
Muoti- ja urheilukauppa kuuluu kokonaisuuteen
Erikoiskaupan liitto Etu ry
Ostokset kiinalaisilta alustoilta valtaavat Suomen markkinaa – kuluttajavalistus ei ole tehonnut
Suomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista kasvavat hurjaa vauhtia. Syyskuun loppuun mennessä EU:n ulkopuolelta tuotujen vaatteiden, jalkineiden ja kodintekstiilien määrä ja arvo nousivat jälleen – ja lähes kaikki tämä tavara tulee Kiinasta.
- Vaatteet: arvo +29 %, määrä +63 %
- Kengät: arvo +15 %, määrä +30 %
- Urheiluvälineet: arvo +22 %, määrä +14 %
- Kodintekstiilit: arvo +48 %, määrä +77 %
Kiinan osuus oli 99 % kaikista tuoduista kappaleista ja 92 % arvosta. Vaateostosten keskimääräinen ostohinta oli vain 7,26 euroa – kertoo paljon siitä, minkälaista tavaraa suomalaiset todella ostavat ja herättää myös vakavan epäilyn siitä, etteivät kaikki kulut ole hinnoissa mukana.
“Suomalaiset ovat todella tarttuneet kiinalaisten verkkokauppojen koukkuun. Vaatteiden ostosten arvo oli 2,1 prosenttia koko vaatekaupan arvosta, mutta jo 5,1 prosenttia kappalemääristä. Alihintainen tuonti vääristää markkinoita ja syö kaupan elinvoimaa,” toteaa toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää, Muoti- ja urheilukauppa ry:stä.
EU:n uusi jätedirektiivi kiristää kotimaisen alan tilannetta
Samaan aikaan kun alihintainen tuonti kasvaa, Euroopan unioni hyväksyi juuri uuden jätedirektiivin, joka siirtää tekstiilijätteen keruun ja käsittelyn kustannukset eurooppalaisten valmistajien ja maahantuojien harteille.
Tällä kehitysvauhdilla kiinalaisilta alustoilta tehtyjen ostosten osuus nousee 11 prosenttiin markkinasta, kun jätteenhoidon kustannukset astuvat voimaan.
Nämä kustannukset nostavat eurooppalaisia kuluttajahintoja arviolta jopa 3 prosenttia, mikä puolestaan lisää kiusausta ostaa entistä enemmän Kiinasta.
“Tilanne on kestämätön. EU:n omat yritykset maksavat ympäristö- ja kuluttajavastuusta, mutta kolmansien maiden verkkokaupat kiertävät velvoitteet ja valuvat kuluttajien suosioon. Tämä ei ole oikeaa kilpailua – eikä kestävää kehitystä”, Kankaanpää sanoo.
Taustaa
- Vaatteiden, tekstiilien ja jalkineiden osuus kaikista EU:n ulkopuolisista ostoksista oli alkuvuonna syyskuun loppuun 44 % arvosta ja 39 % määrästä.
- Suomalaiset ostivat alkuvuonna miljoonia yksittäisiä tuotteita kiinalaisilta alustoilta, kuten Shein ja Temu.
- Halpatuonti vaikeuttaa EU:n omien kiertotalous- ja vastuullisuustavoitteiden toteutumista.
Lisätietoja:
Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry,
+358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi
Vuonna 2024 muotikaupan arvo oli 3,3 miljardia ja urheilukaupan arvo 1,3 miljardia euroa.
Lähteet: Tullin tuontitilasto, Muoti- ja urheilukauppa ryn tilasto.
Markkinaosuutiedot poikkeavat aikaisemmin julkistamistamme luvuista, koska hatut ja päähineet on jätettu aineiston ulkopuolelle.
Tietoja julkaisijasta
Muoti- ja urheilukauppa ry on alan yhteistyö- ja edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on parantaa jäsenyritysten toimintaedellytyksiä ja edistää toimialan yhteisiä etuja.
Vuonna 2024 muotikaupan arvo oli 3,3 miljardia ja urheilukaupan arvo 1,3 miljardia euroa. Yhdistyksen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, kaupat, tavaratalot ja marketit sekä brändit ja tavarantoimittajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Muoti- ja urheilukauppa
Tutkimus: Hinta ei ratkaise yli 55-vuotiailla – elintason nousu näkyy ikääntyvien kulutuksessa9.10.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Tänään julkistettu kulutustutkimus paljastaa, että yli 55-vuotiaiden vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden ostopäätöksiä ohjaa muita vähemmän hinta ja vastuullisuustekijät jäävät lähes merkityksettömiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden hankintaa ja kuinka ostaminen muuttuu iän karttuessa. Vanhuuseläkeläisten taloudellinen asema on vahvistunut, ja heidän kulutuksensa lähenee jo työikäisten tasoa.
Kotitalouksien kulutuksessa käänne jo tapahtunut?24.9.2025 08:24:55 EEST | Tiedote
Muodin kulutuksen käänne näyttäisi jo tapahtuneen. Muotikauppa on kasvanut kolmena viimeisenä kuukautena, ja tämä on tilastojen perusteella aikaisemmin ennakoinut kuluttajakäyttäytymisen muutosta.
Suomalaiset säästävät - muoti- ja urheilukaupoissa se näkyy22.8.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten vaateostokset kasvoivat kappalemäärissä, mutta arvo laski. Kiinalaiset verkkokaupat hallitsevat jo kymmenesosaa markkinoista. Pyöräkauppa kärsi hallituksen päätöksistä, ja vaatteiden ja kenkien kierrätys kääntyi laskuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme