Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.

Hyvinvointialueen chat-palvelut ovat olleet käytössä keväästä lähtien. Sairaanhoitajan chat on toistaiseksi vain tutkimusryhmään kuuluville, mutta muut chat-palvelut ovat avoinna kaikille asiakkaille. Sairaanhoitajan chat laajenee jokaisen käyttöön alkuvuodesta 2026.
Kesän jälkeen chattien käyttäjämäärissä on ollut hieman laskua. Syyskuun aikana sairaanhoitajan chatissa käytyjä keskusteluita oli 1230, kuntoutuksen chatissa 33, sosiaalihuollon chatissa 14 ja vaihteen chatissa 110. Tällä hetkellä chatteja käyttävät eniten 40–70 –vuotiaat naiset.
– Meillä olisi mahdollisuus palvella laajempaa käyttäjäjoukkoa eri ikä- ja asiakasryhmistä, hankekoordinaattori ja sairaanhoitaja Mari Montin avaa.
Montinin mukaan moni asiakkaista ei vielä ole löytänyt esimerkiksi kuntoutuksen chattia. Hän arvelee, että nimenä kuntoutus saattaa tuntua vieraalta, eikä tiedetä, että sieltä saa apua tuki- ja liikuntaelinvaivoihin.
– Kuntoutuksen chatissa vastaa fysioterapeutti, jolta voi kysyä esimerkiksi polvivaivoista tai niska-hartiaseudun kiputiloista, Montin tarkentaa.
Montin haluaa myös muistuttaa, että chattien käyttäminen on ilmaista. Kätevimmin chatteihin pääsee lataamalla ÖVPH-sovelluksen.
Käyttömukavuutta kehitetään
Koska palvelut ovat uusia, kehitetään niitä jatkuvasti saadun palautteen pohjalta. Suurimmaksi osaksi palaute on ollut positiivista. Chattaaminen on koettu helpoksi ja joustavaksi tavaksi hoitaa asioita. Keskimääräisesti chat-keskustelu kestää 22 minuuttia, mikä osoittaa, että ammattilaiset syventyvät asiakkaan tilanteeseen. Jonotusaika on tyypillisesti 6 minuuttia. Niin chatissa kuin puhelinpalveluissakin maanantaiaamut ovat viikon ruuhkaisin aika, mutta muuten jonotusajat ovat olleet lyhyitä.
Yksi konkreettinen uudistus on äänimerkki, joka ilmoittaa, kun ammattilainen on liittynyt keskusteluun.
– Asiakkaat kertoivat, että oma vuoro saattoi alkaa huomaamatta. Toivomme että äänimerkki auttaa tässä, ja tekee jonottamisesta selkeämpää, Montin kuvailee.
Näin autamme chateissa
Tutkimusryhmään kuuluvat asiakkaat, puolet Pohjanmaan asukkaista:
- Sairaanhoitajan chat, ma–pe klo 8–14: Kiireelliset asiat kuten flunssaoireet, migreeni, ihottumat, lyhyet sairauslomat.
Kaikki asiakkaat:
- Kuntoutuksen chat, ma–to klo 8–11: Tuki- ja liikuntaelinoireet, lyhyet sairauslomat, apuvälinelainaus.
- Sosiaalihuollon chat, ma–to klo 8–14 ja pe klo 8–13: Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta.
- Vaihteen chat, ma–pe klo 9–15: Yleistä ohjausta ja neuvontaa yhteystiedoista ja palveluistamme. Saat myös apua digitaalisten palvelujen käyttöön.
Yhteyshenkilöt
Mari MontinProjektikoordinaattori, sairaanhoitaja
Puh:040 483 9979mari.montin@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
Pohjanmaan hyvinvointialue etsii uusia tiloja palveluille Vaasassa15.10.2025 14:47:19 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ja kuntien väliset vuokrasopimukset umpeutuvat vuoden vaihteessa. Uusia tiloja etsitään useille palveluille. Hyvinvointialue selvittää mahdollisuutta ostaa osa kiinteistöistä, jotta toiminta voi jatkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme