NTM-centralen utredde väghållningsförhållandena i seriekrockarna i Lahtis under veckoslutet
Lördagen den 18 oktober 2025 inträffade en allvarlig seriekrock i Lahtis där tiotals fordon var inblandade. Enligt NTM-centralen berodde olyckan på exceptionella väderförhållanden i kombination med sommarhastigheter och sommardäck.
På riksväg 4 och på rampen för den planskilda anslutningen till riksväg 12 inträffade i lördags en seriekrock med uppskattningsvis 40–50 fordon. Cirka tio personer skadades lindrigt. Räddnings- och polismyndigheterna stängde av båda riksvägarna i flera timmar.
NTM-centralen i Nyland ansvarar för väghållningen i området i egenskap av myndighet. NTM-centralen i Sydöstra Finland ansvarar för upphandlingen av underhåll av landsvägar i NTM-centralernas södra upphandlingsområde. I Lahtis utförs vägunderhållet av Terranor Oy enligt avtal med NTM-centralen.
Kvaliteten på vinterunderhållet styrs av Trafikledsverket, som fastställer underhållsklasserna för landsvägarna. Riksväg 4 hör till den högsta underhållsklassen Ise och riksväg 12 samt rampen i fråga hör till klass Is.
"Dessa underhållsklasser förutsätter förebyggande halkbekämpning, särskilt på de mest trafikerade trafiklederna", berättar Tuomas Vasama, chef för NTM-centralens underhållsenhet.
Oförutsägbara förhållanden ledde till en felaktig riskbedömning
Meteorologiska institutet varnade för dåligt väglag på lördag morgon. Entreprenören följde utvecklingen av blixthalka under natten med hjälp av väglagstjänsten och observationer ute på vägen. Förebyggande halkbekämpning inleddes inte eftersom vägytorna verkade hållas torra och temperaturen höll på att stiga över noll. Risken för halka bedömdes inte som sannolik.
På morgonen bildades dock lokalt tät dimma i Lahtistrakten, som begränsade sikten till tiotals meter. Den fuktiga luften från dimman kondenserades på vägytan, som fortfarande var frusen.
"Vid olyckstillfället var det höstens kallaste natt, sommarhastighetsbegränsningarna gällde fortfarande och många fordon hade ännu sommardäck. Enligt entreprenören var det nästan omöjligt att förutspå dimman", konstaterar Vasama.
Avvikelse i entreprenörens bedömning av väglaget
Enligt den väglagstjänst som entreprenören använde var det svårt att upptäcka den halka som dimman orsakade, eftersom fenomenet var mycket lokalt.
"Även om det inte är möjligt att förutse alla väderfenomen, såsom lokala dimmor, fanns det risk för blixthalka. Sommarhastighetsbegränsningarna i kombination med sommardäck ökade risken. Trots att dessa förmildrande omständigheter beaktas rör det sig om en avvikelse i entreprenörens agerande i förhållande till avtalets krav", säger Vasama. Han påminner dock trafikanterna om att vara försiktiga vid dåligt väglag.
”Utvecklingen och prognostiseringen av väderfenomen som det på lördagen förbättras kontinuerligt med hjälp av mångsidig diagnostik. Vid vinterväglag kan man dock inte alltid garantera halkfria vägförhållanden. Därför har trafikanternas körsätt i slutändan stor betydelse. Kör alltså alltid enligt rådande väglag och vägförhållanden", säger han avslutningsvis.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Sydöstra Finland, chef för underhållsenheten Tuomas Vasama tfn 0295 021 361, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi
NTM-centralen i Nyland, direktör för ansvarsområdet trafik Päivi Nuutinen tfn 0295 021 228, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi
om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Sysselsättningsöversikt för Nyland: Närmare hälften av de arbetslösa är långtidsarbetslösa21.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Nylands sysselsättningsöversikt för september har publicerats. Enligt den fanns det 12,9 % mer arbetslösa arbetssökande i Nyland än året innan. Årsförändringen för hela landet var 10,4 %.
Uudenmaan työllisyyskatsaus: Työttömistä lähes puolet pitkäaikaistyöttömiä21.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan syyskuuta koskeva työllisyyskatsaus on julkaistu. Sen mukaan Uudellamaalla oli työttömiä työnhakijoita 12,9 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko maan vuosimuutos oli 10,4 %.
Understöd för miljöbranschen kan sökas hos NTM-centralen i Nyland17.10.2025 09:36:00 EEST | Pressmeddelande
Nästa års prövningsbaserade statsunderstöd inom miljöministeriets och jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområden, kan nu sökas från NTM-centralen i Nyland. NTM-centralen beviljar understöd inom ramen för de anslag som anvisats av ministerierna.
Ympäristöalan avustuksia haettavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta17.10.2025 09:36:00 EEST | Tiedote
Ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalojen ensi vuoden harkinnanvaraisia valtionavustuksia voi nyt hakea Uudenmaan ELY-keskuksesta. ELY-keskus myöntää avustuksia ministeriöiden sille osoittamien määrärahojen puitteissa.
Jättebergs tunnel (Hiidenkallion tunneli) på Ring II i Esbo är stängd för trafik under natten mellan den 15. och 16. oktober 202513.10.2025 15:22:00 EEST | Pressmeddelande
Jättebergs tunneln på Ring II kommer att vara stängd under natten mellan onsdag och torsdag den 15–16 oktober från kl. 22.00 till 05.00.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum