Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Nuoret saavat tukea tekoälychatbotilta, kun jännittää, ahdistaa tai arki painaa
Päijät-Hämeen hyvinvointialue avaa paijatha.fi-verkkosivuston tekoälychatbottiin nuorille suunnatun osion keskiviikkona.
Tekoälychatbot tarjoaa 13–29-vuotiaille nuorille matalan kynnyksen tukea arjenhallintaan, opiskelutaitoihin, sosiaalisiin tilanteisiin sekä mielenterveyteen vuorokauden ympäri.
Chatbot antaa nuorille konkreettisia ohjeita ja harjoitteita esimerkiksi ahdistuksen, paniikkikohtausten tai sosiaalisen jännityksen helpottamiseen. Se toimii digitaalisena tukihenkilönä auttaen nuorta jäsentämään ajatuksiaan, rakentamaan päivärytmiä ja löytämään oikeat sanat esimerkiksi yhteydenottoihin opinto-ohjaajalle tai sosiaalipalveluihin.
Chatbot vastaa empaattisesti ja hyödyntää viestinnässään videoita, emojiviestejä ja selkeää kieltä, jotta sisältö on helposti lähestyttävää kaikille nuorille.
Vahvistaa omahoitoa ja ohjaa oikean avun piiriin
Nuorten chatbotin julkaiseminen on tärkeä askel nuorten hyvinvoinnin ja arjen hallinnan tukemisessa jo ennen kuin nuoren ongelmat kasvavat suuriksi. Chatbotin keskeinen tavoite onkin vahvistaa omahoitoa: se antaa vinkkejä ja ohjeita, joita nuori voi kokeilla heti itse. Samalla se rohkaisee nuorta hakeutumaan oikeiden palvelujen piiriin ja auttaa nuorta löytämään ne tahot, jotka voivat tarjota henkilökohtaista tukea.
Tekoälychatbottia ei ole tarkoitettu korvaamaan ihmisen kanssa käytävää keskustelua, vaan se kannustaa siihen erityisesti silloin, kun nuori on vielä yksin huolensa kanssa ja epäröi ottaa ensimmäistä askelta. Se täydentää hyvinvointialueen digitaalisia palveluja tarjoamalla apua silloin, kun ammattilaisia ei ole heti saatavilla esimerkiksi öisin.
Tarvittaessa botti ohjaa eteenpäin, kuten Päijät-Sote-sovelluksen chattiin sen aukioloaikoina, Mieli ry:n Sekasin-chattiin tai muihin nuorille suunnattuihin tukipalveluihin. Kriisitilanteissa botti tunnistaa riskit ja ohjaa välittömästi eteenpäin oikeiden auttavien tahojen luo, kuten hätänumeroon.
Nuorten botti helpottaa tiedonhakua – kehitetty ammattilaisten kanssa
Nuorten botti on kehitetty yhteistyössä mielenterveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Sen toiminta on turvallista, eettistä eikä edellytä taustatietojen keruuta. Botti hyödyntää vain luotettavia, rajattuja lähteitä, kuten Päijät-Hämeen hyvinvointialueen omia verkkosivuja, ammattilaisten rakentamia vuorovaikutuspolkuja sekä Mielenterveystaloa ja OmaHelpperiä.
Keskeinen etu on se, että botti kokoaa eri lähteistä hajallaan olevan tiedon yhteen paikkaan. Nuori saa nopeasti kootun ja luotettavan tuen ilman, että hänen tarvitsee itse etsiä tietoa useista eri sivustoista.
Käyttö kasvaa vauhdilla
Vuonna 2025 verkkosivujen tekoälychatbottiin on tullut jo noin 18 000 viestiä, ja käyttö kasvaa jatkuvasti. Käyttäjäkokemus on vahvasti positiivinen – noin 80 prosenttia palautteesta on myönteistä.
Chatbot palvelee kaikkia päijäthämäläisiä, sillä ilman kohderyhmävalintaa asukkaat voivat helposti löytää tietoa ja saada ohjausta hyvinvointialueen palveluista. Nuorten lisäksi myös ikääntyneille on oma osio, joka on suunniteltu yli 65-vuotiaille, ja se tarjoaa selkeää tietoa esimerkiksi kotihoidosta, kuljetuspalveluista ja palveluasumisesta.
Tekoälychatbot on kehitetty Suomen kestävän kasvun ohjelman tukemana osana Päijät-Hämeen hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittämistä.
Yhteyshenkilöt
Rami AutioICT-tuotepäällikkö
Puh:044 482 3333Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Joka toiselle päijäthämäläiselle tulee uutena palveluna käyttöön Suomi.fi15.10.2025 09:06:00 EEST | Tiedote
Viranomaisviestien digitaalinen postilaatikko Suomi.fi tulee uutena palveluna käyttöön karkeasti arvioiden joka toiselle päijäthämäläiselle tammikuusta lähtien.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Päijät-Hämeen yläkouluikäiset ovat aiempaa raittiimpia13.10.2025 13:59:35 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuusto käsitteli kokouksessaan 13.10. alueellisen hyvinvointikertomuksen, joka on laaja tietopaketti Päijät-Hämeen asukkaiden hyvinvoinnin tilasta.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Päijät-Hämeen sähköinen seniorineuvola on julkaistu10.10.2025 11:56:34 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen sähköinen seniorineuvola on avattu verkkosivuilla paijatha.fi/seniorineuvola.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Leikkausjonot lyhenevät Päijät-Hämeessä hyvää vauhtia9.10.2025 15:54:34 EEST | Tiedote
Leikkausjonot lyhenevät Päijät-Hämeessä hyvää vauhtia ja kokonaistilanne kiireettömässä erikoissairaanhoidossa on hyvä. Jonot ovat lyhentyneet toimintaa kehittämällä, henkilökuntaa rekrytoimalla ja palveluja osin ulkopuolelta ostamalla. Lain edellyttämän hoitotakuun taso saavutetaan vuoden loppuun mennessä.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Lähes kolmannes hyvinvointialueen hankinnoista päijäthämäläisiltä yrityksiltä9.10.2025 09:00:21 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialue tukee vahvasti alueen elinvoimaa. Vuonna 2024 lähes kolmannes hyvinvointialueen hankinnoista tehtiin päijäthämäläisiltä yrityksiltä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme