Snabbare telefontjänst hos FPA när kunder identifierar sig på förhand
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen påskyndar betjäningen och gör det tryggt att sköta ärenden. I MittFPA kan man också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska.
Vi rekommenderar att personkunder identifierar sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. När kunden identifierar sig på förhand styrs samtalet snabbare till en sakkunnig hos FPA. Den som svarar kan då se kundens uppgifter direkt från början av samtalet. Detta gör att samtalet går smidigare och förbättrar dessutom datasäkerheten.
Det går också fortfarande att ringa till telefontjänsten utan att identifiera sig på förhand. Då görs identifieringen på något annat sätt under samtalet.
– Vi rekommenderar att kunderna identifierar sig via MittFPA för telefontjänsten, så att samtalen kan skötas snabbare och tryggare. Via telefontjänsten kan vi i de flesta fall sköta kundens alla FPA-ärenden på en gång, säger Marjo Riihimäki, planerare vid FPA:s kundrelationsenhet.
Kunden identifierar sig för telefontjänsten genom att beställa en engångskod i MittFPA. Om kunden ringer från sin smarttelefon kan hen inleda samtalet direkt i MittFPA genom att trycka på nummerlänken och då behöver koden inte anges separat. Alternativt kan kunden knappa in koden enligt de anvisningar hen får under samtalet.
Lämna en begäran om att bli uppringd
Via MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa vardag.
Dessutom ger FPA:s servicenummer kunden möjlighet att välja återuppringning. Medan kunden köar i telefon erbjuds återuppringning alltid då det finns lediga tider. Återuppringning innebär att FPA ringer upp kunden så fort som möjligt. Över hälften av FPA:s kundsamtal sköts genom återuppringning.
FPA erbjuder service i olika kanaler enligt kundernas behov
Numera sköter största delen av FPA:s kunder sina ärenden självständigt i MittFPA. År 2024 gjordes ca 83 procent av alla ansökningar i e-tjänsten. Vid behov får kunderna hjälp via chatten i MittFPA eller av telefontjänsten. FPA erbjuder också handledning för kunder som vill lära sig att använda e-tjänsten.
Om kunden inte har tillgång till digitala tjänster kan alla FPA-ärenden skötas per telefon eller på plats i över 200 kommuner. En del av serviceställena är FPA:s egna och en del är gemensamma med andra aktörer. På många serviceställen erbjuds också distansservice.
Läs mer
Kontakter
Marjo RiihimäkiplanerareFPA
kundrelationsenheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
FPA börjar ersätta kostnader för företagshälsovård genast efter att arbetsavtal ingåtts28.10.2025 08:59:26 EET | Pressmeddelande
Från början av 2026 kommer FPA att ersätta kostnader för företagshälsovård redan från den tidpunkt då arbetsavtalet ingås. Ändringen är till nytta för arbetsgivare särskilt i situationer där en hälsoundersökning görs innan arbetstagaren börjar arbeta.
Kela alkaa korvata työterveyshuollon kustannuksia heti työsopimuksen solmimisen jälkeen28.10.2025 08:59:26 EET | Tiedote
Kela alkaa vuoden 2026 alussa korvata työterveyshuollon kustannuksia jo työsopimuksen solmimishetkestä alkaen. Muutoksesta on hyötyä työnantajille erityisesti niissä tilanteissa, joissa työntekijälle tehdään terveystarkastus ennen työn aloittamista.
Kutsu: Aamu Kelassa 18.11.2025: Tekoäly viranomaispäätöksissä – Kuka päättää, kun AI päättää?23.10.2025 15:11:29 EEST | Kutsu
Tekoälystä toivotaan apua julkishallinnon säästöpaineisiin. Miten tekoälyä pitäisi hyödyntää viranomaispäätöksissä, ja miten se tehdään kestävällä tavalla?
FPA-ärenden kan skötas via videolänk – försök med distansservice pågår i Imatra, Nurmes och Borgå22.10.2025 12:27:30 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i ett försök med myndigheternas gemensamma distansservice, där kunderna kan sköta sina ärenden vid Finlandsdiskar via videolänk. Försöket pågår i Imatra, Nurmes och Borgå till slutet av februari 2026, och i försöket testas också tolkning till och från främmande språk.
Kela-asioita voi hoitaa videoyhteydellä – etäpalvelukokeilu käynnissä Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa22.10.2025 12:27:30 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela osallistuu viranomaisten yhteiseen etäpalvelukokeiluun, jossa asiakas voi hoitaa asioitaan videoyhteydellä Suomi-pisteessä. Kokeilu on käynnissä Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa helmikuun 2026 loppuun, ja siinä testataan myös vieraskielistä tulkkausta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum