Huijarit hyödyntävät vakuutusyhtiöiden ja pankkien nimiä nyt ennätysmäärin
Kilpi-sovelluksen tietojen mukaan huijaukset eri viranomaisten ja luotettujen yritysten nimissä ovat viime viikkoina lisääntyneet selvästi. Myös ulkomailta tulevat huijaussoitot ja roskapostin määrä ovat kasvaneet.

Digihuijaukset ovat kehittyneet nopeasti, ja niiden määrä kasvaa jatkuvasti. Tekoälyn avulla laaditut huijausviestit ja -sivustot ovat entistä uskottavampia, mikä tekee niiden tunnistamisesta aiempaa vaikeampaa. Suomen Telemarkkinointiliiton kehittämän Kilpi-sovelluksen (https://telemarkkinointikielto.fi/palvelut/kilpi) tietojen perusteella erityisesti sähköpostihuijausten määrä on syksyn aikana lisääntynyt merkittävästi.
Huijarit esiintyvät viranomaisina ja tunnettuina yrityksinä
Kilpi-sovelluksen tietokantaan on viime viikkoina tallentunut suuri määrä ilmoituksia, jotka liittyvät vakuutusyhtiöiden, kuten LähiTapiolan, nimissä tehtyihin huijauksiin. Paljon huijausyrityksiä on raportoitu myös S-Pankin, Nordean, Suomi.fi-palvelun, Elisan, Tokmannin, Postin ja McAfeen nimissä. Monet huijauksista ovat lähetetty sähköpostitse ja muistuttavat ulkoasultaan aitoa asiakasviestintää.
Tyypillisesti viesteissä kehotetaan tarkistamaan tai päivittämään omia tietoja linkin kautta, joka johtaa tietojenkalastelusivustolle. Esimerkiksi LähiTapiolan nimissä on lähetetty viestejä, joissa kerrotaan asiakastietojen vuosittaisesta tarkistuksesta ja tarjotaan linkki ”tietojen päivittämiseen”.
Yksi tyypillinen esimerkki LähiTapiolan nimissä lähetetystä huijausviestistä kuuluu näin:
”Hyvä asiakas, LähiTapiolassa suoritamme vuosittain asiakastietojen tarkistuksen varmistaaksemme, että tiedot ovat ajan tasalla ja että voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla. Pyydämme sinua päivittämään tietosi mahdollisimman pian klikkaamalla alla olevaa linkkiä.”
Viestit voivat olla erittäin uskottavia, varsinkin puhelimella tarkasteltuna, kun lähettäjätiedoista näkee esikatselussa vain nimen LähiTapiola. Näin huijaukseen on helpompi mennä lankaan, jos ei erikseen avaa tietoja lähettäjän sähköpostiosoitteen tarkastelemiseksi.
”Huijaukset ovat muuttuneet huomattavasti ammattimaisemmiksi. Viestit ja sivustot näyttävät aidoilta, ja kiireen keskellä moni ei huomaa tarkistaa lähettäjätietoja tai linkkien osoitteita. Pienikin pysähdys voi estää ison vahingon”, muistuttaa Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n perustaja Arto Isokoski.
Huijaukset ja häiritsevät viestit kasvussa
Kilpi-sovelluksen tietokannan perusteella myös ulkomailta tulevat huijauspuhelut ovat jälleen lisääntyneet. Eniten soittoja on tehty Saksasta (+49), Puolasta (+48), Norjasta (+47), Ruotsista (+46), Tanskasta (+45), Iso-Britanniasta (+44), Virosta (+372), Yhdysvalloista (+1) ja Filippiineiltä (+63). Näistä erityisesti Filippiineiltä tulevat soitot ovat viime aikoina aktivoituneet. Soittajat esiintyvät usein viranomaisina tai muina luotettavina tahoina ja pyrkivät saamaan vastaanottajan luovuttamaan henkilökohtaisia tietoja.
Kilpi-sovellukseen ilmoitetaan runsaasti kasinoihin ja rahapeleihin liittyviä viestejä, jotka ovat laittomia. Rahapelipalveluiden markkinointi suomalaisille kuluttajille on kielletty, mutta huijarit yrittävät silti houkutella käyttäjiä linkkien ja ”bonustarjousten” avulla. Myös aikuisviihteeseen liittyvät viestit ovat lisääntyneet. Ne ovat usein häiritseviä ja sisältävät sisältöä, jota ei pitäisi lähettää kuluttajille ilman heidän suostumustaan.
Kilpi-sovelluksen reaaliaikainen tietokanta perustuu käyttäjien havaintoihin, mikä tekee siitä poikkeuksellisen ajantasaisen lähteen. Kun käyttäjät ilmoittavat saamansa huijausviestit ja -soitot sovellukseen, tieto leviää nopeasti ja auttaa muita välttämään samat ansat.
Jos epäilet saaneesi huijausviestin tai -puhelun, älä avaa linkkejä tai vastaa viestiin. Epäilyttävän puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen voi tarkistaa helposti Telemarkkinointikiellon hakupalvelussa osoitteessa www.telemarkkinointikielto.fi. Palvelu kertoo, onko kyseessä tunnettu huijari.
Kilpi-sovellus tarjoaa helpon tavan suojautua digihuijauksilta ja häiritseviltä yhteydenotoilta. Se estää huijauspuhelut, -tekstiviestit ja -sähköpostit ennen kuin ne ehtivät tavoittaa käyttäjän. Sovellus on ladattavissa Google Playstä ja App Storesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Arto IsokoskiSuomen Telemarkkinointiliitto ry Puheenjohtaja
Puh:0447301607arto.isokoski@stml.fiLinkit
Lisätietoja Suomen Telemarkkinointiliitto ry:stä
Suomen Telemarkkinointiliitto ry on kehittänyt Kilpi-sovelluksen, joka estää ei-toivotut yhteydenotot.
Kilpi on älypuhelimiin ladattava sovellus, joka tunnistaa huijauspuhelut, tekstiviestit ja sähköpostit. Tämä tarkoittaa, että huijaus- ja puhelinmyyntipuhelut eivät enää edes hälytä puhelimessa. Lisäksi sovellus tunnistaa automaattisesti haitallisia linkkejä sisältävät huijaustekstiviestit ja spämmisähköpostit jo ennen niiden lukemista. Kilpi suojaa tehokkaasti myös tietojen ja tunnusten kalastelulta.
Sovellus perustuu dataan, jota ylläpidetään jatkuvasti. Kilpi-sovelluksen avulla voi nauttia huijausvapaasta ja puhelinmyynnittömästä puhelinajasta. Kilven voi ladata Google Play- ja ja App Store -sovelluskaupoista. Kilpeä on ladattu jo yli 130 000 kertaa. Kilpi tarjoaa sekä ilmaisen version että edistyneempiä ominaisuuksia sisältävän Premium-version.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Telemarkkinointiliitto ry
Luotettu yritys -palvelu tekee yrityssoitoista tunnistettavia ja parantaa tavoitettavuutta7.10.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Yritysten ja organisaatioiden tuntemattomat numerot muuttuvat helposti tunnistettaviksi. Kilpi-sovelluksen uusi ”Luotettu yritys” -palvelu mahdollistaa nyt yhteydenottajan nimen näkymisen vastaanottajalle puhelussa tai viestissä. Palvelu parantaa merkittävästi asiakkaiden tavoitettavuutta ja lisää luottamusta viestintään.
Aktiivisimmat huijaukset juuri nyt: viranomais- ja pankkihuijaukset24.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Kilpi-sovelluksen tietokannan mukaan huijaukset jatkavat vilkastumistaan. Tällä hetkellä liikkeellä on erityisesti OmaKanta ja Suomi.fi -palveluiden nimissä lähetettyjä huijausviestejä sekä pankkeihin liittyviä tietojenkalasteluja. Myös ulkomailta tulevat huijauspuhelut ja muut häiritsevät yhteydenotot kuormittavat käyttäjiä.
Kilpi-sovellus: pankki- ja viranomaishuijauksia runsaasti liikkeellä9.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Kilpi-sovelluksen tietokannan mukaan pankkien ja viranomaisten nimissä esiintyvät huijaukset ovat viime viikkoina olleet erityisen aktiivisia. Samalla ulkomailta tulevat huijaussoitot sekä aikuisviihde- ja kasinomarkkinointi häiritsevät edelleen monia suomalaisia.
”Uusi virallinen viesti Verohallinnolta” – varo huijauksia26.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Kilpi-sovelluksen viimeaikaiset havainnot kertovat, että erityisesti veronpalautuksiin liittyvät huijaukset Verohallinnon nimissä jatkuvat edelleen. Samalla ulkomailta tulevien huijauspuheluiden määrä kasvaa, ja liikkeellä on runsaasti myös muita huijausviestejä sekä häiritseviä yhteydenottoja.
Gemini-yhteenvedolla huijataan Gmailin käyttäjiä13.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Kilpi-sovelluksen tietokannan mukaan Gmailin käyttäjiin kohdistuva huijaus on alkanut levitä viime viikkoina. Huijarit hyödyntävät tekoäly Geminiä piilottamalla ohjeita sähköpostin loppuun valkoisella tekstillä, mikä saa ne näkymään Geminin yhteenvedossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme