Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön
Östbanan Ab har valt ut den bansträckning som går vidare till fortsatt planering. De alternativa bansträckningarnas konsekvenser för miljön har utretts i stor utsträckning i förfarandet för miljökonsekvensbedömning. Den valda bansträckningen orsakar minst olägenheter och möjliggör mest nytta.

Flera olika alternativ för Östbanans sträckning från Flygbanan via Borgå till Kouvola har utretts i projektets miljökonsekvensbedömning (MKB). Östbanan Ab fortsätter projektets vidareplanering med den bansträckning som på basis av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning orsakar minst olägenheter för miljön och erbjuder mest nytta.
Östbanans sträckning viker av från Flygbanan och går i en tunnel under nästan hela Sibbo. Det slutliga beslutet om sträckningen och placeringen av tunnelstationen i Borgå förutsätter tilläggsutredningar. Till fortsatt planering går en sträckning ovan mark vid Kungsporten och en sträckning i tunnel. Från Borgå går sträckningen till Kouvola söder om Lappträsk.
”Till den allmänna planeringen har vi valt ut det bästa sträckningsalternativet som möjliggör en mångsidig utveckling av banan för person- och godstrafiken även i framtiden. Vår uppgift är att säkerställa att Östbanan främjar inte bara en smidig trafik utan också en miljöansvarig infrastrukturplanering och en jämlik utveckling av områdena”, säger Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
Bansträckningens totala längd från Flygbanan till Kouvola är cirka 118 kilometer. Av detta är 110 kilometer helt nytt banavsnitt och av det ligger 19 kilometer i en tunnel från Flygbanan under Sibbo. Vid Borgå är tunnelalternativets längd 15 kilometer. Bansträckningen kommer att ha 53 broar.
”Vi har utrett de alternativa bansträckningarnas betydande konsekvenser för miljön – för naturen, människorna och samhällena – i mycket stor utsträckning under MKB-förfarandet. Vi har låtit göra många utredningar och vi har haft en aktiv växelverkan med invånarna, markägarna och andra aktörer i planeringsområdet. De har gett oss hundratals kommentarer och respons. Vårt val grundar sig på ett mycket omfattande kunskapsunderlag”, berättar Petteri Portaankorva.
Östbanan Ab:s styrelse fattade beslut om valet av banlinje och det har presentats under projektbolagets delägarstämma. Projektets kostnadskalkyl färdigställs i mars som en del av projektbedömningen.
Enligt MKB-förordningen ska MKB-beskrivningen beskriva de huvudsakliga orsakerna till valet av alternativ. Kontaktmyndigheten lägger fram MKB-beskrivningen för Östbanan för påseende i 60 dagar i januari. Under denna tid presenteras MKB-beskrivningen vid offentliga tillställningar i kommunerna i planeringsområdet och det går att lämna utlåtanden och åsikter om beskrivningen.
Projektets nästa skede, alltså utarbetandet av utredningsplanen, inleds uppskattningsvis i mars.
”Vi vill informera om den sträckning som går till utredningsplanen i god tid så att behandlingen av MKB-beskrivningen och övergången till utredningsplaneringsskedet sker öppet och i god växelverkan. Samtidigt får invånarna och markägarna i banans planeringsområde den information de förväntar sig om den bansträckning som framskrider till fortsatt planering”, säger Petteri Portaankorva.
Östbanans bansträckning som går till fortsatt planering
Banavsnittet Flygbanan–Backas
-
I MKB-förfarandet har fem olika sträckningsalternativ granskats
-
Till fortsatt planering går sträckningen söder om Nickby (alternativ NE).
-
Alternativets fördelar: den kortaste sträckningen och restiden, minst konsekvenserna för människorna och naturen, minst antal parter som orsakas olägenheter i fråga om stomljud, vibrationer och buller
Banavsnittet Backas–Björkdal
-
Borgå station ligger på banavsnittet
-
I MKB-förfarandet har man granskat ett alternativ ovan jord och två alternativ som går i en tunnel
-
Att välja sträckning mellan alternativet som går ovan jord och tunnelalternativet förutsätter att man utför tilläggsutredningar, såsom undersökningar av jordmånen och berggrunden. Dessa möjliggörs i utredningsplaneringsskedet
-
Kungsportens (alternativ K) och stickspårets sträckning (K+) samt en tunnelsträckning tas med i den fortsatta planeringen
-
Borgå stad förväntas komma med sin åsikt om det tunnelalternativ som är bäst för staden innan sommaren 2026
Banavsnittet Björkdal–Teuroinen
-
I MKB-förfarandet har tre olika sträckningsalternativ granskats
-
Till fortsatt planering går sträckningen söder om Lappträsk (alternativ LE).
-
Alternativets fördelar: minst olägenheter, möjliggör i framtiden flera stationsplatser (Forsby, Lappträsk, Elimä), stöder Östra kustbanans sträckning och eventuellt utnyttjande av Lahtis–Lovisabanan
Banavsnittet Teuroinen–Koria
-
I MKB-förfarandet har man granskat ett sträckningsalternativ som går vidare till utredningsplaneringsskedet
Kontakter
Petteri PortaankorvaVerkställande direktörItärata Oy
Tel:050 357 7581petteri.portaankorva@itarata.fiMinna WeurlanderPlaneringsdirektörItärata Oy
Tel:040 530 3496minna.weurlander@itarata.fiKatri ParikkaAnsvars- och kommunikationsdirektörItärata Oy
Tel:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiBilder







Länkar
Östbanan Ab
Östbanan Ab har till uppgift att planera en snabb järnvägsförbindelse från Flygbanan via Borgå till Kouvola och att möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar ca två miljoner invånare i sju landskap. Östbanan ägs av finska staten (51 %), som representeras av kommunikationsministeriet, samt av 24 kommuner och städer. Östbanan ingår i stomnätet i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T (Trans-European Transport Network).
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Utredning bedömer effekterna av Östbanan på befolkningen och den regionala utvecklingen i östra Finland26.8.2025 09:01:13 EEST | Pressmeddelande
Vid Östra Finlands universitet utreds hur genomförandet av Östbanan påverkar tillgängligheten och livskraften i östra Finland. Kärnan i granskningen är företagens placering och antalet arbetsplatser. Utredningen ger helt ny information om utvecklingsmöjligheterna i östra Finland.
Selvitys arvioi Itäradan vaikutuksia itäisen Suomen väestöön ja aluekehitykseen26.8.2025 09:01:13 EEST | Tiedote
Itä-Suomen yliopistossa selvitetään, miten Itäradan toteutuminen vaikuttaisi itäisen Suomen saavutettavuuteen ja elinvoimaisuuteen. Tarkastelun ytimessä ovat yritysten sijoittuminen ja työpaikkojen määrä. Selvitys tuottaa aivan uutta tietoa itäisen Suomen kehitysmahdollisuuksista.
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum