Varha keskeyttää maksumuistutusten lähettämisen toistaiseksi
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on lähettänyt ja lähettää vuoden 2025 aikana maksumuistutuksen kaikkiaan noin 40 000 asiakkaalle, joilla on erääntyneitä laskuja vuosilta 2023–25. Asiakaspalvelun puhelinaikaa on laajennettu. Asiakkaita kannustetaan sopimaan tarvittaessa lisää maksuaikaa tai muista maksujärjestelyistä.

Kesällä 2025 aloitetut sosiaali- ja perusterveydenhuollon maksumuistutukset ovat herättäneet huolta, ovatko laskut aiheellisia. Varha päätti 30. lokakuuta pysäyttää näiden maksumuistutusten lähettämisen toistaiseksi. Tarkoituksena on vielä kerran tarkistaa prosessia niin sisäisesti kuin yhteistyökumppaneiden kanssa.
– Maksumuistutusten määrä on poikkeuksellisen suuri ja olemme saaneet siitä paljon asiakaspalautetta. Haluamme saada ehdottoman varmuuden siitä, että laskut ovat hyvinvointialueen alkuvuosien teknisesti vaikeassa tilanteessa lähteneet oikein. Mikäli virheellinen lasku on lähtenyt, hyvitämme sen asiakkaalle mahdollisimman nopeasti, talousjohtaja Ville Rajahalme sanoo.
Muistutusten lähettämisen jatkamisesta tiedotetaan myöhemmin erikseen.
Maksumuistutukset, maksuvaatimus sekä vasta niiden jälkeen lähetettävä varsinainen perintäkirje on ulkoistettu perintäyhtiö Ropo Suomi Oy:lle.
Ne asiakkaat, joilla on maksamattomia ja jo erääntyneitä Varhan laskuja, ovat saaneet tai tulevat loppuvuoden aikana saamaan kotiin kannettuna kirjeenä maksumuistutuksen Ropolta. Maksumuistutukseen on koottu asiakkaan kaikki erääntyneet Varhan laskut vuodesta 2023 eteenpäin.
– Olemme todella pahoillamme, että laskutuksen ajan tasalle saaminen on kestänyt yli kaksi vuotta. Hyvinvointialueen käynnistäminen on ollut erittäin haasteellista useiden järjestelmien ja organisaatioiden yhdistyttyä. Olemme kohdanneet myös teknisiä ongelmia. Pääosin olemme saaneet laskutuksen toimimaan, sillä lähetämme vuosittain noin 1,5 miljoonaa laskua, konsernipalvelujohtaja Laura Saurama sanoo.
Erääntyneitä, maksamattomia laskuja on kaikkiaan noin 148 000 ja niiden yhteenlaskettu arvo on noin 14,3 miljoonaa euroa. Asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi hyvinvointialueen on toimittava vastuullisesti ja hoidettava prosessi loppuun asti.
– Ymmärrämme, että kauan sitten erääntyneiden laskujen maksaminen voi aiheuttaa asiakkaalle taloudellisia ongelmia. Suosittelemme olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä maksujärjestelyistä, Ville Rajahalme rohkaisee.
Maksuajan pidentämisestä ja muista maksujen joustoista sovitaan Varhan yhteistyökumppanin Ropon kanssa.
Ohjeita Varhan asiakkaille, jotka ovat saaneet maksumuistutuksen
Ne asiakkaat, joille on jo tullut maksumuistutus, noudattavat kirjeessä olevia ohjeita. Asiakas sopii maksamiseen liittyvistä järjestelyistä suoraan Ropon kanssa.
Maksumuistutukseen on koottu kaikki asiakkaalla avoinna olevat laskut, minkä vuoksi maksettava summa voi olla korkea yhdessä erässä maksettavaksi. Tässä tapauksessa kannattaa laatia maksusuunnitelma Ropon kanssa.
- Asiakas voi neuvotella jopa 12 kuukautta maksuaikaa.
- Jos summa on poikkeuksellisen suuri, maksuaika voidaan pidentää 36 kuukauteen.
- Pienemmille summille voi pyytää eräpäivän siirtoa.
Varhan verkkosivuilla on myös ohjeita asiakaslaskujen maksamiseen.
- Ohjesivu löytyy otsikolla Asiakaslaskutus ja ohjeet.
- Perintää koskevia yleisiä kysymyksiä ja niiden vastauksia täydennetään verkkosivulle Maksamattomien laskujen perintä.
Alkuperäisen laskun kopion saa pyydettäessä
Mikäli asiakkaalle on epäselvää, mitä laskuja maksumuistutukset koskevat, hän voi pyytää laskukopion MyRopo-palvelun, Ropon asiakaspalvelun tai Varhan talouspalvelukeskuksen asiakaspalvelun kautta.
- Alkuperäisen laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä Varhan asiakaspalveluun puhelimitse maanantaista torstaihin kello 9–11 numerolla 02 313 1141. Linja on avoinna poikkeuksellisesti myös perjantaina 31.10. kello 9–11.
- Asiakas voi jättää asiakaspalveluun takaisinsoittopyynnön, kun linja on auki puhelinpalveluaikana. Hänelle soitetaan takaisin vuorokauden kuluessa.
Varhan asiakaspalveluun saa yhteyden myös Suomi.fi-viestien kautta. Yhteydenotto palvelun kautta edellyttää Suomi.fi-viestien käyttöönottoa.
- Asiakas lähettää uuden sähköisen viestin kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun tai Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta.
- "Kirjoita viesti" -osiossa valitaan organisaatioksi Varsinais-Suomen hyvinvointialue ja palveluksi Myyntireskontra, tilinumero.
- Asiakas kirjoittaa viestiin, mitä laskua asia koskee, sekä tarkentavat tiedot, kuten laskun numero.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura SauramaKonsernipalvelujohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 632 9901laura.saurama@varha.fiVille RajahalmetalousjohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:044 9023 305ville.rajahalme@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varha utreder en eventuell affärsöverlåtelse av Almahemmet i Kimitoön till Esperi Care Oy30.10.2025 14:34:52 EET | Pressmeddelande
Varhas tjänster för äldre bygger nytt i Kimitoön och nybygget kommer att ersätta boendeenheterna Hannahemmet och Silverbacken. Almahemmet ingår inte i helheten och därför har Varha inlett förhandlingar om en eventuell affärsöverlåtelse med fastighetsägaren Esperi Care Oy.
Varha selvittää Kemiönsaaren Almakodin mahdollista liikkeen luovutusta Esperi Care Oy:lle30.10.2025 14:34:52 EET | Tiedote
Varhan ikääntyneiden palveluiden Kemiönsaareen rakentuva uudiskohde on korvaamassa Hannakodin ja Silverbackenin asumisyksiköt. Kokonaisuuteen ei kuulu Almakodin yksikkö ja siksi Varha on aloittanut tunnustelut mahdollisesta liikkeenluovutuksesta kiinteistön omistajan Esperi Care Oy:n kanssa.
Mångservicecentralen Toivo står färdig i Tallbacken i Åbo30.10.2025 11:14:31 EET | Pressinbjudan
De första som i november flyttar in i Toivo, den nya mångservicecentralen för missbrukarvård, är dagcentret och det tillfälliga boendet Etappi, hälsorådgivningen Milli samt tjänster inom socialt arbete vid mental- och missbrukarvården.
Päihdehuollon monipalvelukeskus Toivo on valmistunut Turun Mäntymäkeen30.10.2025 11:14:31 EET | Kutsu
Päihdehuollon monipalvelukeskus Toivon uusiin tiloihin muuttavat marraskuussa ensimmäisenä Turun päiväkeskus ja tilapäismajoitus Etappi, terveysneuvontapiste Milli sekä mielenterveys- ja päihdetyön sosiaalityö. Aiemmin palvelut ovat sijainneet eri puolilla Turkua.
Oljeskada på vattenområdet mellan Nådendals hamn och Luonnonmaa30.10.2025 10:43:55 EET | Pressmeddelande
Måndagen den 27.10 upptäckte ett fartyg som var ute på provkörning ett hydrauloljeläckage. Läckaget ledde till att uppskattningsvis 100–200 liter olja rann ut i havet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme