Älä kulje ohi: AINOA ja Jumbo tekevät yhteistyötä kiusaamisen ehkäisemiseksi
Kauppakeskukset ovat monelle nuorelle tärkeä kohtaamispaikka. AINOA ja Jumbo haluavat varmistaa, että jokainen nuori voi tuntea olonsa turvalliseksi kauppakeskuksessa.

Kauppakeskus AINOA sai kunniamaininnan vastuullisuustyöstään Suomen Kauppakeskusyhdistyksen Vuoden kauppakeskusteko -palkitsemisessa. Tunnustus myönnettiin Älä kulje ohi -vastuullisuusteolle, joka rohkaisee aikuisia puuttumaan lasten ja nuorten kohtaamaan kiusaamiseen.
AINOAssa henkilöstöä on koulutettu tunnistamaan kiusaamistilanteet ja puuttumaan niihin. Kampanjan viesti on yksinkertainen: kun näet kiusaamista, älä kulje ohi.
– Kauppakeskukset ovat nuorten luontaisia kohtaamispaikkoja, ja siksi haluamme kantaa vastuumme. Kiusaamiseen puuttuminen on ennen kaikkea välittämistä. Pienikin teko voi muuttaa tilanteen nuoren näkökulmasta kokonaan, AINOAn kauppakeskusjohtaja Marja-Liisa Finska kertoo.
Tuomaristo kiitti Älä kulje ohi -tekoa siitä, että se tarttuu kiusaamisilmiöön uudella ja arkeen kiinnittyvällä tavalla. Kampanja pohjautuu nuorten omiin havaintoihin ja kokemuksiin, mikä tekee ilmiöstä tunnistettavan ja todellisen. Arvioissa korostui myös, että vastuullisuustyö antaa aikuisille konkreettisia keinoja ja tavan toimia silloin, kun he huomaavat kiusaamista. Lisäksi toimintamallin nähtiin olevan helposti laajennettavissa myös muihin kauppakeskuksiin.
Siksi seuraava askel oli luonteva: AINOA haastoi Suomen Kauppakeskusyhdistyksen seminaarissa kauppakeskus Jumbon mukaan edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia. Kyse ei ole yksittäisestä kampanjasta, vaan jatkuvasta vastuun kantamisesta siitä, miten kohtelemme toisiamme yhteisissä tiloissa.
Jumbo otti kutsun vastaan, ja työ jatkuu nyt rinnakkain Espoossa ja Vantaalla.
– Otimme innolla vastaan AINOAn haasteen, sillä haluamme olla mukana varmistamassa, että jokainen lapsi ja nuori tuntee olonsa turvalliseksi. Älä kulje ohi -teko tukee hyvin asettamiamme vastuullisuustavoitteita ja Jumbon omaa Suomen suurin vastuullisuuskerroin -konseptiamme. Yhteistyöllä AINOAn kanssa ja hyväksi todettuja käytäntöjä jakamalla saamme yhdessä aikaan suuremman vaikuttavuuden, Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro sanoo.

AINOAn toiveena on, että Älä kulje ohi -teosta kasvaa toimintamalli, jonka myös muut kauppakeskukset voivat ottaa käyttöönsä. Kampanjan materiaalit ja koulutusrunko ovat jo valmiina ja helposti jaettavissa.
– Toivomme, että tästä kasvaa kaikkien kauppakeskusten yhteinen valtakunnallinen teko. Yhdessä meillä on konkreettinen mahdollisuus vaikuttaa nuorten turvallisuuden tunteeseen joka päivä, Finska sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja-Liisa FinskaKauppakeskusjohtaja, AINOA
Puh:+358 50 388 3278marja-liisa.finska@lahitapiola.fiOlli Lehtoarokauppakeskusjohtaja, Jumbo
Puh:+358 50 303 9206olli.lehtoaro@jumbo.fiKuvat

Linkit
Kauppakeskus AINOA
Kauppakeskus AINOA on kasvanut Tapiolan honkien helmoissa uniikiksi, yli sadan rakkaudella rakennetun erikoisliikkeen, ravintolan ja kahvilan yhdistelmäksi. Vuonna 2024 AINOAssa vieraili ennätykselliset 10,2 miljoonaa kävijää ja myynti kohosi yli 230 miljoonaan euroon. AINOA on sydämeltään suuri kauppakeskus, jonka omistaa kotimainen Lähitapiolan Keskustakiinteistöt Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kauppakeskus AINOA
Kappahl palaa juurilleen ja avaa myymälän kauppakeskus AINOAssa Tapiolassa18.9.2025 11:26:12 EEST | Tiedote
Muotiketju Kappahl avaa uuden myymälän kauppakeskus AINOAssa Espoossa marraskuussa 2025.
AINOAn kävijämäärä ja myynti kasvoivat uudistusten aikana4.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Vuosi 2025 on ollut kauppakeskus AINOAlle uudistusten ja uusien alkujen aikaa. Samalla asiakkaat ovat löytäneet keskuksen entistä paremmin.
AINOAlla ennätyksellinen vuosi – myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudun keskiarvoa vahvemmin10.3.2025 12:15:00 EET | Tiedote
Espoolaisen AINOAn kävijämäärä nousi vuonna 2024 ennätykselliseen 10,2 miljoonaan ja myynti ylitti 230 miljoonaa euroa. Kasvu näkyi erityisesti muodin, hyvinvointipalveluiden ja ravintolamyynnin vahvistumisena.
AINOAn päivittäistavaratarjonta vahvistuu – Lidl avaa uuden myymälän kauppakeskukseen26.2.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskus AINOAn vahva päivittäistavaratarjonta täydentyy entisestään, kun Lidl avaa uuden myymälänsä kauppakeskukseen viimeistään vuonna 2027. Uusi toimija tulee M-kerrokseen neljänneksi päivittäistavarakaupaksi, mikä vahvistaa AINOAn asemaa arjen sujuvana ostospaikkana. – On hienoa toivottaa Lidl tervetulleeksi AINOAan. Asiakkaamme arvostavat ruokakauppojen monipuolista tarjontaa ja sujuvaa asiointia. Lidlin myötä pystymme palvelemaan heitä entistä paremmin, kauppakeskusjohtaja Marja-Liisa Finska iloitsee. M-kerros on vakiintunut päivittäisostamisen alueeksi, jossa toimivat jo K-Supermarket Tapiola, S-market Tapiola, K-Market ja Alko. Uusi, noin 1600 neliömetrin kokoinen Lidl-myymälä täydentää palvelutarjontaa luontevasti ja tuo asiakkaille lisää valinnanvaraa päivittäisiin ostoksiin. – Kaikki toimijamme ovat meille tärkeitä, ja rakennamme kauppakeskusta aidosti asiakkaidemme tarpeita kuunnellen. Olemme tunnistaneet, että suuri osa asiakkaistamme tekee ostoksia meillä päivittäin,
Meidän lapset -taidenäyttely kauppakeskus AINOAssa antaa äänen kiusatuille9.9.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskus AINOAn tiloissa avautuu loppuvuodeksi Meidän lapset -taidenäyttely, joka antaa äänen kiusaamista kokeneille taiteilija Minna Pietarisen teosten kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
