Jouduitko huijarin uhriksi? Toimi näin seurausten minimoimiseksi
Tietojenkalasteluhuijaukset ovat yleisin ja voimakkaimmin kasvava tietoturvauhka. Finanssialan tilastojen mukaan viime vuonna suomalaiset menettivät huijareille yli 60 miljoonaa euroa. Ovelien huijausviestien ja -sivustojen tunnistaminen on monesti haastavaa. Kiireinen arki ja kännykän näytön rajoitukset johtavat helposti siihen, että huijaus menee läpi valveutuneemmallakin käyttäjällä. Huijatuksi tullut voi kuitenkin nopealla ja oikeaoppisella toiminnalla minimoida ikäviä seurauksia sekä edelleen suojata itseään ja muita.

DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuomisen mukaan huijarit hyödyntävät luottamusta tuttuihin kanaviin, kuten tekstiviesteihin, WhatsAppiin ja sähköpostiin. Viesti voi näyttää aidolta varsinkin pienellä kännykän näytöllä, jossa visuaalinen tarkkuus on rajallinen. Huijausten sisällöistä on tullut myös henkilökohtaisempia, mikä vaikeuttaa aitouden arviointia. Huijauksen tunnistamiseen asiantuntijalla on kuitenkin olemassa yksi keskeinen ohje.
”Yleisenä muistisääntönä on että, älä koskaan käytä sähköistä tunnistautumista tekstiviestissä tai sähköpostissa olevaan linkkiin. Samat tiedot löytyvät oikean palveluntarjoajan verkkopalvelusta. Se saattaa hankaloittaa omaa elämää jonkin verran, mutta voi pelastaa muita suomalaisia huijauksilta ja säästää itsesi rahojen menetykseltä”, Tuominen summaa.
DNA on estänyt viiden viimevuoden aikana yli 42 miljoonaa huijausyritystä. Suomalaisen puhelinnumeron väärentämisestä on tullut estotoimenpiteiden vuoksi vaikeampaa ja siksi huijarit käyttävät enenevässä määrin ulkomaisia numeroita. Huijaukset kehittyvät jatkuvasti, joten niiden torjunta vaatii sekä teknisiä ratkaisuja että käyttäjien tietoisuutta. Esimerkiksi DNA Digiturva auttaa tunnistamaan huijaussivustoja sekä -tekstiviestejä ja sisältää Nettipetosvakuutuksen, jos jotain ikävää kaikesta huolimatta sattuu netissä.
”Huijaukset ovat valitettavasti tulleet jäädäkseen. Huijausyritysten määrä on niin suuri, että niitä päätyy asiakkaille edelleen merkittävä määrä, vaikka operaattorina toimimme monipuolisesti huijausyritysten estämiseksi. Siksi palveluiden käyttäjän oman toiminnan tärkeys korostuu”, lisää Tuominen.
Toimintaohjeet, jos edes epäilet olevasi huijauksen kohteena
Aika on rahaa huijaustilanteessa, joten nopea ja oikeaoppinen toiminta on keskeisessä asemassa. Huijatun tai huijausta edes epäilevän ei kannata jäädä soimaamaan itseään, vaan toimia tilanteessa nopeasti seuraavien asiantuntijan ohjeiden mukaan. Tekemällä tietyt asiat voi paitsi minimoida vahingot, myös estää huijareita saamasta lisää uhreja samaan huijaukseen.
”Omalla toiminnalla voi estää mittavia taloudellisia vahinkoja. Jo huijatuksi tullut voi pelastaa myös muita huijauksilta, sillä ne leviävät usein myös kaapattujen tilien kautta. Jos olet huijauksessa siirtänyt rahaa tai käyttänyt jotain pankkiisi liittyviä tunnuksia, tärkeintä on olla heti yhteydessä pankkisi sulkupalveluun”, muistuttaa Tuominen.
1. Keskeytä toiminta, joka on käynnissä
Keskeytä kaikki tunnistautumistoimenpiteet. Katkaise puhelu, sulje yhteys. Jos huijari on ovellasi sulje ovi. Poistu sivulta tai viestistä, älä jatka toimintaa.
2. Ole yhteydessä pankkiisi
Jos siirsit rahaa tai käytit pankkitunnuksiasi mihinkään, ota yhteys pankkisi sulkupalveluun, jotta rikollisen aiheuttamat vahingot saadaan minimoitua.
3. Harkitse vapaaehtoista luottokieltoa
Jos epäilet identiteettivarkautta, voit yksityishenkilönä tehdä itsellesi vapaaehtoisen luottokiellon positiivisen luottorekisterin sähköisessä asiakaspalvelussa. Luottokielto ei vaikuta jo olemassa oleviin luottoihin, mutta se estää huijaria ottamasta luottoa nimissäsi.
4. Pyydä apua luotetulta henkilöltä
Tilanne on yleensä stressaava ja ajatus ei silloin tunnu kulkevan. Pyydä rohkeasti apua luotetulta läheiseltä, joka osaa tarkastella tilannetta sen ulkopuolelta.
5. Tee tapahtuneesta ilmoitus
Jos selvisit tapahtuneesta säikähdyksellä ja huijaus ehti jäädä yritykseksi, tee huijausyrityksestä ilmoitus kuitenkin Traficomille. Jos huijaus meni läpi ja sinulle aiheutui vahinkoa, tee rikosilmoitus poliisille. Näin autat selvittämään myös muille tapahtuneita huijauksia. Traficomin palvelu tietoturvaloukkausten ilmoittamiseksi: https://traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/ilmoita-tietoturvaloukkauksesta-0
Kannattaa tutustua etukäteen myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Poliisin verkkosivujen kattaviin ohjeisiin.
www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/huijaukset/
https://poliisi.fi/petosrikokset
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:lla tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaistaliittymien asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa20.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
EPSI Rating 2025* -tutkimuksen tulokset osoittavat, että DNA:lla on jälleen toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti korkeimmat kokonaispisteet sekä kuluttaja- että yrityslaajakaistapalvelujen asiakastyytyväisyydessä. Kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyyden taustalla ovat esimerkiksi tuotelaatu, luotettavuus ja rahalle saatava vastine, joista DNA sai jälleen parhaat arvosanat.
DNA has the most satisfied and loyal broadband customers in the EPSI Rating industry survey20.10.2025 08:00:00 EEST | Press release
The results of the EPSI Rating 2025 survey show that DNA once again has the most satisfied and loyal broadband customers in the industry. DNA achieved the highest overall scores in customer satisfaction for both consumer and business broadband services. Among consumer customers, satisfaction is driven by factors such as product quality, reliability, and value for money - areas in which DNA again received the highest ratings.
Jopa 61 prosenttia suomalaisista on huolissaan tekoälystä – asiantuntija antaa seitsemän ajankohtaista ohjetta tekoälyn käyttäjälle17.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi digitaalista elämäämme niin hyvässä kuin pahassa, ja tekoälyä käytettäessä on huomioitava myös sen luomat tietoturvauhkat. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan tekoälyn rooli tietoturvauhkissa huolestuttaakin peräti 61 prosenttia suomalaisista. Asiantuntija antaa vinkit miten omasta tekoälyn käytöstä saa tietoturvallisempaa.
Up to 61 percent of Finns are concerned about artificial intelligence – Expert shares seven tips for AI users17.10.2025 09:00:00 EEST | Press release
Artificial intelligence (AI) has become a permanent part of our digital lives, and its use also brings cybersecurity threats that must be considered. According to DNA’s annual Digital Life survey, as many as 61 percent of Finns are concerned about AI’s role in cybersecurity risks. An expert offers tips on how to make your use of AI more secure.
Koulujen kännykkäkielto näkyy mobiiliverkossa: Datamäärät laskeneet paikoin merkittävästi, mutta koulukohtainen vaihtelu on suurta14.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomessa on elokuusta 2025 alkaen ollut voimassa lakiin perustuva kännykkäkielto peruskoulun oppitunneilla. Oppilaiden mobiililaitteiden käyttö on kielletty oppituntien aikana ilman opettajan lupaa, ja tällöinkin lähinnä opetukseen tai terveydenhoitoon liittyvissä asioissa. DNA:n tekemä vertailu kouluja palvelevien mobiilitukiasemien kautta kulkevan datan määrässä osoittaa, että kännykän käyttö kouluissa vaikuttaa pääosin vähentyneen –, joidenkin koulujen alueilla jopa merkittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

