Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Varha avbryter tillsvidare utskicken av betalningspåminnelser

Dela

Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har under 2025 skickat eller kommer att skicka betalningspåminnelser till cirka 40 000 kunder med förfallna fakturor från åren 2023–2025. Kundtjänstens telefontid har utökats. Kunderna uppmuntras att vid behov avtala om längre betalningstid eller andra betalningsarrangemang.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

De betalningspåminnelser för social- och primärvårdstjänster som inleddes sommaren 2025 har väckt oro kring fakturornas riktighet. Den 30 oktober beslutade Varha att tills vidare stoppa utskicken av dessa betalningspåminnelser. Syftet är att ännu en gång granska processen internt och tillsammans med samarbetspartnern.

– Antalet betalningspåminnelser är exceptionellt stort och vi har fått mycket kundrespons om detta. Vi vill vara helt säkra på att fakturorna, som skickats i ett tekniskt utmanande skede under välfärdsområdets begynnelseår, är korrekta. Om en felaktig faktura har skickats, krediterar vi den så snabbt som möjligt, säger Varhas ekonomidirektör Ville Rajahalme.

Information om när utskicken återupptas meddelas separat.

Betalningspåminnelser, betalningskrav och därefter inkassobrev har lagts ut på entreprenad till indrivningsföretaget Ropo Suomi Oy.

De kunder som har obetalda och förfallna fakturor från Varha har fått eller kommer att få en betalningspåminnelse från Ropo som brev hem. Påminnelsen innehåller alla kundens förfallna fakturor från och med 2023.

– Vi är verkligen ledsna att det har tagit över två år att få faktureringen à jour. Uppstarten av välfärdsområdet har varit mycket utmanande på grund av sammanslagningen av flera system och organisationer. Vi har också stött på tekniska problem. I huvudsak fungerar faktureringen nu, eftersom vi årligen skickar cirka 1,5 miljoner fakturor, säger Varhas direktör för koncerntjänster Laura Saurama.

Det finns totalt cirka 148 000 obetalda och förfallna fakturor till ett sammanlagt värde av cirka 14,3 miljoner euro. För att säkerställa jämlik behandling av kunderna måste välfärdsområdet agera ansvarsfullt och slutföra processen.

– Vi förstår att det kan orsaka ekonomiska svårigheter för kunden att betala fakturor som förfallit för länge sedan. Vi rekommenderar att man med låg tröskel kontaktar oss för att komma överens om betalningsarrangemang, uppmuntrar Ville Rajahalme.

Betalningsarrangemangen görs tillsammans med Varhas samarbetspartner Ropo.

An­vis­ning­ar till Var­has kun­der som har fått en be­tal­ningspå­min­nel­se

De kunder som redan har fått en betalningspåminnelse följer instruktionerna i brevet. Kunden avtalar direkt med Ropo om betalningsarrangemang.

Påminnelsen innehåller alla öppna fakturor, vilket kan innebära ett stort belopp att betala på en gång. I sådana fall rekommenderas att man gör upp en betalningsplan med Ropo.

  • Kunden kan avtala om upp till 12 månaders betalningstid.
  • Om beloppet är exceptionellt stort kan betalningstiden förlängas till 36 månader.
  • För mindre belopp kan man begära att förfallodagen flyttas fram.

På Varhas webbplats finns också anvisningar om hur kundfakturor betalas:

En kopia av den ur­sprung­li­ga fak­tu­ran fås på be­gä­ran

Om kunden är osäker på vilka fakturor påminnelsen gäller, kan hen begära en kopia via MyRopo-tjänsten, Ropos kundtjänst eller Varhas ekonomitjänsters kundtjänst.

  • Vid frågor om innehållet i den ursprungliga fakturan kan man kontakta Varhas kundtjänst per telefon från måndag till torsdag kl. 9–11 på numret 02 313 1141. Linjen är undantagsvis öppen även fredag 31.10 kl. 9–11.
  • Kunden kan lämna en begäran om återuppringning under telefontiden. Hen blir uppringd inom ett dygn.

Varhas kundtjänst kan också kontaktas via Suomi.fi-meddelanden. För att använda tjänsten måste Suomi.fi-meddelanden vara aktiverade.

  • Kunden skickar ett nytt elektroniskt meddelande genom att logga in på Suomi.fi-webbtjänsten eller via Suomi.fi-mobilapplikationen.
  • I avsnittet ”Skriv ett meddelande” väljer kunden organisationen Egentliga Finlands välfärdsområde och tjänsten Försäljningsreskontra, kontonummer.
  • I meddelandet anges vilken faktura ärendet gäller samt ytterligare information, såsom fakturanummer.

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye