Muutoksia lippujen hintoihin vuodenvaihteessa

Jaa

HSL:n hallitus päätti tänään nostaa lippujen hintoja vuodenvaihteessa keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan vahvistamaan hinnat, joten kerromme tarkat hinnat myöhemmin erikseen. Samalla hallitus päätti hyväksyä HSL:n esityksen kertalippujen vuorokauden hintakatosta, jolla voimme helpottaa matkustamista ja kannustaa yhä useamman valitsemaan joukkoliikenteen matkalleen. Hintakaton ansiosta kertalipuilla matkustava asiakas maksaa tulevaisuudessa enintään vuorokausilipun hinnan verran vuorokaudessa. Hintakatto tulee käyttöön vaiheittain ja sen tarkemmasta aikataulusta kerrotaan myöhemmin. Tarkoitus on ottaa se käyttöön ensimmäisenä lähimaksulla ostetuissa kertalipuissa.

Raitiovaunu sillalla kaukaa kuvattuna, etualalla pensasta

HSL:n hallitus on päättänyt tänään nostaa lippujen hintoja vuodelle 2026 keskimäärin 3,1 prosenttia. Hinnat nousevat kaikissa lippulajeissa ja vyöhykkeillä. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan vahvistamaan hinnat, joten kerromme tarkat hinnat myöhemmin erikseen.

”Lippujen hintojen määrittäminen on aina tasapainottelua. Haluamme pitää hinnankorotukset maltillisina, jotta joukkoliikenne olisi mahdollisimman saavutettavaa. Samalla HSL:ää ohjaa pääkaupunkiseudun kaupunkien tavoite pitää kuntien rahoitus tietyllä tasolla ja kustannukset ovat kasvussa. Nyt tehtävä maltillinen korotus tarkoittaa, että kasvavia infra- ja operointikuluja joudutaan kattamaan enemmän kuntien rahoituksella sekä säästöillä joukkoliikenteestä ja HSL:n toiminnasta”, Markkinat-tulosalueen johtaja Mari Flink toteaa.

HSL esitti 4,0 prosentin korotuksia lippujen hintoihin. Matalampi 3,1 prosentin korotuspäätös tarkoittaa, että kunnat rahoittavat toimintaa enemmän, eikä se tuo liikenteeseen lisää leikkauksia, joita joudutaan joka tapauksessa tekemään.

Tulevaisuudessa kertalipuista maksetaan enintään vuorokausilipun verran

Kertalippuihin tulee tulevaisuudessa hintakatto, jonka myötä kertalippuja ostava asiakas maksaa matkoistaan vuorokauden sisällä enintään yhden vuorokausilipun lipun verran huolimatta matkojen määrästä.

”Kustannuspaineiden vuoksi on tärkeää helpottaa matkustamista ja kannustaa uusia asiakkaita käyttämään joukkoliikennettä. Siksi tuomme kertalippuihin vuorokauden hintakaton ja ryhdymme valmistelemaan tätä muutosta tarkemmin”, Flink kertoo.

Kertalippujen hintakatto tulee käyttöön vaiheittain ja sen aikataulu tarkentuu myöhemmin. Hintakattoa on tarkoitus kokeilla ensimmäisenä lähimaksulla ostettavissa kertalipuissa.

Kustannuspaineet jatkuvat tulevinakin vuosina

Joukkoliikenteen kustannusten arvioidaan nousevan jopa 15 prosenttia HSL:n strategiakaudella 2026–29. Sekä infra- että operointikulut ovat nousussa. Infrakulujen arvioidaan kasvavan jo ensi vuonna 10 miljoonaa ja operointikulujen puolestaan 12 miljoonaa euroa. Vääjäämättömästi kasvavien kulujen kattamiseen tarvitaan lisää tuloja sekä lipputuloista että kuntien rahoitusosuuden eli kuntasubvention kautta, jonka tavoite on olla vuonna 2029 enintään 55 prosenttia.

Tiedotetta päivitetty: tarkennettu 3,1 prosentin päätöksen vaikutuksia

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/medialle

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Ratikkaliikenne palaa normaaliksi 3.11. - ratikat kulkevat taas Hakaniemestä Kaisaniemeen22.10.2025 09:39:03 EEST | Tiedote

Raitiovaunut kulkevat jälleen Pitkänsillan yli maanantaista 3.11. alkaen. Kaikki ratikkalinjat noudattavat ensimmäistä kertaa samanaikaisesti niille suunniteltuja reittejä, sitten kevään 2022. Ratikat 3, 6, 7 ja 9 ylittävät jälleen Pitkänsillan, linja 5 palaa liikenteeseen ja ratikat 4 ja 10 siirtyvät tiheämpään vuoroväliin. Lähes kaikkien ratikkalinjojen aikatauluihin tulee muutoksia. Kokonaisuudessaan remontista johtuvat poikkeusjärjestelyt ovat sujuneet hyvin ja asiakkaat ovat olleensa tyytyväisiä tiedonkulkuun poikkeusjärjestelyistä. Linjojen reitteihin ja aikatauluihin voi tutustua jo ennakolta HSL:n Reittioppaassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye