Kela/FPA

Snabbare telefontjänst hos FPA när kunder identifierar sig på förhand

Dela

Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen påskyndar betjäningen och gör det tryggt att sköta ärenden. I MittFPA kan man också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska.

Vi rekommenderar att personkunder identifierar sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. När kunden identifierar sig på förhand styrs samtalet snabbare till en sakkunnig hos FPA. Den som svarar kan då se kundens uppgifter direkt från början av samtalet. Detta gör att samtalet går smidigare och förbättrar dessutom datasäkerheten.

Det går också fortfarande att ringa till telefontjänsten utan att identifiera sig på förhand. Då görs identifieringen på något annat sätt under samtalet.

– Vi rekommenderar att kunderna identifierar sig via MittFPA för telefontjänsten, så att samtalen kan skötas snabbare och tryggare. Via telefontjänsten kan vi i de flesta fall sköta kundens alla FPA-ärenden på en gång, säger Marjo Riihimäki, planerare vid FPA:s kundrelationsenhet.

Kunden identifierar sig för telefontjänsten genom att beställa en engångskod i MittFPA. Om kunden ringer från sin smarttelefon kan hen inleda samtalet direkt i MittFPA genom att trycka på nummerlänken och då behöver koden inte anges separat. Alternativt kan kunden knappa in koden enligt de anvisningar hen får under samtalet.

Lämna en begäran om att bli uppringd

Via MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa vardag.

Dessutom ger FPA:s servicenummer kunden möjlighet att välja återuppringning. Medan kunden köar i telefon erbjuds återuppringning alltid då det finns lediga tider. Återuppringning innebär att FPA ringer upp kunden så fort som möjligt. Över hälften av FPA:s kundsamtal sköts genom återuppringning.

FPA erbjuder service i olika kanaler enligt kundernas behov

Numera sköter största delen av FPA:s kunder sina ärenden självständigt i MittFPA. År 2024 gjordes ca 83 procent av alla ansökningar i e-tjänsten. Vid behov får kunderna hjälp via chatten i MittFPA eller av telefontjänsten. FPA erbjuder också handledning för kunder som vill lära sig att använda e-tjänsten.

Om kunden inte har tillgång till digitala tjänster kan alla FPA-ärenden skötas per telefon eller på plats i över 200 kommuner. En del av serviceställena är FPA:s egna och en del är gemensamma med andra aktörer. På många serviceställen erbjuds också distansservice.

Läs mer

Ring FPA

Identifiera dig för telefontjänsten

Begär uppringning

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye