Kotihoito kriisissä – SuPer vaatii välittömiä toimia hoidon turvaamiseksi
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaatii hallitukselta konkreettisia toimia kotihoidon resurssien varmistamiseksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreen selvityksen mukaan vain noin puolet kotihoidon iäkkäistä asiakkaista kokee saavansa riittävästi hoitoa. Tilanne on kestämätön niin vanhusten, heidän omaistensa kuin hoitajien näkökulmasta.

– Tyypillinen kotihoidon asiakas on muistisairas ja hänellä on suuri avun tarve kaikissa päivittäisissä toiminnoissaan, mutta palvelut eivät vastaa heidän tarpeisiinsa. Hallituksen on syytä perehtyä THL:n selvitykseen ja turvata resurssit leikkausten sijaan, sanoo SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.
THL:n mukaan vain 52 % kotihoitoa tuottavista yksiköistä pystyi toteuttamaan suunnitellun määrän palvelutunteja vuonna 2024. Alueelliset erot ovat suuria: Helsingissä palvelut toteutuvat suunnitellusti vain 11 % yksiköistä, kun Pohjois-Karjalassa luku on 86 %. Tämä rikkoo vanhuspalvelulain ja perustuslain vaatimuksia yhdenvertaisista palveluista.
SuPerin selvitykset kotihoidon tilasta vuosina 2015, 2018 ja 2022 kertovat muun muassa lähihoitajien jatkuvasta kiireestä ja asiakkaiden erittäin huonosta toimintakyvystä. Hoitajat kokevat, etteivät kaikki asiakkaat ole turvassa kotonaan, eivätkä hoitajat pysty suorittamaan kotihoidon palvelua asiakkaan parhaaksi.
Palvelulupaus ei riitä, lain vaatimuksia on tarkennettava
Kotihoidossa ei ole kirjattu lakiin ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitukseen rinnastettavissa olevaa ehdotonta vaatimusta minimiresursseista, vaan kotihoidon järjestämistä ja resursseja ohjaa lain yleinen vaatimus riittävistä palveluista. THL:n mukaan kotihoitoon tarvitaan selkeä palvelulupaus. SuPer katsoo, että lain vaatimuksia on tarkennettava.
Vanhuspalvelulaki, sosiaalihuoltolaki ja jopa Suomen perustuslaki edellyttävät, että vanhukset saavat ne palvelut, mitä heidän palvelutarpeensa edellyttävät. Yksinkertainen mittari on se, pystytäänkö vanhuksen palvelutarpeen edellyttämät palvelut tuottamaan. Jos nämä kriteerit eivät täyty, palvelutasoa on nostettava ja resursseja on silloin lisättävä.
– Palvelujen tulee vastata ihmisten tarpeisiin ja tarpeiden määrittelyn perustua yksilölliseen arviointiin. Ei riitä, että palveluja vain on olemassa, eikä palvelujen saatavuus saa riippua asuinpaikasta, Inberg painottaa.
– Jotta kotihoidon asiakkaiden palvelut pystytään turvaamaan ja toteuttamaan asiakas- ja potilasturvallisesti, lakia on tarkennettava. Viime aikoina olemme nähneet sen, miten hyvinvointialueet leikkaavat kaikesta ei-lakisääteisestä toiminnasta.
Hoivaköyhyys ajaa omaisten ja hoitajien uupumiseen
Suomessa hoivaköyhyys on todellisuutta. Jyväskylän yliopiston professori Teppo Krögerin mukaan vanhustenhoidosta puuttuu yli miljardi euroa. Hoivakriisi ei helpota palveluita keventämällä, koska vanhusten määrä kasvaa, joten myös hoivan tarve kasvaa.
THL:n selvityksessä todetaan, että joka viides omainen on uupunut, kuormittunut tai kykenemätön jatkamaan huolenpitoa. Etenkin muistisairaita iäkkäitä auttavat ovat kuormittuneita.
SuPerin selvitysten mukaan myös kotihoidon suurin ammattiryhmä, lähihoitajat, kokevat työssään kuormitusta. Kuormitus lisää sairauspoissaoloja ja hoitajien huolta vanhuksista. Tämä puolestaan lisää merkittävästi sijaiskustannuksia ja heikentää alan houkuttelevuutta.
SuPer vaatii, että hallitus ryhtyy välittömiin toimiin kotihoidon kriisin ratkaisemiseksi. Vanhusten oikeus hyvään hoitoon ja hoitajien oikeus kestävään työelämään eivät saa jäädä säästötoimien jalkoihin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi InbergPuheenjohtaja
Puh:040 705 9115Linkit
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry
SuPer on Suomen suurin toisen asteen koulutettujen sote-ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen hoitajien ammattiliitto.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
SuPer: Neuvottelut yksityisen sosiaalipalvelualan ja varhaiskasvatuksen työehtosopimuksista jatkuvat – neuvottelujen takaraja 31. joulukuuta22.12.2025 10:15:16 EET | Tiedote
SuPer neuvottelee lähihoitajien ja lastenhoitajien palkoista ja työehdoista. – Yksityisellä sektorilla tehdään samoja töitä kuin hyvinvointialueilla ja kunnissa, ja sen tulee näkyä työehdoissa. On yhtä lailla tärkeää pitää huolta hoitajien hyvinvoinnista ja palkkakehityksestä, puheenjohtaja Päivi Inberg sanoo.
Hyvinvointialueilla otetaan käyttöön uudet tasopalkkajärjestelmät18.12.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja pääsopijajärjestöt ovat sopineet uusien tasopalkkajärjestelmien käyttöönotosta hyvinvointialueilla. SuPer on pitkään kritisoinut sitä, että edellisessä järjestelmässä lisätehtävien ja uusien vastuiden saaminen ei näkynyt riittävästi palkkauksessa.
SuPer: Teknologia ei ole syy alittaa 0,6:n henkilöstömitoitusta – hoidon tarve usein suurempi8.12.2025 13:55:54 EET | Tiedote
Vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa 0,6:n henkilöstömitoitus on minimi, jota ei saa alittaa. – Teknologia voi tukea hoitotyötä, mutta se ei voi korvata läsnä olevaa, koulutettua hoitohenkilöstöä, joka vastaa ikäihmisten välittömästä hoivasta, turvallisuudesta sekä inhimillisestä kohtaamisesta, SuPerin puheenjohtaja Inberg sanoo.
SuPerin Inberg: Oppisopimusopiskelija ei saa työskennellä yksin ilman ohjausta8.12.2025 05:00:00 EET | Tiedote
SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa, että oppisopimusopiskelija ei saa työskennellä yksin ilman ohjausta. Sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja ohjausalalla on huomioitava vastuukysymykset, asiakas- ja potilasturvallisuus sekä työsuojelu. Yksin työskentely estää myös oppimisen ja ohjauksen toteutumisen tavoitteiden mukaisesti.
SuPer: Yksityisen varhaiskasvatuksen elinehto on kilpailukykyiset työehdot3.12.2025 09:55:40 EET | Tiedote
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer neuvottelee yhdessä muiden järjestöjen kanssa täysin uutta työehtosopimusta yksityiselle varhaiskasvatusalalle. Tärkeimpänä tavoitteena on varmistaa ammattilaisten saatavuus ja pysyvyys.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme