Vihreä Älyenergia Oy

Asiakaslähtöisyys on avain tuloksiin - Vihreä Älyenergialla on Suomen paras asiakastyytyväisyys

Jaa

Puolueeton EPSI Rating -tutkimus paljasti: Vihreä Älyenergia on vuoden 2025 asiakastyytyväisyyskuningas sähkön vähittäismyynnissä. Se oli selvä ykkönen useilla osa-alueilla, kuten palvelulaadussa ja vastineessa rahalle. Asiakasuskollisuus oli myös tutkimuksen paras, ja asiakkaat arvostivat erityisesti helppoutta, nopeaa palvelua ja vastuullista viestintää.

Harri Vartiainen (oikealla) vastaanotti Vihreä Älyenergian Kalle Nevalan toimittaman diplomin Suomen Energiaälykkäimmästä Kodista
Vihreä Älyenergian toimitusjohtaja vieraili Hämeenlinnassa ojentamassa palkinnon ja diplomin Harri Vartiaiselle, joka on Suomen Energiaälykkäimmän Kodin omistaja. Marttojen ja Motivan kanssa yhteistyössä tänä vuonna toteutettu kilpailu on yksi esimerkki asiakaslähtöisyydestä. Jari Lindholm, Vihreä Älyenergia Oy

Hyvä palvelu ei saa olla tuurista kiinni

Tänä vuonna EPSI Rating -tutkimuksessa nähtiin suuria muutoksia: useampi sähköyhtiö onnistui nostamaan asiakastyytyväisyyttään ja parantamaan sijoitustaan. Vihreä Älyenergian tulokset nousivat kaikilla osa-alueilla, mikä teki siitä tutkimuksen selkeän voittajan. Viime vuoden mestari ei onnistunut parantamaan tulostaan ja jäi mitalisijojen ulkopuolelle.

Vihreä Älyenergia osallistui EPSI Rating -tutkimukseen toista kertaa. Sijoittuminen huipulle molempina vuosina on seurausta pitkäjänteisestä panostuksesta asiakaskeskeisyyteen. Viime vuoden aikana yrityksessä on tutkittu mm. asiakaslähtöisen digitaalisen palvelupolun kehittämistä, pitäen samalla kiinni siitä, mistä asiakkaat pitävät eniten – ammattitaitoisesta ja aidosti auttavasta asiakaspalvelusta.

"Olemme havainneet, että palvelukanavien määrän lisääntyessä asiakkaat arvostavat eniten yksinkertaista, rehellistä ja ammattimaista asiakaspalvelua, joka ratkaisee kysymykset nopeasti ja ymmärrettävästi", kertoo Vihreä Älyenergian toimitusjohtaja ja toinen perustaja Kalle Nevala. "Huippuluokan asiakaspalvelu, vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat meille keskeisiä arvoja – ja markkinassa, jossa hinnat ovat pitkälti samat, juuri nämä ratkaisevat asiakkaan valinnan".

Kun asiakas on keskiössä, keskitytään oikeisiin asioihin

Liiketoiminnassa on helppoa ja tyypillistä lähestyä palveluita ja tuotteita sen mukaan, kuinka edullisesti palvelu saadaan tuotettua tai kuinka paljon mikäkin tuote tuo rahaa yritykselle. Vihreä Älyenergian lähestymistapa on päinvastainen – voitto syntyy asiakaslähtöisyyden tuloksena. Tuotteita ja palveluita mietitään asiakkaan näkökulmasta siten, että niistä on todellista hyötyä asiakkaalle – Vihreä Älyenergian tapauksessa myös muille.

Tästä hyvä esimerkki on Älyenergia-sovellus, jota voivat käyttää ilmaiseksi kaikki kuluttajat riippumatta siitä, ovatko he Vihreä Älyenergian asiakkaita vai eivät. Älyenergia-sovelluksen avulla voi seurata ja optimoida omaa sähkönkulutusta, ajoittaa automaattisesti sähköauton latauksen edullisimmille tunneille ja seurata aurinkopaneelien tuotantoa. Säästöohjelma kertoo, miten säästäminen on onnistunut ja antaa vinkkejä.
 
Sähkösopimusten osalta tavoitteena on, että tuotteet ovat asiakkaille helppoja ymmärtää. Tämä on tärkeää erityisesti nuorille asiakkaille, jotka valitsevat ensimmäistä kertaa sähkösopimusta omaan kotiinsa, mutta myös iäkkäämmille asiakkaille, jotka arvostavat selkeyttä ja luotettavuutta. EPSI-tutkimuksen mukaan myös vastuullisuus ja fossiilivapaat tuotantotavat painavat asiakkaiden valinnoissa yhä enemmän. Kaikki Vihreä Älyenergian myymä sähkö on fossiilivapaata ja alkuperätakuulla varmistettua – eikä yritys käytä lainkaan vesivoimaa, mikä on saanut kiitosta erityisesti kalastajilta ja luonnonsuojelijoilta.

Digitaaliset palvelut tukevat asiakasta

EPSI Rating -tutkimuksessa alan parhaat arvosanat saanut Älyenergia-sovellus on yksi oleellinen osa Vihreä Älyenergian digitaalista ekosysteemiä. Vihreä Älyenergialla kehitetään kokonaisuutta, jossa helppokäyttöisyys, turvallisuus, toimivuus ja sisältö muodostavat yhtenäisen asiakaskokemuksen.

Vuoden 2025 EPSI-tutkimuksessa Vihreä Älyenergia sai korkeimmat arviot kaikilla neljällä digipalveluiden osa-alueella – helppokäyttöisyydessä, turvallisuudessa, toimivuudessa ja sisällössä.

  • Helppokäyttöisyyden arvosana 86,5 – selvästi yli toimialan keskiarvon.
  • Turvallisuuden tunne 86,7 – niin ikään ykkönen, mikä kertoo asiakkaiden vahvasta luottamuksesta.
  • Digipalveluiden toimivuus 84,9 ja sisällön laatu 85,5 – molemmat tutkimuksen korkeimpia koko alalla.

 
Tulokset osoittavat, että Vihreä Älyenergia ei ole vain onnistunut rakentamaan teknisesti luotettavia digipalveluita, vaan myös sisältöjä, jotka koetaan hyödyllisiksi, ymmärrettäviksi ja aidosti asiakasta palveleviksi. Kun keskiarvo useilla kilpailijoilla jäi 75–80 pisteen tasolle, ero kertoo järjestelmällisestä panostuksesta käytettävyyteen ja asiakkaan kokeman arvon lisäämiseen.

Digitaalisen palvelukokemuksen kehittäminen ei ole Vihreä Älyenergian mukaan itsetarkoitus, vaan tapa huomioida koko yrityksen tavoite, parempi asiakassuhde, myös digitaalisissa palveluissa. "Tekniikka ei ole meille päämäärä, vaan keino helpottaa asiakkaan arkea ja lisätä ymmärrystä omasta energiankäytöstä. Kun asiakas saa palvelusta hyötyä joka päivä, syntyy todellista asiakastyytyväisyyttä ja luottamusta", kiteyttää toimitusjohtaja Kalle Nevala.

Lisätietoa EPSI Rating -tutkimuksesta: www.epsi-finland.org

Yhteyshenkilöt

Jari LindholmMarkkinointi- ja viestintäjohtajaVihreä Älyenergia Oy

Jari Lindholm on Vihreä Älyenergia Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja, ja toiminut urallaan useissa suomalaisissa kasvuyrityksissä.

jari.lindholm@vihreaenergia.fi

Kalle NevalaToimitusjohtaja, perustaja-osakasVihreä Älyenergia Oy

Vihreä Älyenergia Oy:n toimitusjohtaja ja toinen yrityksen perustajista, Kalle Nevala, on myös Tuntematon Insinööri -kirjan kirjoittaja.

kalle.nevala@vihreaenergia.fi

Kuvat

Lataa
Lataa
Harri Vartiainen (oikealla) vastaanotti Vihreä Älyenergian Kalle Nevalan toimittaman diplomin Suomen Energiaälykkäimmästä Kodista
Vihreä Älyenergian toimitusjohtaja vieraili Hämeenlinnassa ojentamassa palkinnon ja diplomin Harri Vartiaiselle, joka on Suomen Energiaälykkäimmän Kodin omistaja. Marttojen ja Motivan kanssa yhteistyössä tänä vuonna toteutettu kilpailu on yksi esimerkki asiakaslähtöisyydestä.
Jari Lindholm, Vihreä Älyenergia Oy
Lataa

Liitteet

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vihreä Älyenergia Oy

Suomen Energiaälykkäin Koti löytyy Hämeenlinnasta15.10.2025 14:27:54 EEST | Tiedote

Vihreä Älyenergia, Motiva ja Martat etsivät tammi-kesäkuussa parhaita suomalaisia kotitalouksien energiankäyttöratkaisuja. Lukuisten osallistujien joukosta valittiin finaaliin kolme energiaälykästä kotia, joista yksi sijaitsee Tampereella ja peräti kaksi Hämeenlinnassa. Voittaja, hämeenlinnalaisen Harri Vartiaisen koti, valittiin yleisöäänestyksellä. Suomen Energiaälykkäin Koti on rivitalo, jossa tekniset ratkaisut yhdistyvät energiatehokkaaseen toimintaan. Kilpailu osoitti, että arjen älykkyys ja pienet teot voivat tuoda merkittäviä säästöjä.

Pörssisähköä talvella alle 3 snt/kWh? Mistä löytyy Suomen Energiaälykkäin Koti?5.9.2025 11:02:59 EEST | Tiedote

Suomen Energiaälykkäin Koti -kilpailun semifinalistit on nyt valittu. Vihreä Älyenergia, Motiva ja Martat etsivät tammi-kesäkuussa parhaita suomalaisia kotitalouksien energiankäyttöratkaisuja. Ympäri Suomea tulikin paljon ilmoittautumisia ja esivalintaraadilla oli kädet täynnä työtä kulutustietojen ja ratkaisujen läpikäynnissä. Lopulta semifinaaliin valittiin kuusi osallistujaa, jotka ovat nyt nähtävillä Energiakisa.fi -sivustolla. Semifinalistien suoritukset ovat parhaimmillaan hämmästyttäviä, sillä useampi on maksanut pörssisähköstään yli 3 snt/kWh pörssisähkön keskihintaa vähemmän.

Maksatko sähköyhtiöllesi lisäpalveluista? Ei kannattaisi14.3.2025 10:52:01 EET | Artikkeli

Sähkösopimusten kilpailutus vertailupalveluissa on todella suosittua ja siksi sähköyhtiöt kilpailevat vertailupalveluiden ylimmistä paikoista erilaisilla tarjouksilla. Kuten Googlessa, myös näissä listauksissa ylimpänä olevat yhtiöt keräävät eniten asiakkaita. Usein kuluttajat eivät kuitenkaan tiedä, mistä he todellisuudessa maksavat, sillä monilla sähköyhtiöillä varsinainen asiakkuuden tuotto tehdään joko tunnettuudella tai lisäpalveluilla ja muilla maksuilla. Edullinen tarjous ei välttämättä olekaan edullinen tai paras.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye