Myydään JVG:n uniikki single – Gramexin kampanja tekee suomalaisen musiikin historiaa
Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan biisistä, josta tiedät ostohetkellä vain esittäjän? Gramex ja JVG heittävät 28.10.2025 ilmoille haasteen, jollaista ei suomalaisen musiikin historiassa ole vielä koskaan aiemmin nähty.

Yksi biisi. Yksi vinyyli. Yksi ostaja, joka ymmärtää musiikin arvon.
Gramex ja JVG käynnistävät tiistaina 28.10.2025 ennennäkemättömän kampanjan, jossa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Levyn tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä nuorten matalan kynnyksen bänditoimintaan.
JVG on tehnyt kampanjaa varten uuden, uniikin biisin – jonka pääsee kuulemaan vain levyn ostamalla. Kappale on painettu vinyylilevylle, jota on olemassa vain yksi ainoa kappale koko maailmassa. Kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä biisistä tarjous ja saada siten itselleen pala suomalaisen musiikin historiaa.
Hommassa on kuitenkin yksi juju: ostajaksi ei välttämättä valikoidu vain se, joka tarjoaa suurimman summan – vaan se, joka tajuaa ja osaa perustella musiikin arvon. Artisti itse valitsee, kuka tai ketkä onnekkaat pääsevät levyn omistajiksi.
”Me halutaan herätellä jokainen ajattelemaan luovaa työtä ja sen arvoa hankalassa ajassa. Ei puhuta siis omasta vaan ihan kaikkien musa-alalla toimivien työn arvostuksen puolesta. Työn arvoa ei myöskään mitata pelkällä rahalla, vaan me halutaan, että ostaja myös perustelee, mitä musiikki itselleen tai yritykselle merkitsee. Toivottavasti nähdään tarjouksia faneilta, urheiluseuroilta, yrityksiltä, sijoittajilta ja ihan keneltä tahansa, joka arvostaa musiikkia ja tekijöiden ammattitaitoa”, Jare ja VilleGalle kertovat.
Julkisena tarjouksensa jättäneet tahot ilmoitetaan kampanjan ollessa käynnissä, ja tehtyjen tarjousten määrää voi seurata livenä kampanjan verkkosivuilta. Tarjousten jättäminen sulkeutuu 25.11.2025. Artistin valitsema ostaja julkistetaan joulukuun alussa.
”Me halutaan laittaa hyvä kiertämään: kaikki tulot ohjataan suoraan junnuille. Me toivotaan, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus harrastaa ja toteuttaa itseään – ja sitä kautta löytää oman jutun ja jengin luo.”
Levyn myyntihinta lahjoitetaan lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen. Lahjoituksen kohteeksi on valikoitunut kaikille nuorille avoin Rock Camp ry (keräyslupanumero: RA/2024/1883), joka tarjoaa matalan kynnyksen kiusaamisvapaata bändikerho- ja leiritoimintaa ympäri Suomen. Lue lisää Rock Campin toiminnasta täältä.
Musiikin arvo -kampanja nostaa esiin luovan työn merkityksen: Musiikki ei synny tyhjästä
Gramexin käynnistämä Musiikin arvo -kampanja avaa keskustelua musiikin ja luovan työn arvostuksesta aikana, jolloin lohdun, toivon ja yhteisöllisyyden tarve on suurempi kuin koskaan.
”Kuitenkin musiikin käytöstä ollaan valmiita maksamaan aiempaakin vähemmän, joskus ei jopa lainkaan. Uutta sisältöä julkaistaan alustapalveluihin ennätystahtia ja julkisissa tiloissa saattaa kaikua geneerinen algoritmin tehtailema taustamusiikki”, sanoo Gramexin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Sari Aalto-Setälä.
Myös nousseet kustannukset ja kulttuurialan leikkaukset tekevät ammattilaisten työstä entistä vaikeampaa. Kampanja haluaakin nostaa esiin juuri ihmisten tekemän musiikin arvon sekä muistuttaa, että musiikki ei synny tyhjästä.
”Muutokset ravistelevat koko musa-alaa genreistä, artistiuran vaiheesta ja tulotasosta riippumatta. On hienoa, että yksi pitkän linjan tunnetuimmista artistiduoista heittäytyi mukaan herättämään keskustelua ihan kaikkia musa-alan ammattilaisia koskevasta ilmiöstä. One for all -asennetta tarvitaan tässä ajassa”, sanoo Aalto-Setälä.
Kampanjassa tuodaan esiin usein kymmeniä ihmisiä ja tuhansia työtunteja vaatineet työvaiheet sekä tekijät musiikin takana – sekä muistutetaan, että kelvollinen korvaus on konkreettinen osoitus arvostuksesta.
”Musiikkia ei olisi ilman esittäjien, tuottajien ja muiden musiikin ammattilaisten työtä. Meidän tehtävämme Gramexissa on auttaa musiikkia menestymään ja siten tuomaan maailmaan lisää iloa ja hyvinvointia. Kun luova ala voi hyvin, se tarjoaa työtä, kasvattaa taloutta ja vahvistaa koko yhteiskuntaa”, sanoo Aalto-Setälä.
Tutustu kampanjaan:
Verkkosivut
Medialle / kampanjamateriaalit
Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:
Sari Aalto-Setälä
Johtaja, viestintä ja yhteiskuntasuhteet, Gramex
+358 10 248 9215 / sari.aalto-setala@gramex.fi
Saara Everi
Head of Marketing & PR, PME Records
+358 40 831 4224 / saara@pmerecords.fi
Aiheen tiimoilta on mahdollista haastatella JVG:n lisäksi myös seuraavia musiikin esittäjiä: Jannika B, Mikko Kuustonen ja F (Fanni Sjöholm).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari Aalto-SetäläJohtaja, viestintä ja yhteiskuntasuhteetGramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Puh:+358 50 352 1073sari.aalto-setala@gramex.fiSaara EveriHead of Marketing & PRPME Records
Puh:+358 40 831 4224saara@pmerecords.fiGramex - For The Music
Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 60 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 32 000 korvauksia maksavaa asiakasta.
Tärkeintä meille on musiikki. Olemme kiitollisia, että saamme osaltamme auttaa musiikkia menestymään ja siten tuoda maailmaan lisää iloa, hyvinvointia ja elämyksiä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
AV Music –pilottijakso päättyy – palvelu siirtyy osaksi musiikin lupapalveluita22.10.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Teosto ja Gramex käynnistivät kaksi vuotta sitten tuotantoyhtiöille suunnatun AV Music –pilotin, jonka tavoitteena oli helpottaa musiikinkäyttöä av-tuotannoissa. Pilotti päättyy joulukuussa ja vuoden 2026 alusta AV Music siirtyy osaksi Teoston yhteydessä toimivaa NCB:n palvelua.
Vuoden musiikkioivallus -palkinnon saajaksi ehdolla neljä av-teosta22.8.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Ammattilaistuomaristo on nimennyt neljä ehdokasta Vuoden musiikkioivallus -palkinnolle, joka nostaa esiin oivaltavaa musiikin käyttöä elokuvissa ja tv-tuotannoissa. Voittaja julkaistaan 5.9.2025 järjestettävässä audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa.
Christina Boman Gramexin viestintäkoordinaattoriksi8.8.2025 10:50:55 EEST | Tiedote
Gramexin viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden tiimi vahvistui elokuun alussa uudella viestintäkoordinaattorilla.
Vuosikatsaus 2024: Gramexin korvauskertymä ennätykselliset yli 29 miljoonaa16.4.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Tänään julkaistun vuosikatsauksen mukaan Gramexin korvauskertymä ylitti ennätyksellisesti 29 miljoonaa euroa vuonna 2024. Kasvun vetureina olivat ulkomailta kerätyt sekä taustamusiikin korvaustulot. Myös Gramexin toiminnan tehokuutta kuvaava kuluprosentti asettui alhaiselle 15 % tasolle.
Gramexilta uusi vastuullisuusohjelma25.2.2025 10:32:11 EET | Tiedote
Tänään julkaistu Gramexin uusi vastuullisuusohjelma vuosille 2025 – 2030 tarjoaa raamit vastuullisuustyön edistämiselle ja avoimelle viestinnälle. Gramexin tavoitteena on olla yksi maailman parhaista – eli myös yksi maailman vastuullisimmista – tekijänoikeuspalveluista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme