Itärata Oy

Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön

Dela

Östbanan Ab har valt ut den bansträckning som går vidare till fortsatt planering. De alternativa bansträckningarnas konsekvenser för miljön har utretts i stor utsträckning i förfarandet för miljökonsekvensbedömning. Den valda bansträckningen orsakar minst olägenheter och möjliggör mest nytta.

Illustrationsbild av området kring stationen Kungsporten.
Illustrationsbild av området kring stationen Kungsporten. Östbanan Ab

Flera olika alternativ för Östbanans sträckning från Flygbanan via Borgå till Kouvola har utretts i projektets miljökonsekvensbedömning (MKB). Östbanan Ab fortsätter projektets vidareplanering med den bansträckning som på basis av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning orsakar minst olägenheter för miljön och erbjuder mest nytta.  

Östbanans sträckning viker av från Flygbanan och går i en tunnel under nästan hela Sibbo. Det slutliga beslutet om sträckningen och placeringen av tunnelstationen i Borgå förutsätter tilläggsutredningar. Till fortsatt planering går en sträckning ovan mark vid Kungsporten och en sträckning i tunnel. Från Borgå går sträckningen till Kouvola söder om Lappträsk.  

”Till den allmänna planeringen har vi valt ut det bästa sträckningsalternativet som möjliggör en mångsidig utveckling av banan för person- och godstrafiken även i framtiden. Vår uppgift är att säkerställa att Östbanan främjar inte bara en smidig trafik utan också en miljöansvarig infrastrukturplanering och en jämlik utveckling av områdena”, säger Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab. 

Bansträckningens totala längd från Flygbanan till Kouvola är cirka 118 kilometer. Av detta är 110 kilometer helt nytt banavsnitt och av det ligger 19 kilometer i en tunnel från Flygbanan under Sibbo. Vid Borgå är tunnelalternativets längd 15 kilometer. Bansträckningen kommer att ha 53 broar.   

”Vi har utrett de alternativa bansträckningarnas betydande konsekvenser för miljön – för naturen, människorna och samhällena – i mycket stor utsträckning under MKB-förfarandet. Vi har låtit göra många utredningar och vi har haft en aktiv växelverkan med invånarna, markägarna och andra aktörer i planeringsområdet. De har gett oss hundratals kommentarer och respons. Vårt val grundar sig på ett mycket omfattande kunskapsunderlag”, berättar Petteri Portaankorva. 

Östbanan Ab:s styrelse fattade beslut om valet av banlinje och det har presentats under projektbolagets delägarstämma. Projektets kostnadskalkyl färdigställs i mars som en del av projektbedömningen. 

Enligt MKB-förordningen ska MKB-beskrivningen beskriva de huvudsakliga orsakerna till valet av alternativ. Kontaktmyndigheten lägger fram MKB-beskrivningen för Östbanan för påseende i 60 dagar i januari. Under denna tid presenteras MKB-beskrivningen vid offentliga tillställningar i kommunerna i planeringsområdet och det går att lämna utlåtanden och åsikter om beskrivningen.   

Projektets nästa skede, alltså utarbetandet av utredningsplanen, inleds uppskattningsvis i mars. 

”Vi vill informera om den sträckning som går till utredningsplanen i god tid så att behandlingen av MKB-beskrivningen och övergången till utredningsplaneringsskedet sker öppet och i god växelverkan. Samtidigt får invånarna och markägarna i banans planeringsområde den information de förväntar sig om den bansträckning som framskrider till fortsatt planering”, säger Petteri Portaankorva.  

Östbanans bansträckning som går till fortsatt planering 

Banavsnittet Flygbanan–Backas  

  • I MKB-förfarandet har fem olika sträckningsalternativ granskats 

  • Till fortsatt planering går sträckningen söder om Nickby (alternativ NE). 

  • Alternativets fördelar: den kortaste sträckningen och restiden, minst konsekvenserna för människorna och naturen, minst antal parter som orsakas olägenheter i fråga om stomljud, vibrationer och buller 

Banavsnittet Backas–Björkdal 

  • Borgå station ligger på banavsnittet  

  • I MKB-förfarandet har man granskat ett alternativ ovan jord och två alternativ som går i en tunnel 

  • Att välja sträckning mellan alternativet som går ovan jord och tunnelalternativet förutsätter att man utför tilläggsutredningar, såsom undersökningar av jordmånen och berggrunden. Dessa möjliggörs i utredningsplaneringsskedet 

  • Kungsportens (alternativ K) och stickspårets sträckning (K+) samt en tunnelsträckning tas med i den fortsatta planeringen 

  • Borgå stad förväntas komma med sin åsikt om det tunnelalternativ som är bäst för staden innan sommaren 2026 

Banavsnittet Björkdal–Teuroinen 

  • I MKB-förfarandet har tre olika sträckningsalternativ granskats 

  • Till fortsatt planering går sträckningen söder om Lappträsk (alternativ LE). 

  • Alternativets fördelar: minst olägenheter, möjliggör i framtiden flera stationsplatser (Forsby, Lappträsk, Elimä), stöder Östra kustbanans sträckning och eventuellt utnyttjande av Lahtis–Lovisabanan 

Banavsnittet Teuroinen–Koria 

  • I MKB-förfarandet har man granskat ett sträckningsalternativ som går vidare till utredningsplaneringsskedet 

Kontakter

Bilder

Illustrationsbild av järnvägsbron som korsar Borgå å.
Illustrationsbild av järnvägsbron som korsar Borgå å.
Östbanan Ab
Ladda ned bild
Illustrationsbild av området kring stationen Kungsporten.
Illustrationsbild av området kring stationen Kungsporten.
Östbanan Ab
Ladda ned bild
Illustrationsbild av området kring Borgås närtrafikstation.
Illustrationsbild av området kring Borgås närtrafikstation.
Östbanan Ab
Ladda ned bild
Den bansträckning som går vidare till fortsatt planering för Östbanan samt övriga alternativ för bansträckning som ingår i MKB-förfarandet.
Den bansträckning som går vidare till fortsatt planering för Östbanan samt övriga alternativ för bansträckning som ingår i MKB-förfarandet.
Östbanan Ab
Ladda ned bild
Den bansträckning som går vidare till fortsatt planering för Östbanan samt de alternativ för bansträckning som ingår i MKB-förfarandet på banavsnittet Flygbanan–Backas.
Den bansträckning som går vidare till fortsatt planering för Östbanan samt de alternativ för bansträckning som ingår i MKB-förfarandet på banavsnittet Flygbanan–Backas.
Östbanan Ab
Ladda ned bild
De bansträckningsalternativ som går vidare till fortsatt planering för Östbanan på banavsnittet Backas–Björkdal: en sträckning ovan mark vid Kungsporten och en av två sträckningar i tunnel.
De bansträckningsalternativ som går vidare till fortsatt planering för Östbanan på banavsnittet Backas–Björkdal: en sträckning ovan mark vid Kungsporten och en av två sträckningar i tunnel.
Östbanan Ab
Ladda ned bild
Den bansträckning som går vidare till fortsatt planering för Östbanan samt övriga alternativ för bansträckning som ingår i MKB-förfarandet på banavsnitten Björkdal–Teuroinen och Teuroinen–Koria.
Den bansträckning som går vidare till fortsatt planering för Östbanan samt övriga alternativ för bansträckning som ingår i MKB-förfarandet på banavsnitten Björkdal–Teuroinen och Teuroinen–Koria.
Östbanan Ab
Ladda ned bild

Länkar

Östbanan Ab

Östbanan Ab har till uppgift att planera en snabb järnvägsförbindelse från Flygbanan via Borgå till Kouvola och att möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar ca två miljoner invånare i sju landskap. Östbanan ägs av finska staten (51  %), som representeras av kommunikationsministeriet, samt av 24 kommuner och städer. Östbanan ingår i stomnätet i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T (Trans-European Transport Network).

Andra språk

Följ Itärata Oy

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy

Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu

Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye