Espoon kaupunki - Esbo stad

Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det äntligen uppnådda förhandlingsresultatet

Dela

I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.

Järnvägsspår. På bildens vänstra sida finns klippor och på den högra sidan klippor täckta av grön vegetation.
I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Pixabay

Förhandlingsresultatet godkändes vid mötet mellan staten och kommunerna fredagen den 31 oktober 2025.
 
Kommunerna är nöjda med det äntligen uppnådda resultatet. Aktieägaravtalsförhandlingarna har pågått i två år. Ett föravtal om övergången till byggfasen godkändes mellan kommunerna och staten i juni 2024.
 
Projektet är av nationell betydelse och utgör en stor, långsiktig investering för alla kommuner längs Västbanan.
 
Den snabba järnvägsförbindelsen från Esbo via Veikkola, Vichtis, Lojo och Salo till Åbo är Finlands största infrastrukturprojekt. Den skapar en ny, pålitlig och snabb tågförbindelse i södra Finland, ansluter nya orter till järnvägsnätet, stärker Finlands förbindelser till Europa och uppfyller kraven i det europeiska TEN-T-nätet på sträckan mellan Helsingfors och Åbo.
 
Godkännandet av förhandlingsresultatet innebär att staten och kommunerna nu kan fatta beslut om att gå vidare till byggfasen. I denna fas utarbetas en byggplan för hela sträckan från Esbo till Kuppis, och ny järnväg byggs mellan Esbo och Lojo. Dessutom byggs ett andra spår på sträckorna Salo–Hajala och Nunna–Kuppis.

I den andra fasen är avsikten att bygga sträckorna Lojo–Salo och Hajala–Nunna. Kommunerna har redan gemensamt kommit överens om att finansiera den andra fasen med 300 miljoner euro. Denna fråga behandlades inte i de nyligen avslutade förhandlingarna med staten, men avtalet kommer att läggas fram för godkännande i fullmäktige i de berörda städerna och kommunerna vid samma tillfälle.
 
Kommunernas inbördes avtal understryker deras gemensamma uppfattning att järnvägens fulla nytta uppnås först när hela banförbindelsen är färdig. Det har därför varit viktigt för kommunerna att främja planeringen av hela banan för att uppnå kostnadsbesparingar, förbättra berättigandet till EU-stöd för projektet och förbättra dess byggberedskap. Därför anser kommunerna att det är positivt att detta har skrivits in tydligt i aktieägaravtalet.

Kommunerna förbinder sig till den första fasen med sammanlagt 400 miljoner euro

Den totala kostnadsberäkningen för Västbanan uppgår till 1,32 miljarder euro. Kommunernas andel av finansieringen är 33 procent och statens 67 procent. Kommunerna förbinder sig till den första fasen med 400 miljoner euro och staten med 400 miljoner euro. Dessutom ges Västbanan Ab rätt att anskaffa extern finansiering upp till 520 miljoner euro.
 
Kommunernas finansieringsandel på 400 miljoner euro förfaller närmare den tidpunkt då järnvägen är färdig och investeringsnyttan realiseras. Finansieringen har nu fördelats enligt kommunernas önskemål.
 
Kommunernas ekonomiska ansvar är avgränsat och tydligt i förhandlingsresultatet. Eventuellt EU-stöd tillfaller samtliga aktieägare i bolaget. Kommunernas bokföringspraxis har beaktats under förhandlingarna och kommer även att beaktas i samband med kommunernas beslutsfattande.

Kommunerna betonar också vikten av en tydlig styrning av det byggande bolaget Västbanan Ab. En modell för detta har fastställts i det nu förhandlade avtalet. Bolagets styrelse ansvarar för projektet, och kommunerna utser ledamöter till styrelsen. På så sätt bevaras kommunernas möjlighet att delta i beslutsfattandet kring projektet och bolaget.

Den överenskomna styrningsmodellen säkerställer bolagets funktionsförutsättningar och skapar förutsättningar för både ekonomiskt och operativt fördelaktiga innovationer under genomförandet. Det är också väsentligt att det finns klara bestämmelser om ansvarsfördelningen under byggtiden mellan projektbolaget och Trafikledsverket, som förvaltar statens järnvägsnät.

Tidsplan för beslutsfattande i städernas och kommunernas fullmäktige:

Esbo 17.11
Åbo 17.11
Vichtis 1.12
Kyrkslätt 8.12
Salo 15.12
Lojo 15.12

Nyckelord

Kontakter

Ytterligare information:

Kai Mykkänen, stadsdirektör, Esbo
p. 043 826 5244
kai.mykkanen@espoo.fi

Tuomas Heikkinen, kanslichef, Åbo
050 559 0173
tuomas.heikkinen@turku.fi

Mika Mannervesi, livskraftsdirektör, Salo
044 778 5001
mika.mannervesi@salo.fi

Petra Ståhl, stadsdirektör, Lojo
040 135 9599
petra.stahl@lohja.fi

Erkki Eerola, kommundirektör, Vichtis
044 467 5231
erkki.eerola@vihti.fi

Virpi Sailas, kommundirektör, Kyrkslätt
040 528 9558
virpi.sailas@kirkkonummi.fi

Bilder

Järnvägsspår. På bildens vänstra sida finns klippor och på den högra sidan klippor täckta av grön vegetation.
I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen.
Pixabay
Ladda ned bild

Esbo stad

Esbo är en ansvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum och nätverksstruktur, där det är bra att bo, lära, arbeta och företaga för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Esbo.fi
Facebook
LinkedIn
YouTube

Andra språk

Följ Espoon kaupunki - Esbo stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad

Ympäristö- ja rakennuslautakunta: rakennusjärjestyksen luonnos nähtäville31.10.2025 09:03:45 EET | Tiedote

Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti kokouksessaan 30.10.2025 asettaa Espoon rakennusjärjestysluonnoksen nähtäville ajalle 5.11.–5.12.2025. Esittelijän kokouksessa muuttama ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Sen myötä luonnoksen sanamuotoja tarkennettiin ja siitä poistettiin epätarkoituksenmukaisia kohtia. Rakennusjärjestysluonnoksen muokattu versio julkaistaan keskiviikkona 5.11.2025 kokouksen pöytäkirjan yhteydessä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye