Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Mångservicecentralen Toivo erbjuder tillgängliga och trygga lokaler samt effektiva tjänster på ett och samma ställe

Dela

Flera olika tjänster för klienter inom missbrukarvården som tidigare funnits på olika håll i Åbo kommer nu att koncentreras till den nya multiservicecentralen Toivo i Tallbacken i Åbo. Lokalerna i Toivo är mer tillgängliga än på de tidigare verksamhetsställena och har fler kundplatser. Många social- och hälsocentraltjänster för kunder som behöver stöd har redan koncentrerats till Tallbacken. Toivo öppnas stegvis under november.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Tre olika enheter placeras i mångservicecentralen Toivo: tjänsterna inom socialt arbete vid mental- och missbrukarvården i Åbo, det tillfälliga boendet Etappi (som funnits i Tallbacken redan tidigare) och hälsorådgivningen Milli. Nästa år öppnas en ny verksamhet i mångservicecentralens övre våning, nämligen Etappis enhet för bedömning och boendeträning med 34 platser. Enheten ska tillhandahålla bedömningsperioder och boendeträning för klienter inom mentalvårds- och missbruksrehabilitering.

Etappis dagcenter fördubblar sin kapacitet och rymmer nu 100 klienter istället för 50, och antalet platser vid det tillfälliga boendet har utökats från 16 till 26.

Hälsorådgivningen Mills nya lokaler är betydligt bättre anpassade till hälso- och sjukvårdens krav jämfört med de tidigare.

Även trivseln och säkerheten för både kunder och personal beaktas bättre i den nya mångservicecentralen.

Nya samarbetsmöjligheter inom Varha och med tredje sektorn

På Tallbackens område finns sedan i våras enheter för avgiftnings- och tillnyktringsvård samt rehabilitering inom missbrukarvården. Därutöver finns en social- och hälsocentral och flera enheter inom sjukhustjänster samt laboratorie- och bilddiagnostiktjänster. Den nya mångservicecentralen kommer att utgöra en viktig del av de tjänster som redan finns på området.

Genom att koncentrera tjänsterna kan vi förbättra servicens effektivitet och kostnadseffektivitet, samt säkerställa att kunderna vid Egentliga Finlands välfärdsområde får tjänster av god kvalitet och i rätt tid, säger Marika Lehtinen, chef för tjänster för personer i arbetsför ålder.

Toivos lokaler har planerats för mångsidig verksamhet. Förväntningarna på samarbete är höga, eftersom byggnaden rymmer flera av Varhas egna enheter.

– Framöver kommer man också att bjuda in aktörer från tredje sektorn samt andra enheter inom Varha, såsom missbruks- och mentalvårdstjänsterna inom hälso- och sjukvården och kundhandledningen Fackla. Byggnaden ska bli ett centrum för samarbete inom mental- och missbrukarvård, säger Marika Bulasoff, chef för boendeservice inom mentalvård och missbrukarvård och Leena Lahti, chef för tjänster inom mentalvård och missbrukarvård.

Vid hälsorådgivningen Milli verkar redan nu aktörer inom tredje sektorn, och man utreder ytterligare samarbetsmöjligheter.

– Vi har länge haft som mål att inleda kamratverksamhet, och avsikten är att den ska komma igång i samband med flytten, säger Mia Ketonen, avdelningsskötare på Milli.

Nya lokaler, rutiner och tjänster kräver anpassning

De nya lokalerna och tjänsterna kräver anpassning av både personal och kunder. Frågor som personalen har lyft fram tas också i beaktande när tjänsterna utvecklas, samtidigt som kundernas behov står i centrum.

Till exempel har hälsorådgivningen Milli funnits på samma adress i centrum av Åbo i över 20 år. Flytten till Tallbackan kan således orsaka utmaningar för en del av kunderna.

– Vi tror att våra kunder kommer att hitta oss, bland annat med hjälp av effektivare kommunikation. Samtidigt vill vi också nå ut till nya kunder som behöver våra tjänster, säger Mia Ketonen.

Användningen av arbetslokalerna i Toivo förändras också i och med att hela Varhas personal kan använda dem. Några egna arbetsrum finns inte längre, utan de reserveras utifrån användningsbehovet.  

– På så sätt kan de nya lokalerna utnyttjas av hela organisationen både kostnadseffektivt och ändamålsenligt, säger Marika Bulasoff och Leena Lahti.

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Välfärdsplan 2026–2029: Egentliga Finland behöver ett eget ”Norra Karelen-projekt”7.11.2025 10:55:03 EET | Pressmeddelande

Levnadsvanorna hos invånare i Egentliga Finland är alarmerande dåliga jämfört med resten av landet. Detta framgår av de senaste nationella undersökningarna. Sjukdomar som orsakas av levnadsvanor belastar vården och det behövs kraftfullare insatser för att förebygga dem. Egentliga Finlands välfärdsområdes nya välfärdsplan erbjuder konkreta åtgärder som kan genomföras tillsammans med kommuner och organisationer.

Hyvinvointisuunnitelma 2026–2029: Varsinais-Suomessa tarvetta omalle Pohjois-Karjala -projektille7.11.2025 10:55:03 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten elintavat ovat hälyttävän huonot muuhun maahan verrattuna. Tämä käy ilmi viimeaikaisista kansallisista selvityksistä. Elintapasairaudet kuormittavat terveydenhuoltoa ja niiden ehkäisyyn tarvitaan entistä voimakkaampia toimia. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen uusi hyvinvointisuunnitelma tarjoaa konkreettisia toimenpiteitä toteutettavaksi yhdessä kuntien ja järjestöjen kanssa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye