Palvelun aatelia 2025 –kilpailun finalistit on valittu

Jaa

Etelä-Savon kauppakamarin kaupan- ja palvelualan valiokunnan luotsaaman palvelukilpailun finalistit on valittu 175 ehdotuksen joukosta.

Palvelun aatelia -kilpailussa etsitään Etelä-Savon parasta palvelua ja tuodaan esiin maakunnan monipuolinen, korkeatasoinen palvelutarjonta. Tavoitteena on vahvistaa palvelualan arvostusta ja vetovoimaa sekä tehdä Etelä-Savosta entistä tunnetumpi hyvän palvelun maakuntana.

Kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa. Kuka tahansa sai ehdottaa mukaan palvelualan toimijoita, ja ehdotusaika oli avoinna toukokuusta elokuun alkuun 2025. Yhteensä saatiin 175 ehdotusta, jotka edustivat 116 yritystä. Kilpailuun saatiin ehdokkaita kaikista maakunnan kunnista – tänä vuonna eniten Savonlinnasta. Mukana oli lukuisia timanttisia toimijoita. 

Kilpailua luotsaa Etelä-Savon kauppakamarin kaupan- ja palvelualan valiokunta, joka on nyt käynyt ehdotukset läpi ja valinnut niiden joukosta 10 finalistia. Finalistien palvelun tasoon on tutustuttu myös mysteerishoppauksen merkeissä.

Finalistit 2025

Palvelun aatelia –kilpailun finalisteja on kymmenen kappaletta. Mukana on myös joitakin samoja viime vuoden finalisteja, mikä kertoo hienolla tavalla toiminnan jatkuvuudesta ja tasaisesta laadusta. Finalistit ja nostot tulleista perusteluista:

Bar Ylä, Juva: “Uskomattoman huomaavainen, ystävällinen ja palvelualtis paikka. Etenkin omistaja Antti Halonen ansaitsee tunnustuksen kovasta työstä Juvan tapahtumien järjestäjänä ja puuhamiehenä. Hän tekee työtä suurella sydämellä!” 

Fisuburger, Kangasniemi: “Fisuburger on loistava esimerkki paikallisesta yrittäjyydestä, jossa lähivesien kalasta syntyy herkullisia kalaruokia, asiakaspalvelu on aina ystävällistä ja aitoa, ja jatkuva kehittämisen halu on tuonut yritykselle ansaittua menestystä sekä mainetta, joka vahvistaa koko Etelä-Savon vetovoimaa.” 

Iloinen Lanka & Askartelu, Mikkeli: “Puodissa asiakaspalvelu on poikkeuksellisen ystävällistä ja asiantuntevaa – ongelmat ratkeavat hetkessä, ja asiakkaan tarpeet tunnistetaan hienovaraisesti, oli kyse sitten nopeasta asioinnista tai ajan kanssa kiertelemisestä.” 

Liukkosen kala, Hirvensalmi / Mäntyharju: “Hyvä, laaja sekä todella tuore valikoima ja lämmin palvelu, antaa paljon vinkkejä kalankäsittelyyn ja valmistukseen, myös perheen pienimmät huomioiden. Asioiminen saa innostumaan kalaruokien valmistuksesta ihan uudella tavalla!” 

Sale Hurissalo: “Koko kylän sydän: aivan huippu henkilökunta, palvelu ja tunnelma. Asiakkaan erikoisempiinkin pyyntöihin pyritään löytämään jokin ratkaisu, vaikkei suoraa vastausta olisi heti saatavilla. Koko kauppa on tehty asiakkaan tarpeet edellä. Erityismaininta myös kaikesta muusta, mitä kaupalla järjestetään, kuten kesäiset karaokeillat, jotka saavat koko kylän liikkeelle.” 

Spahotel Casino, Savonlinna: “Viime vuosina toiminta on noussut ihan uudelle tasolle: ihanaa henkilökuntaa, hyvää palvelua, hyvät ruuat ja hieno paikka! Palvelua aina saatavilla tarvittaessa, ja asiakkaalle kokemus näyttäytyy pienenä arjen luksuksena.” 

Specsavers, Savonlinna: “Liikkeessä asiakaspalvelu on poikkeuksellisen ystävällistä, osaavaa ja aidosti välittävää – jokainen asiakas huomioidaan yksilönä heti ovella, kysymykset otetaan vastaan arvostavasti ja apu löytyy aina hymyssä suin. Täällä kaikki tuntevat olevansa tervetulleita, ja asioinnista jää poikkeuksetta hyvä mieli.” 

Sulkavan Kioski Alanteen Helmi: “Pieneksi paikaksi erinomainen tarjonta ja laatu. Yhteisöllinen paikka, jossa niin vakiasiakkaat kuin uudetkin tuttavuudet huomioidaan, ja tila täyttyy aamusta iltaan hyväntuulisella puheensorinalla, tarinoilla ja hyvillä ruuilla. Henkilökunnan iloisuus ja tekemisen meininki sekä innostus omaan työhön välittyy myös asiakkaille.” 

Ysirauta, Pieksämäki: “Erittäin palveluhaluinen ja iloinen henkilökunta. Asiakasta kuunnellaan ja hänen toiveensa toteutetaan. Tulen aina hyvälle mielelle jo pihaan ajaessa ja moikatessa iloiselle henkilökunnalle. Liiketila on siisti ja tavarat loogisessa järjestyksessä.” 

Wanha Osula, Haukivuori: “Nuoret yrittäjät, iloinen asenne, ja mahtava palvelualttius. Siisti, hyvin järjestelty, hyvä kauppa, jossa iso valikoima ja paljon lisäpalveluja. Kiireetön, aurinkoinen tunnelma.” 

Voittajan julkistus Yrittäjägaalassa 

Voittaja julkistetaan ja kruunataan Palvelun aateliksi Yrittäjägaalassa 24.1.2026. Lisätietoa Yrittäjägaalasta tulossa pian. 

Yhteistyössä on voimaa 

Etelä-Savon kauppakamarin kanssa yhteistyössä 2025 kilpailun mahdollistaa: Etelä-Savon maakuntaliitto, Hirvensalmen kunta, Juvan kunta, Kangasniemen kunta, MEKS Kaakko, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei, Mäntyharjun kunta, OP Suur-Savo, Pieksämäen kaupunki, Puumalan kunta, Rantasalmen kunta, SaaraLiu, Savonlinnan kaupunki ja Sulkavan kunta.  

Lisätietoja kilpailusta: eskauppakamari.fi/palvelunaatelia 

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Savon kauppakamari

Kauppakamarikysely: Investointikustannukset, heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus hidastavat investointeja puhtaaseen siirtymään22.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien talouskysely paljastaa, että investointien kustannukset, vähäpäästöisten tuotteiden heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus ovat merkittävimpiä esteitä puhtaalle siirtymälle. Yli kolmannes yrityksistä kuitenkin kokee, ettei siirtymälle ole esteitä - erityisesti alle kymmenen henkilön yrityksissä. 45 prosenttia yrityksistä korosti kyselyssä lupaprosessien ja sääntelyn sujuvoittamista ensisijaisena toimena puhtaan siirtymän onnistumiseen.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdannearviot ottivat takapakkia keväästä - ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti parempaa3.10.2025 14:03:55 EEST | Tiedote

Yritysten arviot suhdannetilanteesta ottivat kauppamarien tuoreessa talouskyselyssä takapakkia verrattuna kevääseen. Heikkeneminen ei ole suuruudeltaan valtavaa, mutta se koskee laaja-alaisesti vastauksia niin liikevaihdon, tilauskantojen, viennin kuin henkilöstömäärienkin suhteen. Omalla toimialalla vallitsevia yleistunnelmia luonnehditaan pessimistisesti. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yrityksissä riittää silti edelleen uskoa kasvuun ja erityisesti siihen, että pidemmällä aikavälillä suhdanne on kirkastumassa. Ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti kuluvaa vuotta parempaa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdannenäkymät kirkastumassa – odotukset liikevaihdosta ja kannattavuudesta vahvistuneet alkuvuodesta23.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

"Kauppakamarien talouskysely osoittaa, että yritysten näkymät suhdanteen paranemisesta ovat jatkuneet. Vastaukset ovat myönteisempiä kuin alkuvuodesta, erityisesti odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden kehityksestä ovat vahvistuneet selvästi. Melko vaatimaton suhdanne jatkuu toistaiseksi, mutta yritysten tilanne on kehittymässä asteittain parempaan", summaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Vahvimmat todisteet elpymisen etenemisille koskevat liikevaihdon kasvuoletuksia. Valtakunnallisesti lähes 35 prosenttia vastaajista odotti liikevaihtonsa kasvavan seuraavan puolen vuoden aikana. Vain 16,5 prosenttia vastaajista ennakoi liikevaihtonsa pienenevän. Myös Etelä-Savossa odotukset liikevaihdon kasvusta ovat parantumassa vastausten mukaillessa valtakunnallista linjaa. Samoin jo toteutunut, eli alkuvuoden liikevaihto on kehittynyt selvästi paremmin kuin vuotta aiemmin: 37 prosenttia vastaajista kertoi liikevaihtonsa kehittyneen alkuvuodesta paremmin kuin viime vuonna vas

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye