Varo Black Friday -huijauksia – Näin asioit verkossa turvallisesti loppuvuoden tarjouskimaran keskellä
Loppuvuoden alennukset ja joulumarkkinan alku ovat huijausyritysten kulta-aikaa digitaalisissa kanavissa. Tarjousviestien ja hakukoneista löytyvien verkkokauppojen kanssa kannattaa olla erityisen tarkkana.

Black Friday tuo mukanaan houkuttelevia tarjouksia ja ostohuumaa, mutta samalla se on vuoden vilkkainta aikaa verkkohuijauksissa. Kiire ja nopeat päätökset luovat otollisen maaperän huijauksille, kuten väärennetyille verkkokaupoille ja tekaistuille toimitusilmoituksille, jotka ovat todellisuudessa kalasteluviestejä.
”Huijarit pyrkivät hyötymään alennusmyynneille ominaisesta nopeudesta – tuotteita on rajoitettu määrä ja tarjous voimassa vain hetken. Tarjouskimaran keskellä huijausviestin erottaminen aidosta voi olla tavanomaista haastavampaa, kun samanlaista viestiä on paljon eri digikanavissa”, Telian lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Vesa Reijonen sanoo.
”Loppuvuoden salama-alennukset ja tuotteiden rajallinen saatavuus ovat omiaan luomaan kiireen tuntua. Usein väärennetyt verkkokaupat tarjoavat ”liian hyviä” alennuksia, jotka houkuttelevat ostoksille”, Reijonen kertoo.
Väärennetyt verkkokaupat sekä esimerkiksi kuljetuspalveluiden nimissä tulevat viestit voivat näyttää uskottavilta. Tekoälyllä tehdyt syväväärennökset tekevät niistä entistä vaikeampia tunnistaa.
”Rikolliset kopioivat tunnettujen brändien ulkoasua ja käyttävät niin sosiaalisen median mainoksia kuin hakukonenäkyvyyttä ohjatakseen pahaa-aavistamattomia shoppailijoita väärennetyille sivustoille”, Reijonen sanoo.
Huijausten välttämiseksi kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Reijosen mukaan riskit huijaukseen lankeamiseen nousevat, kun keskittyminen herpaantuu.
”Kuka tahansa voi joutua huijauksen kohteeksi huonossa hetkessä. Useimmiten kiire ja ajattelemattomuus altistavat huijauksille. Vanha viisaus pätee tässäkin, eli jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, on se todennäköisesti huijaus”, Reijonen summaa.
Telian vinkit turvallisiin verkko-ostoksiin
- Tallenna säännöllisesti käyttämäsi verkkokaupat nettiselaimesi kirjanmerkkeihin, niin tiedät asioivasi oikealla sivustolla.
- Ole tarkkana linkkien kanssa. Ennen linkin klikkaamista, varmista, että viesti on saapunut aidolta lähettäjältä. Jos epäröit, mene suoraan yrityksen verkkokauppaan katsomaan, löytyykö tarjous sieltä.
- Käytä ainoastaan tunnettuja ja turvallisia verkkokauppoja. Uuden tai poikkeuksellisen hyviä tarjouksia tarjoavan verkkokaupan maine kannattaa tarkistaa kirjoittamalla hakukoneeseen verkkokaupan nimi ja lukea yrityksen saamia arvioita.
- Tunnistaudu turvallisesti mobiilivarmenteella. Mobiilivarmenne on helppo ja turvallinen tapa tunnistautumiseen myös verkkokauppaostoksissa.
- Varmista laitteiden ajantasainen tietoturva. Laitteiden tuoreimmat ohjelmistopäivitykset sisältävät usein tärkeitä parannuksia tietoturvaan. Myös erillinen tietoturvasovellus voi auttaa huijaussivustojen ja -viestien tunnistamisessa.
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Puhelinmarkkinassa käänne: kierrätyspuhelimet ohittivat Telialla suosituimman uuden puhelimen myynnin3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telian lokakuun myyntitilastoissa näkyy kuluttajien kasvava kiinnostus kiertotalouteen. Recycled-puhelimia myytiin jo enemmän kuin myydyintä uutta älypuhelinta.
Telian TV-asiakkaille maksutta urheilukanava ja brittiläisen suoratoistopalvelun sisällöt31.10.2025 09:36:22 EET | Tiedote
Marraskuun alusta Telia Play -asiakkaat näkevät Eurosport 1 -kanavan ja brittiläisen BritBox -suoratoistopalvelun sisällöt maksutta.
Asiakkaiden laitehankintojen maksaminen uudistuu Telialla – yli puolet laitemyynnistä tapahtuu rahoituksella30.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telia tuo kuluttaja-asiakkailleen muiden perinteisten maksutapojen rinnalle uusina vaihtoehtoina joustavat Klarnan maksutavat ja MobilePayn nopean maksamisen.
Kysely: Kyberyökkäykset huolettavat edelleen yrittäjiä – yhä useammassa yrityksessä ollaan huolissaan kybervakoilusta29.10.2025 12:10:00 EET | Tiedote
Yli puolet yrittäjistä on huolissaan kyberhyökkäyksistä, käy ilmi Telian kyselystä. Erityisesti kybervakoiluun liittyvät huolet ovat nousseet voimakkaasti yrittäjien keskuudessa.
Telia ja Wolt uudistavat elektroniikan ostamista – tuotteet kotiovelle tunnissa24.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tiivistyvän yhteistyön ansiosta suomalaiset voivat tilata Telian tuotteita Woltin sovelluksen välityksellä ja saada ne kotiin jopa tunnissa. Telian laitetilauksista noin puolet tehdään verkosta, mutta digiostamisen ennakoidaan kasvavan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme