
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry kuuluu kokonaisuuteen
Erikoiskaupan liitto Etu ry
Fibermaxxing nostaa kuidun kunniaan – uusi hyvinvointitrendi korostaa suolistoterveyttä
Sosiaalisessa mediassa ja kansainvälisissä hyvinvointimedioissa puhutaan nyt fibermaxxingista – ruokavaliosta, jossa pyritään tietoisesti lisäämään ravintokuidun saantia kohti yksilölle optimaalisia määriä. Ilmiö sai alkunsa Yhdysvalloissa vuonna 2024, ja se on levinnyt nopeasti myös Eurooppaan ja Suomeen vuoden 2025 aikana.

Fibermaxxing on osa laajempaa maxxing-ilmiötä, jossa ihmiset optimoivat elintapojaan – esimerkiksi sleepmaxxing (unen maksimointi) ja proteinmaxxing (proteiinin maksimointi) ovat nousseet samansuuntaisesti suosioon. Nyt huomio kohdistuu kuidun terveyshyötyihin ja sen merkitykseen suolistomikrobiston hyvinvoinnille.
Kuitu on terveystrendien uusi kulmakivi
Fibermaxxing-trendi voidaan osin nähdä myös vastareaktiona viime vuosien proteiinivillitykseen – se suuntaa huomion kuidun hyötyihin ja nostaa ne ravitsemuskeskustelun keskiöön. Fibermaxxing-ajattelun taustalla on pyrkimys tukea suolistoterveyttä, verensokeritasapainoa, sydämen ja verisuonten hyvinvointia sekä painonhallintaa. Kuitupitoinen ruokavalio on yhdistetty moniin terveyshyötyihin, kuten parempaan kylläisyyden tunteeseen ja vähentyneeseen makeanhimoon.
Innostus ruokavalion kuitupitoisuuden kasvattamiseen näkyy selkeästi myös Ruohonjuuressa, jossa seurataan tarkasti asiakkaiden toiveita ja kansainvälisiä hyvinvointitrendejä. ”Asiakkaamme ovat hyvin tietoisia siitä, millaisia trendejä alalla on ja he tulevatkin trendaavien tuotteiden perässä nopeasti meille. Tällä hetkellä kuidut menevät kaupaksi todella hyvin ja kuitukategorian uutuuksista erityisesti fenuGUT-sarviapilansiemenjauhe on pompannut parhaiten myyvien tuotteiden joukkoon”, Ruohonjuuren markkinointi- ja valikoimajohtaja Päivi Korteniemi kertoo ja toteaa samaan hengenvetoon odottavansa innolla sitä, miten kuituinnostus lähtee kehittymään.
Korteniemi kokee fibermaxxing-ruokavalion ehdottomaksi eduksi sen helpon sovellettavuuden arkeen. Radikaaleja elämäntapamuutoksia ei tarvita vaan tavallisen ruokavalionsa saa kätevästi muokattua runsaskuituisemmaksi esimerkiksi suursuosioon ponnahtaneen fenuGUTin tai muiden kuitulisien avulla.
Kuitubuumi tuli tarpeeseen Suomessa
Tutkimusten mukaan suomalaisten kuidunsaanti jää tosiaan alle suositusten, keskimäärin noin 20 grammaan päivässä. Suomalaisten ravintosuositusten mukaan naisten tulisi saada kuitua vähintään 25 grammaa päivässä ja miesten 35 grammaa. Monet fibermaxxaajat tähtäävät terveyshyötyjen optimoimiseksi jopa 50–100 gramman päivittäiseen kuitumäärään, mikä on huomattavasti yli virallisten suositusten.
”Ryhdyimme kesällä seuraamaan fibermaxxing-ilmiötä terveystuotealan trendikentässä ja näyttää siltä, että kuitubuumi on rantautunut Suomeen. Kansanterveydenkin näkökulmasta olisi toivottavaa, että fibermaxxing ei jäisi vain edelläkävijöiden ilmiöksi, vaan leviäisi laajemmin arjen valintoihin”, sanoo Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.
Kuidun lisäämiseen uusia keinoja ja kiinnostusta myös tuotekehityksessä
Myös alan toimijat ovat huomanneet kasvavan kiinnostuksen kuitupitoisiin tuotteisiin.
”Kuitujen merkitys ymmärretään nyt aiempaa paremmin, ja se näkyy myös tuotekehityksessä. Päätimme reagoida nopeasti fibermaxxing -trendin vahvistumiseen ja toimme markkinoille sarviapilansiemenjauheesta valmistetun fenuGUT-tuotteen, joka edustaa uuden sukupolven kuituvalmisteita. Siinä yhdistyvät hyvä siedettävyys, luonnollinen alkuperä ja monipuolinen ravintosisältö. Näemme, että fenuGUTin kaltaiset tuotteet tukevat fibermaxxingin kaltaisia trendejä tekemällä kuidun lisäämisestä helppoa ja miellyttävää osaa päivittäistä ruokavaliota,” Larste tiivistää.
”fenuGUTin toiminnallisuus perustuu käytön yksinkertaisuuteen, sillä jo yksi ruokalusikallinen fenuGUT-sarviapilansiemenjauhetta päivässä riittäisi nostamaan keskivertosuomalaisen kuidunsaannin suositusten tasolle,” Larste jatkaa.
Terveystuotealalla uusia mahdollisuuksia
Terveys- ja ravitsemusalan toimijat seuraavat kiinnostuneina, miten fibermaxxing vaikuttaa kulutuskäyttäytymiseen. Kasvava kiinnostus suolistoterveyteen lisää kysyntää kuitupitoisille elintarvikkeille ja ravintolisille. Samalla ilmiö tukee kansanterveydellisiä tavoitteita, sillä riittävä kuidunsaanti liittyy kiinteästi monien sairauksien ehkäisyyn. ”Kuitujen korostaminen tuo ravitsemuskeskusteluun tervetullutta tasapainoa. Trendi osoittaa, että pienilläkin arkisilla valinnoilla voidaan tukea hyvinvointia”, Rönkkö toteaa.
Näin onnistut fibermaxxingissa
Kuitujen määrää on tärkeää lisätä vähitellen, jotta elimistö ehtii sopeutua ruokavalion muutokseen. Nosta kuitupitoisuutta ruokavaliossasi asteittain ja muista juoda riittävästi vettä, sillä kuitu sitoo itseensä runsaasti nestettä. Suosi luonnollisia kuitulähteitä, kuten täysjyväviljoja, palkokasveja ja siemeniä – sekä helppona lisänä runsaskuituista fenuGUTia. Kuuntele kehoasi ja säädä kuitujen määrää tarpeen mukaan, jotta olo pysyy hyvänä ja tasapainoisena.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami LarstetoimitusjohtajaHarmonia Life Oy
Puh:050 5114 057sami.larste@harmonia.fiwww.harmonia.fiPäivi KorteniemiasiakaskokemusjohtajaRuohonjuuri Oy
paivi.korteniemi@ruohonjuuri.fiwww.ruohonjuuri.fiMika RönkköToiminnanjohtajaSuomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Puh:+358 500 430 818mika.ronkko@terveystuotekauppa.fiwww.terveystuotekauppa.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry on valtakunnallinen luontaistuote- ja terveyskauppojen yhteistoimintajärjestö, jonka tavoitteena on parantaa luontaistuotealan erikoiskaupan toimintaedellytyksiä ja kannustaa kuluttajia terveellisiin elämäntapoihin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry
Pitkä ja perusteellinen selvitystyö avasi vuorenkilvelle tien ravintolisämarkkinoille23.12.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Arto Montosen kehittämä vuorenkilpivalmiste (Bergenia crassifolia) on jalkautunut markkinoille Suomessa. Taustalla on poikkeuksellisen pitkä ja perusteellinen selvitystyö, jossa on kartoitettu kasvin käyttöhistoriaa, turvallisuutta ja valmistusmenetelmiä usean vuoden ajan. Montonen sai työstään vuoden 2025 luonnontuotetoimija tunnustuksen Suomen luontoyrittäjyysverkostolta.
Uusi terveyskauppa avasi ovensa Kotkassa – BioPro Kotka tuo ravintolisät ja luonnonkosmetiikan lähelle asiakkaita19.12.2025 17:58:45 EET | Tiedote
Kotkan Keskuskadulle avattu uusi BioPro-myymälä palauttaa terveyskaupan kaupunkiin. Liike tarjoaa ravintolisiä, vitamiineja, luomuelintarvikkeita ja luontaiskosmetiikkaa, ja sen perustaja Anne Kultanen tekee paluun terveystuotealalle. Avauksen myötä vuonna 2022 perustettu BioPro-ketju kasvaa jo 20 myymälän kokoiseksi.
Ruohonjuuri tuo tammikuussa Lifen hyvinvointituoteperheen takaisin Suomeen5.12.2025 11:48:07 EET | Tiedote
Hyvinvointiketjut Life Nordic ja Ruohonjuuri aloittavat yhteistyön, jonka myötä kesällä Suomessa toimintansa lopettaneen Lifen ravintolisät ja hyvinvointituotteet palaavat takaisin Suomen markkinoille. Tuotteet tulevat myyntiin yksinoikeudella Ruohonjuuren myymälöihin ja verkkokauppaan tammikuussa 2026.
AITO-kauppa Malmin Maija Huhtikorpi palkittiin Pohjois-Helsingin vuoden 2025 Yksinyrittäjänä25.11.2025 11:54:58 EET | Tiedote
Pohjois-Helsingin alueen Yrittäjät ovat valinneet AITO-kauppa Malmin yrittäjä fytonomi laboratoriohoitaja Maija Huhtikorven vuoden 2025 Yksinyrittäjäksi.
Niko ja Santtu kertovat, mikä tekee tubettamisesta merkityksellistä21.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Kymmenen vuotta YouTubessa ja ensimmäinen elokuva julkaistu – tubettajat Niko ja Santtu avaavat TerveysSummitissa, miten pienet kohtaamiset fanien kanssa antavat merkitystä heidän työlleen ja miksi jokainen video mietitään tarkkaan läpi ennen julkaisua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

