Asiakaspalautetta kerätään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella nyt myös tekstiviestitse
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on kesäkuussa ryhdytty keräämään asiakaspalautetta myös tekstiviestikyselyllä. Kyseessä on pilotti Porvoossa ja Askolassa, joka on yhteydessä kyseisillä paikkakunnilla käytössä olevaan asiakas- ja potilastietojärjestelmä Lifecareen.
Pilotti koskee tiettyjä terveydenhuollon palveluja kuten terveysasemia, äitiysneuvoloita, suun terveydenhuoltoa ja lääkinnällistä kuntoutusta. Joka viides asiakas saa käynnin jälkeen tekstiviestillä linkin palautekyselyyn, jolloin palautteen antaminen nopeutuu ja helpottuu.
Hyvin tehty työ näkyvämmäksi
Aiemmin asiakkaat ovat halutessaan voineet antaa palautetta vain verkkosivuilla olevan linkin sekä yksiköissä olevien QR-koodijulisteiden kautta. Tekstiviestikysely on lisännyt vastausaktiivisuutta ja tuonut esiin entistä enemmän positiivista palautetta palveluistamme.
–Minua ilahduttaa, että henkilökunnan tekemä hyvä työ saadaan näkyväksi tällä systemaattisella palautteen keräämisellä. Asiakkaan näkökulmasta tekstiviestikyselyyn vastaaminen on sujuvaa ja hän saa kätevästi ilmaistua asiakaskokemuksensa, toteaa kehittämisjohtaja Katja Blomberg.
Asiakaskokemuksesta positiivista palautetta
Mittaamme asiakaskokemusta kansainvälisellä NPS-suositteluindeksillä (Net Promoter Score). Tekstiviestikyselyyn annettiin kesä-syyskuun aikana 1287 palautetta eli 31,9 % tekstiviestin saaneista vastasi kyselyyn. Annettu palaute oli positiivista, NPS-suositteluindeksi oli 71, mitä voidaan julkisella sektorilla pitää erittäin korkeana ja positiivisena tuloksena. Tämä tarkoittaa, että 78,2 % asiakkaistamme suosittelisi palvelua läheiselleen. Täyden kympin arvosanan antaneita asiakkaita oli peräti 52,1 % vastaajista.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on meneillään uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoprojekti, joka kestänee vuoden 2026 loppuun saakka. Uusia palveluja pyritään ottamaan mukaan tekstiviestikyselyyn vaiheittain käyttöönottoprojektin edetessä.
Hyvinvointialueen kysely- ja raportointijärjestelmä on hankittu Suomen kestävän kasvun ohjelman rahoituksella. Asiakaskokemuksen johtamista ja saadun palautteen hyödyntämistä kehitetään jatkuvasti hyvinvointialueen kehittämispalvelujen toimesta. Asiakaspalaute on meille arvokasta ja se auttaa meitä kehittämään palvelujamme. Kiitos, että asukkaana osallistut hyvinvointialueen kehittämiseen.
Mikä on NPS?
Net Promoter Score eli NPS-indeksi mittaa asiakkaiden halukkuutta suositella palvelua asteikolla 0–10.
Asiakkaat jaetaan vastausten perusteella kolmeen ryhmään:
- Suosittelijat (asteikko 9–10)
- Passiiviset (asteikko 7–8, ei huomioida indeksiä laskettaessa)
- Arvostelijat (asteikko 0–6)
Kokonaisindeksi muodostuu laskukaavalla: suosittelijat % – arvostelijat % = NPS
- Indeksi vaihtelee välillä -100-+100.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestintä / kommunikationItä-Uudenmaan hyvinvointialue / Östra Nylands välfärdsområde
viestinta@itauusimaa.fiKuvat
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa ja järjestää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut alueellaan, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Östra Nylands välfärdsområde samlar in kundrespons nu också per textmeddelande20.10.2025 09:55:41 EEST | Pressmeddelande
Östra Nylands välfärdsområde har i juni börjat samla in kundrespons också med en förfrågan som skickas per textmeddelande. Det är fråga om ett pilotprojekt i Borgå och Askola, vilket sammanhänger med klient- och patientdatasystemet Lifecare, som används på orterna i fråga.
Lovisa räddningsstation invigdes16.10.2025 15:42:57 EEST | Pressmeddelande
Den kombinerade räddnings- och polisstationen i Lovisa invigdes officiellt torsdag 16.10.2025 vid en tillställning för inbjudna gäster. Vid tillställningen firades förutom invigningen av Lovisa räddningsstation också Östra Nylands ordinarie räddningsväsendes traditionsdag och 120-årsjubileum.
Loviisan pelastusasema vihittiin käyttöön16.10.2025 15:21:04 EEST | Tiedote
Loviisan yhdistetty pelastus- ja poliisiasema vihittiin virallisesti käyttöön torstaina 16.10.2025 järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa. Tilaisuudessa juhlistettiin Loviisan pelastusaseman vihkijäisten ohella Itä-Uudenmaan päätoimisen pelastustoimen 120-vuotisjuhlavuotta ja perinnepäivää.
Nämnden för ordnande av tjänster 15.1016.10.2025 11:49:19 EEST | Pressmeddelande
Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde samlades till möte onsdagen 15.10.2025.
Palvelujen järjestäminen -lautakunta 15.10.16.10.2025 11:46:30 EEST | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta kokoontui keskiviikkona 15.10.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme