Konsumentanpassad mat formar sig enligt individuella behov och tar hänsyn till övergripande hållbarhet utan motsättningar
Snellman-koncernens konsumentvarumärken svarar på förändrade matvanor genom att erbjuda alternativ för mer individuella livsstilar och dieter samt efterfrågade produktinnovationer, så att alla kan välja efter sina egna behov.

Människors vanor och förväntningar ändras i takt med att världen förändras. Under globala kriser känner konsumenterna att både individer och företag utmanas att förändras inför en mer hållbar framtid. Samtidigt finns det en önskan om att komma bort från polariserande konfrontationer samt att främja en känsla av gemenskap. Detta gäller även mat, matstunder och matvanor.
-När det handlar om varumärken värdesätts tolerans, öppenhet, ärlighet och mod att leva i tiden. Konsumenterna och handeln vill också vara med och bidra. Målet är små förändringssteg och alternativ att välja mellan, utan absolutism. Hållbarhet och hälsa ses som en helhet, säger Juuso Reinikainen, CMO, Snellmans Köttförädling Ab.
Snellman-koncernens konsumentvarumärken har identifierat dessa förväntningar och svarat på dem. En tydlig önskan som identifierats är att öka andelen grönsaker i kosten. Till exempel, nio av de 17 nya produkter som Kokkikartano lanserat under året är köttfria, tre är helt veganska. Dessutom har bolaget genom ett företagsförvärv nyligen utökat sitt sortiment till att även omfatta färdiga salladsrätter och brödprodukter.
Det senaste beviset på modet att utvecklas i takt med tiden är malet nötkött och ärtfärs 7,5% som finns i butiker från och med idag. Produkten innehåller nötfärs och ärtprotein, den är ett proteinrikt och förvånansvärt vanligt alternativ till traditionell malet kött.
-För oss innebär valfrihet ur ett konsumentperspektiv att man inte behöver välja antingen eller, utan att man kan välja både och! Vi stöder konsumenternas önskan om mer variation i vardagsmaten med produkter och recept som gör det enklare och mer inspirerande. Samtidigt uppfyller vi handelns förväntningar på oss, fortsätter Juuso Reinikainen.
Förutom sina egna behov tänker konsumenterna även alltmer på hur hållbar maten är. En överväldigande majoritet av finländarna, 70 procent, förväntar sig hållbarhetsåtgärder från livsmedelsföretagen*. Hållbarheten som koncept kan innebära många olika saker.
Mat måste produceras på ett mer hållbart sätt och med mindre belastning på miljön. Maten måste vara mångsidig och näringsrik, men framför allt säker. Att säkra och öka den högkvalitativa inhemska produktionen är dessutom en hållbarhetsåtgärd på många sätt. Därför hoppas vi så snart som möjligt också kunna erbjuda ett inhemskt alternativ till det ärtprotein vi nu använder, säger Vilma Wiitakorpi Björkman, direktör för kommunikation och hållbarhet vid Snellman-koncernen.
Konsumentorienterad mat anpassar sig till individuella behov och tar hänsyn till hållbarheten som helhet. Med ett brett utbud av alternativ kan alla välja den mat som passar deras livsstil och kost. Det minskar på konfrontationer och för människor samman.
* Taloustutkimus Oy, Finland äter-undersökningen 2025.
Nyckelord
Kontakter
Juuso ReinikainenCMOSnellmans Köttförädling Ab
Tel:044 796 6430juuso.reinikainen@snellman.fiVilma Wiitakorpi-Björkmankommunikations- och hållbarhetsdirektörSnellman-koncernen
Tel:0503080879vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fiBilder


Snellman-koncernen
Snellman-koncernen är ett finländskt livsmedelsföretag som erbjuder de bästa smakupplevelserna med marknadens mest pålitliga varumärken. Som ett familjeföretag tillverkar vi våra produkter som om de vore för oss själva, alltid med hänsyn till välbefinnandet för människor, djur och miljö. Förutom i Finland har koncernen även verksamhet i Sverige och exporterar produkter till ett flertal länder. Vi sysselsätter cirka 2 000 passionerade experter inom olika områden och proffs inom livsmedelsbranschen, som lagar mat med stort hjärta och utan att ge avkall på smaken.
Andra språk
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat fortsätter sin internationella tillväxt - förvärvar en brittisk tillverkare av råfoder för hundar31.10.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat växer genom företagsförvärv.
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta jatkaa kansainvälistä kasvuaan ostamalla englantilaisen koirien raakaruokaa valmistavan yrityksen31.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta kasvaa yritysostolla.
Snellman’s pet food business continues to grow internationally with an acquisition of a premium UK dog raw food manufacturer31.10.2025 09:30:00 EET | Press release
Snellman’s pet food business continues to grow with an acquistion.
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum