Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.

Sokoksen kyselytutkimuksen* mukaan valaisimien ulkonäkö on sisustuksen kannalta tärkeä suurimmalle osalle vastaajista. Lähes kolmasosa onkin hankkinut valaisimen puhtaasti sisustuselementiksi, ja näiden joukossa on niin design- ja retrovalaisimia kuin kausivaloja, mutta myös erikoisuuksia ja kirppislöytöjä.
“Suomalaiset sisustavat valoilla yhä enemmän, ja meidän pimeät ajanjaksomme innoittavat lisäämään valaistusta kotona. Valaisimen design vaikuttaa oleellisesti sen hankintaan. Toisinaan haetaan omaan sisustukseen sopivaa valaisinta tai sitten itse valaisin on tyylillinen kannanotto, niin sanottu “kruununjalokivi” omassa kodissa”, kodin ryhmäpäällikkö Galina Andrejev Sokokselta kertoo.
Eri huoneiden valaistustarpeet eroavat toisistaan
Puolet kyselyn vastaajista ilmaisi suosivansa kotonaan yleisvalaistus. Vastaajista 43 prosenttia kertoi miettivänsä valaistuksen jokaiseen huoneeseen sen käyttötarkoituksen mukaan. Eniten suomalaiskodeissa panostetaan keittiön ja olohuoneen valaistukseen.
“Olen iloinen, että näin moni miettii valaistusta huonekohtaisesti. Valaisintarpeeseen vaikuttaa muun muassa se, mitä toimintoja tilassa suoritetaan sekä millaista tunnelmaa sinne pyritään luomaan”, Andrejev toteaa.
Esimerkiksi olohuone on monikäyttötila, jossa kerroksellisella valaistuksella luodaan puitteet rentoutumiseen ja seurusteluun. Lämmin ja kotoisa tunnelma luodaan yleis-, tunnelma- ja kohdevalojen yhdistelmällä. Vastaavasti makuuhuoneessa kaivataan rentouttavaa ja rauhoittavaa tunnelmaa, ja silloin epäsuora valaistus sekä lukuvalot toimivat parhaiten.
“Keittiössä tarvitaan hyvää yleisvaloa sekä kohdevaloa työtasoille. Työhuoneessa puolestaan kirkas työvalo ja hyvä yleisvalaistus luovat puitteet keskittymiselle sekä vähentää silmien rasitusta”, Andrejev kuvailee.
Kylpyhuoneessa avainroolissa ovat kosteuden kestävät valaisimet. Kirkas valo peilin ympärillä auttaa meikkaamisessa ja toisaalta epäsuora valo luo kylpyhuoneeseen SPA-tunnelmaa. Lastenhuoneessa taas tarvitaan kirkasta valoa leikkiin ja opiskeluun, mutta myös pehmeää valoa iltasatuhetkeen ja nukkumaanmenoon.
Kyselyn mukaan lämpimän sävyinen valaistus kiinnostaa valtaosaa, mutta sen sijaan kylmä valo ei innosta suomalaisia. Valaistuksen suunnittelussa kannattaakin huomioida, että huoneiden käyttötarpeet voivat vaatia eri sävyisiä valoja:
“Pehmeä väri on kotoisa, ja siksi niitä käytetään paljon oleskelutiloissa sekä makuu- ja lastenhuoneissa. Keittiössä, kodinhoitohuoneessa sekä kylpy- ja työhuoneissa kannattaa suosia kylmän ja lämpimän sävyjen yhdistelmiä.”
Valaistuksen tehottomuus ja yksipuolisuus aiheuttavat eniten haasteita
Pääsääntöisesti vastaajat kokivat, että oman kodin valaistus on riittävä. Vastaajista, joiden kotona se ei ole riittävä, suurin syy on valaistuksen tehon riittämättömyys tilan kokoon nähden. Toinen yleinen syy valaistuksen riittämättömyyteen on sen yksipuolisuus.
“Kotona on hyvä olla riittävä määrä erilaisia valaisimia, jolloin saa tarpeen mukaan lisättyä tai vähennettyä valaistusta. Verkkokaupastamme löytyy esimerkiksi monipuolinen valikoima erilaisia katto-, pöytä-, lattia- ja seinävalaisimia. Kotimaisten merkkien, kuten Innolux ja Valaisin Grönlund, ikoniset tuotteet ovat suosituimpia, mutta valikoimassa löytyy myös yllättävää designia”, Andrejev vinkkaa.
Valaisintyypeistä suomalaisten suosikki on kattovalaisin, näitä suosii 80 prosenttia kyselyyn vastanneista. Seuraavalla sijalla ovat pöytävalaisimet ja kolmannella lattiavalaisimet, lisäksi kolmasosa vastaajista kertoo suosivansa tunnelmavalaisimia.
“Tunnelmavalaisin voi oikeastaan olla mikä valaisin hyvänsä, kunhan siinä on mahdollisuus valon määrän hallintaan tai lamppu on tarpeeksi himmeä. Perinteisesti tunnelmavalaisimet luovat epäsuoraa valoa sekä ovat himmeämpiä kuin yleisvalo, ja lämmin valon väri luo tunnelmaa paremmin kuin kylmä”, Andrejev sanoo.
Syksyn pimeyden hiipiessä nurkkiin, Andrejev vinkkaa varmistamaan, että huoneesta löytyy vähintään kaksi eri valaisinta, joissa on harkiten valittu valon voima ja sävy: “Suuremmat tilat hyötyvät kerroksellisesta valaistuksesta. Useampien valaisimien avulla tilaan on mahdollista loihtia monipuolisesti erilaista tunnelmaa.”
*) Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa lokakuussa 2025. Kyselyn kohderyhmänä olivat suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1062, joista naisia oli 55 prosenttia ja loput miehiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Galina AndrejevSokoksen kodin ryhmäpäällikkö
galina.andrejev@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme