Onko hyvinvointialueemme palveluissa helppo asioida? – Vastaa kyselyyn ja jaa kokemuksesi
Haluamme selvittää, miten yhdenvertaisia ja saavutettavia palvelumme ovat. Oletko päässyt esteettömästi vastaanotolle? Olivatko sinulle annetut potilasohjeet ymmärrettäviä? Oletko kokenut epäasiallista kohtelua tai syrjintää? Vastaa kyselyyn ja auta meitä parantamaan palveluita.
Saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta kartoittava kysely on nyt auki. Kyselyyn voi vastata seitsemällä alueellamme käytetyllä kielellä – ruotsiksi, suomeksi, englanniksi, ukrainaksi, vietnamiksi, somaliksi ja farsiksi.
Kyselyssä halutaan muun muassa tietää, kuinka sujuvaa hyvinvointialueen palveluista on löytää tietoa, miten liikkumisen tai kuulemisen haasteet on huomioitu tai onko vastaaja kohdannut syrjintää esimerkiksi iän, toimintakyvyn, etnisen taustan tai uskonnon vuoksi.
– Olemme luoneet kyselyn, jotta voimme nähdä palvelumme sellaisina kuin ne todella näyttäytyvät palvelujen käyttäjille, sanoo kehittämissuunnittelija Marjo Hannu-Jama.
Vastaukset tukena kehittämistyössä, henkilöstön koulutuksissa ja hyvinvointialueen suunnitelmissa
Tuloksia käsitellään osana laadun, turvallisuuden ja valvonnan vuosiraporttia alkuvuodesta 2026.
– Asiakaspalautetta kerätään ympäri vuoden kehittämistyön tueksi. Palautteet tarjoavat arvokasta tietoa, mutta luotettavampien vertailujen ja kehittämispäätösten tueksi tarvitaan systemaattisesti koottua tietoa, arvioi laatukoordinaattori Riika Mäki-Valtari.
Vastauksilla voidaan vaikuttaa palvelujen kehittämiseen ja siihen millaisia koulutuksia henkilöstölle tarjotaan. Hyödynnämme niitä myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman päivittämisessä.
Viimeinen vastauspäivä on 7. joulukuuta.
Vastaa kyselyyn verkossa
- suomeksi: https://my.roidu.com/a/mr68fN3EuGemukJU
- ruotsiksi: https://my.roidu.com/a/NJArrGQ3bXmF8b7R
- englanniksi: https://my.roidu.com/a/UWfTPs75UUW69UVs
- ukrainaksi: https://my.roidu.com/a/HmgojhXMACbgnQdw
- vietnamiksi: https://my.roidu.com/a/DXb4XeY9NMLyvjc7
- somaliksi: https://my.roidu.com/a/T2WxAuY2pfBtKuzJ
- farsiksi: https://my.roidu.com/a/KMpqYePaGEeWRtqy
tai nouda paperilomake:
- Kotouttamisyksikkö, Strengberginkatu 1, 68600 Pietarsaari
- OLKA-piste Mustasaaren terveyskeskus ja Vaasan keskussairaala H00
- Pohjanmaan yhdistykset, Korsholmanpuistikko 44, 2. kerros, 65100 Vaasa
- Kansalaisinfo Vaasa, Tammipiha, Teräksenkuja 1, Vaasa
- Welcome- office Vaasa, Tammipiha, Teräksenkuja 1
- Welcome- office Närpiö, Kirkkotie 2
Jos haluat paperiversion, voit myös soittaa tai lähettää tekstiviestin numeroon 040 136 5972.
Yhteyshenkilöt
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Riika Mäki-Valtarilaatukoordinaattori
Puh:040 635 0450riika.maki-valtari@ovph.fiMarjo Hannu-Jamakehittämissuunnittelija
Puh:040 136 5972marjo.hannu-jama@ovph.fiVälkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Tycker du att det är lätt att uträtta ärenden i vårt välfärdsområde? - Svara på enkäten och dela med dig av dina erfarenheter5.11.2025 09:50:22 EET | Pressmeddelande
Vi vill kartlägga hur jämlika och tillgängliga våra tjänster är. Har du kunnat besöka våra mottagningar obehindrat? Har våra patientanvisningar varit förståeliga? Har du upplevt osakligt bemötande eller diskriminering? Svara på enkäten och hjälp oss att förbättra vår service.
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
Hae järjestöavustusta3.11.2025 11:08:36 EET | Tiedote
Vuoden 2026 toiminta-avustusten, kumppanuusavustusten ja kerta-avustusten hakuaika on 3.11.-30.11.2025. Hakeminen tapahtuu digitaalisella kirjallisella hakemuksella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme