 euroa/litra nousten ensi vuonna maltilliset viitisen senttiä. Yksityisen kulutuksen ennakoidaan piristyvän tänä vuonna 0,8 prosentin kasvuun ja vuonna 2026 kasvun vauhdittuvan 1,3 prosenttiin. Luottamuksen vahvistuessa kulutus voi elpyä nop

Suomalaiset ovat vaarassa olla ylioptimistisia varallisuutensa kerryttämisen suhteen2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

”Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden kehitys ei ole kovin mairitteleva mediaanivarallisuuden pienentyessä vuonna 2023 lähes 18 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Nettovarallisuudella mitattuna varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat, mutta eläkeikäisten kulutus- ja muun velan osuus on ollut viime vuosina kasvussa. Eläkeikäisten jättiperintöjen odottamisen sijaan kotitalouksien kannattaa keskittyä omiin tuloihin ja menoihin perustuvaan pelisuunnitelmaan varmistaakseen riittävät taloudelliset puskurit”, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye