Kysely: Kyberyökkäykset huolettavat edelleen yrittäjiä – yhä useammassa yrityksessä ollaan huolissaan kybervakoilusta
Yli puolet yrittäjistä on huolissaan kyberhyökkäyksistä, käy ilmi Telian kyselystä. Erityisesti kybervakoiluun liittyvät huolet ovat nousseet voimakkaasti yrittäjien keskuudessa.

Kyberhyökkäykset ovat yrittäjien mielestä toiseksi suurin Suomeen kohdistuva uhka, selviää Telian Kantarilla teetättämästä kyselytutkimuksesta. Kysyttäessä kolmea suurinta Suomeen kohdistuvaa uhkakuvaa peräti 52 prosenttia yrittäjistä nostaa kyberhyökkäykset uhaksi.
”Kyberhyökkäykset huolettavat yrittäjiä hieman enemmän kuin suomalaisia keskimäärin. Yrittäjät selvästi tiedostavat sen, miten liiketoiminta voi keskeytyä ja elinkeino vaarantua, jos kyberriskit käyvät toteen”, Telia Cygaten tietoturvapäällikkö Henry Kylänlahti summaa.
Yhtä moni yrittäjä nimeää kyberhyökkäykset uhaksi kuin kaksi vuotta sitten tehdyssä Telian kyselyssä. Sen sijaan kybervakoiluun liittyvät huolet ovat voimakkaassa kasvussa. Nyt joka viides yrittäjä nimeää kybervakoilun suurimpien uhkien joukkoon, kun vielä toissa vuonna näin ajatteli kahdeksan prosenttia yrittäjistä.
”Kybervakoilu tarkoittaa käytännössä, että ulkopuolinen taho on päässyt luvattomasti yrityksen sisäverkkoon ja tietoihin kiinni. Sen takia liikesalaisuudet, tutkimustiedot, strategiat ja asiakasdata voivat päätyä yrityksen ulkopuolelle tai vihamielisille toimijoille”, Kylänlahti sanoo.
Tietomurrot ovat Telian kyselyn mukaan suurin yksittäinen puhelin- ja nettiyhteyksien turvallisuuteen liittyvä huoli yrityksissä. 49 prosenttia yrittäjistä nimeää tietomurrot huolenaiheeksi. Hieman vajaa kolmannes yrittäjistä kantaa huolta viruksista ja haittaohjelmista.
”Olisi suotavaa, että useampi yrittäjä huolehtisi haittaohjelmien ja tietojenkalastelun torjunnasta, koska yrityksen tietoturva ja asiakastietojen suojaaminen vaativat jatkuvaa työtä. Yksi epäonninen klikkaus voi johtaa siihen, että yrityksen käyttäjätilejä murretaan tai haittaohjelma keskeyttää yrityksen liiketoiminnan”, Kylänlahti muistuttaa.
Lisätietoa Telian kyselytutkimuksesta
Telian Kantarilla teetättämään kyselytutkimukseen vastasi 1095 manner-Suomessa asuvaa täysi-ikäistä suomalaista. Yrittäjiä vastaajista oli 311. Kysely toteutettiin internet-paneelissa ja aineisto kerättiin elokuussa 2025. Tulosten virhemarginaali on +- 3 prosenttiyksikköä kaikkien vastaajien osalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Telia ja Wolt uudistavat elektroniikan ostamista – tuotteet kotiovelle tunnissa24.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tiivistyvän yhteistyön ansiosta suomalaiset voivat tilata Telian tuotteita Woltin sovelluksen välityksellä ja saada ne kotiin jopa tunnissa. Telian laitetilauksista noin puolet tehdään verkosta, mutta digiostamisen ennakoidaan kasvavan.
Mökin elektroniikka kannattaa laittaa talviteloille – ”Pienellä vaivalla säästää jopa satoja euroja”22.10.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
Elektroniset laitteet kannattaa laittaa asianmukaiseen säilöön talveksi erityisesti vapaa-ajan asunnoissa, jotka eivät ole ympärivuotisessa käytössä. Ennakoimalla voi vähentää mökin laiterikkoja ja pidentää elektroniikan käyttöikää.
EPSI Rating: Telialla Suomen tyytyväisimmät asiakkaat6.10.2025 11:16:12 EEST | Tiedote
Tuore EPSI Rating kertoo, että Telia teki selkeän paluun kärkeen kuluttaja-asiakastyytyväisyydessä ja paransi asiakaskokemusta lähes kaikilla mittareilla. Yritysasiakkaissa Telia sijoittui jälleen kärkipaikalle. Operaattori sai kiitosta erityisesti tasaisesta laadusta ja luotettavasta kumppanuudesta.
Suojaamaton reititin on kotien turvallisuusuhka – Telia suunnitteli ratkaisuksi tietoturvallisen reitittimen2.10.2025 09:01:10 EEST | Tiedote
Telia lanseeraa uuden reitittimen, joka ratkaisee suojaamattomiin ja vanhentuneisiin reitittimiin liittyvät turvallisuushaasteet sisäänrakennetulla Kodin tietoturvavahdilla.
Applen uutuudet kiinnostavat Telian asiakkaita edellisvuotta enemmän1.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Telian syyskuun myyntitilastoissa näkyy Applen iPhone 17 -mallien erinomaisen vahva startti. Applen uutuudet nostivat digitaalisen eSIMin tärkeään rooliin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
