Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.

Toiminta- ja taloussuunnitelman laatimista on ohjannut vahvasti HSL:n uusi strategia, jota on valmisteltu samanaikaisesti vuoden 2025 aikana. Uusi strategiamme on nimeltään Helppoa ja kestävää liikkumista, ja siinä kiinnitetään huomiota kokonaisiin matkaketjuihin ja esimerkiksi teknologian kehityksen tuomiin tulevaisuuden muutoksiin.
Strategia katsoo vielä pidemmälle tulevaisuuteen kuin toiminta- ja taloussuunnitelma, joka keskittyy konkreettisiin toimiin ja taloustilanteeseen seuraavien kolmen vuoden aikana. Suunnitelman osana olemme myös määritelleet toiminnallemme tavoitteita, jotka perustuvat strategisiin päämääriimme: helppoa liikkumista ihmisille, tulevaisuuden kestäviä matkaketjuja, tuottavuudella tilaa uudistumiselle, ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Lue lisää HSL:n uudesta strategiasta täällä.
Poikkeusjärjestelyt ja kasvavat kustannukset haastavat HSL:ää
Vuonna 2026 junaliikenne katkeaa kesällä noin kahdeksi kuukaudeksi kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella. Vuosina 2027–2028 liikenteeseen taas vaikuttaa Junatien metrosillan uusiminen, joka keskeyttää metroliikenteen Itä-Helsingin ja Helsingin keskustan välillä yli puoleksi vuodeksi. Lisäksi Vantaan ratikan ja Länsi-Helsingin raitioteiden rakentaminen ja katujen peruskorjaukset vaikeuttavat joukkoliikennettä.
Kuitenkin myös uusia yhteyksiä avataan, mikä parantaa joukkoliikenteen laatua. Laajasalon raitiotieyhteys avautuu vuonna 2027, kun Kruunusillat valmistuu liikenteelle. Lisäksi Espoon kaupunkirata valmistuu ja tuo entistä tiheämmän junaliikenteen koko matkalle Helsingistä Espoon keskukseen ja myöhemmin Kauklahteen.
Sekä työmaat että uudet joukkoliikenneyhteydet asettavat kuitenkin haasteensa HSL:n taloudelle. Vuonna 2028 HSL maksaa yli 30 miljoonaa euroa nykyistä enemmän infrakustannuksia vuodessa uusien infrahankkeiden valmistumisen myötä. Vuosittaiset operointikulut taas ovat vuonna 2028 lähes 43 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2025. Sekä infra- että operointikustannusten kasvu on jatkumassa myös vuoden 2028 jälkeen.
Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat asettaneet HSL:n kuntasubvention tavoitetasoksi 55 prosenttia vuonna 2029. Tämä tavoite on kuitenkin osoittautumassa mahdottomaksi saavuttaa, mutta yritämme päästä mahdollisimman lähelle tavoitetta, arviolta noin 57 prosenttiin. Tähän pyrimme toisaalta kohdennetuilla kasvupanostuksilla ja toisaalta kehittämällä tuottavuuttamme ja leikkaamalla vähiten käytettyjä linjoja.
Sekä tulot että menot kasvussa tulevina vuosina
Vuonna 2026 HSL:n toimintatulojen arvioidaan olevan 990,1 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 65,2 miljoonan euron (7,0 %) kasvua verrattuna vuoteen 2025. Toimintatuloista 41,2 % on lipputuloja ja 56,2 % kuntaosuuksia. Vuonna 2027 toimintatulojen arvioidaan olevan 1065,1 miljoonaa euroa ja vuonna 2028 yhteensä 1059,7 miljoonaa euroa.
Vuonna 2026 HSL:n toimintamenojen arvioidaan olevan 989,9 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 27,2 milj. euron (2,8 %) kasvua verrattuna vuoteen 2025. Vuonna 2027 menot kasvavat 1047,6 miljoonaan euroon ja vuonna 2028 1041,1 miljoonaan euroon. Vuonna 2026 toimintamenoista 64,9 % on liikennöinnistä maksettavia operointikustannuksia, 25,2 % infrakorvauksia ja 9,9 % muita kuluja.
Yhteyshenkilöt
HSL Viestintä
Puh:040 163 2818viestinta@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/medialle
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kaupunkipyörillä poljettiin tällä kaudella yhteensä noin 2,5 miljoonaa matkaa – pyöriin oltiin jälleen tyytyväisiä29.10.2025 08:56:19 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10. Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien 10. kaudella poljettiin yhteensä noin 2,5 miljoonaa matkaa, ja kaupunkipyöräilijöiden määrä kasvoi edelliseen kauteen verrattuna. Viikon ja päivän käyttöoikeuksiin oli ennätyksellinen kiinnostus, ja niitä ostettiin enemmän kuin koskaan aiemmin. Kaupunkipyörien käyttäjät niin Helsingissä ja Espoossa kuin Vantaalla olivat tyytyväisiä pyöriin. Helsingissä ja Espoossa on ensi kaudella käytössä tutut pyörät, Vantaalla kaupunkipyöräpalvelu on jäämässä tauolle.
Muutoksia lippujen hintoihin vuodenvaihteessa28.10.2025 12:00:07 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tänään nostaa lippujen hintoja vuodenvaihteessa keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan vahvistamaan hinnat, joten kerromme tarkat hinnat myöhemmin erikseen. Samalla hallitus päätti hyväksyä HSL:n esityksen kertalippujen vuorokauden hintakatosta, jolla voimme helpottaa matkustamista ja kannustaa yhä useamman valitsemaan joukkoliikenteen matkalleen. Hintakaton ansiosta kertalipuilla matkustava asiakas maksaa tulevaisuudessa enintään vuorokausilipun hinnan verran vuorokaudessa. Hintakatto tulee käyttöön vaiheittain ja sen tarkemmasta aikataulusta kerrotaan myöhemmin. Tarkoitus on ottaa se käyttöön ensimmäisenä lähimaksulla ostetuissa kertalipuissa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 28.10.202528.10.2025 11:59:57 EET | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 28. lokakuuta. Hallitus käsitteli muun muassa vuoden 2025 talousarvion muutoksia ja vuoden 2025 kolmannen osavuosikatsauksen, vahvisti ensi vuoden matkalippujen hinnat ja hinnoitteluperiaatteet sekä hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028.
HSL:n strategia 2026–2029 tähtää helppoon ja kestävään liikkumiseen24.10.2025 09:39:12 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus hyväksyi kuntayhtymän uuden strategian kokouksessaan torstaina 23. lokakuuta. Osana uutta strategiaa hallitus hyväksyi myös HSL:n mission, vision, arvot ja strategiset päämäärät vuosille 2026–2029. Strategia etenee vielä HSL:n yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi.
Ratikkaliikenne palaa normaaliksi 3.11. - ratikat kulkevat taas Hakaniemestä Kaisaniemeen22.10.2025 09:39:03 EEST | Tiedote
Raitiovaunut kulkevat jälleen Pitkänsillan yli maanantaista 3.11. alkaen. Kaikki ratikkalinjat noudattavat ensimmäistä kertaa samanaikaisesti niille suunniteltuja reittejä, sitten kevään 2022. Ratikat 3, 6, 7 ja 9 ylittävät jälleen Pitkänsillan, linja 5 palaa liikenteeseen ja ratikat 4 ja 10 siirtyvät tiheämpään vuoroväliin. Lähes kaikkien ratikkalinjojen aikatauluihin tulee muutoksia. Kokonaisuudessaan remontista johtuvat poikkeusjärjestelyt ovat sujuneet hyvin ja asiakkaat ovat olleensa tyytyväisiä tiedonkulkuun poikkeusjärjestelyistä. Linjojen reitteihin ja aikatauluihin voi tutustua jo ennakolta HSL:n Reittioppaassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme